Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یکی از عوامل تاثیرگذار در منفی های اخیر بازار افزایش نرخ سود بین بانکی بود. نرخ سود بین بانکی از اوایل امسال که هشت درصد بود به ۲۰ درصد رسیده است؛ این مهم تاثیر منفی بر بازار داشته چرا که متعاقب آن نرخ سپرده ها نیز افزایش خواهد یافت. اما با همه این ها معتقدم با توجه تورم و نقدینگی موجود بازار متعادل تر خواهد شد.

کارشناس بورس: برخی سیاست‌ها باید عوض شوند؛ یکی از آن‌ها قیمت‌گذاری دستوری است

بورس24 : بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که سیاست تخفیف نرخ دلار نیما برای قیمت فروش محصولات بورس کالا توسط وزیر صمت، همانند ارز ۴۲۰۰ تومانی نتیجه ای جز توزیع رانت ندارد. آن ها معتقدند در این صورت حقوق سهامداران شرکت های بورسی تولید کننده این محصولات ضایع خواهد شد. مصوبه ای که روز گذشته در رابطه با قیمت دستوری در صنعت فولاد منتشر شد یکی از مهم ترین عوامل ریزش ۵۱ هزار واحدی شاخص کل بود.

علی محمد بُد کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 درخصوص منفی های سنگین چند روز گذشته بورس و مصوبه اخیر وزارت صمت گفت: معتقدم با توجه به وضعیتی که ایجاد شده بود شاهد انقلابی در بازار سرمایه بودیم. ورود ۴۰ میلیون سهامدار را به این بازار داشتیم که اتفاق بسیار مبارکی بود. بر همین اساس نگرش مسئولان پیش از گذشته باید به بورس معطوف شود. در حقیقت با توجه به این شرایط برخی از سیاست ها به طور کلی باید تغییر یابند. یکی از مهم ترین این ها حذف قیمت گذاری دستوری در صنایع است. با قیمت گذاری دستوری در صنعت فولاد و جلوگیری از صادرات آن قطعا سهامداران متضرر خواهند شد. در واقع با توجه به مصوبه اخیر در این صنعت نگاه ها به بخش مسکن معطوف شده که فعالان آن پنجاه میلیون نفر نیستند.

او در ادامه تصریح کرد: یا باید این اتفاق رخ دهد یا با همان سیاست های اقتصاد دولتی که از گذشته وجود داشته پیش برویم. تا زمانی که مسئولان این دوگانگی را درک نکنند بورس هم این نوسانات را خواهد داشت. از سویی ما تورم افسار گسیخته ای را شاهدیم و نقدینگی به شدت افزایش یافته است؛ روند صعودی این نقدینگی نیز نمود از یک تورم با نرخ های بالاتر را دارد. اینکه مردم سرمایه های خود را وارد این بازار کرده و به رونق تولید بیانجامد اتفاق بسیار خوبی خواهد بود اما به شرط آنکه قیمت های دستوری حذف و به منافع سهامداران خرد توجه شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت تورمی پیش رو به طور قطع در ۶ ماهه دوم سال جاری ارزش جایگزینی شرکت ها افزایش یافته و با نرخ ارز کنونی امکان ایجاد واحد جدید و سرمایه گذاری وجود نخواهد داشت. اگر سیاست ها با یکدیگر منطبق شود بازار نیز به مسیر عادی خود باز خواهد گشت. از سویی سهامداران جزء هم صبوری کنند و به اصطلاح سهامداری کنند. شرایط بازار تغییر کرده و مانند ماه های گذشته انتظار رشدهای شارپی را نداشته باشند. با توجه به وضعیت نقدینگی و نگاه حمایت گرایانه ای که از بازار وجود دارد راهی جز این نیست که برخی از سیاست های اعمال شده که نتیجه ای هم نداشت حذف شود.

علی محمد بُد همچنین بیان کرد: معتقدم بازار هم با صبوری می تواند جایگاه خود را پیدا کند به شرط آنکه سهامداران از سفته بازی بپرهیزند. یکی از عوامل تاثیرگذار در منفی های اخیر بازار افزایش نرخ سود بین بانکی بود. نرخ سود بین بانکی از اوایل امسال که هشت درصد بود به ۲۰ درصد رسیده است؛ این مهم تاثیر منفی بر بازار داشته چرا که متعاقب آن نرخ سپرده ها نیز افزایش خواهد یافت. اما با همه این ها معتقدم با توجه تورم و نقدینگی موجود بازار متعادل تر خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عبدالرضا فردی
    عبدالرضا فردی

    Thsnks

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24