Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله شرکت های سرمایه گذاری بزرگ بازار سرمایه است که پرتفوی ارزنده ای در اختیار دارد. این شرکت با تمرکز بر سرمایه گذاری در سهام شرکت های معدنی و فولادی توانسته تا چشم انداز خوبی برای سرمایه گذاری های خود تعریف کند.

بررسی اثرات مثبت واگذاری سهام دو شرکت زیرمجموعه «ومعادن» به تجلی معادن و فلزات

بورس24 : سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات از جمله شرکت های سرمایه گذاری بزرگ بازار سرمایه است که پرتفوی ارزنده ای در اختیار دارد.

این شرکت با تمرکز بر سرمایه گذاری در سهام شرکت های معدنی و فولادی توانسته تا چشم انداز خوبی برای سرمایه گذاری های خود تعریف کند.

با توجه به حجم طرح های توسعه ای در اختیار شرکت های زیر مجموعه معادن و فلزات و اهتمام این شرکت به تسریع در اجرای طرح های توسعه ای لزوم راه اندازی شرکتی با هدف مدیریت متمرکز، تامین مالی و تجهیز منابع برای اجرای هر چه سریعتر طرح های توسعه ای شرکت ها وجود داشت.

«ومعادن» نیز به عنوان یک شرکت پیشرو برای استفاده از ابزار موجود در بازار سرمایه شرکت سهامی عام تجلی معادن و فلزات را به کار گرفت تا از این طریق مدیریت تامین مالی و تجهیز منابع برای اهداف توسعه ای و تسریع اجرای پروژه های پر تعداد فعال در این شرکت سرمایه گذاری را راهبری کند.

در روزهای اخیر، انتقال سهام دو شرکت از زیرمجموعه های این هلدینگ بزرگ معدنی و فولادی به شرکت تجلی، شناسایی سود 840 میلیارد تومانی را برای «ومعادن» به همراه آورد. بررسی ها نشان می دهد این نقل و انتقال علاوه بر سود یاد شده نتایج مثبت دیگری برای سهامداران ومعادن درپی دارد. عمده این نتایج مربوط به تکمیل زنجیره تولید در زیرمجموعه های «ومعادن» نظیر فولاد خراسان و بهره گیری از ارزش افزوده حاصل از تسریع در اجرای پروژه ها خواهد بود.

یونس الستی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات در خصوص برنامه «ومعادن» در راستای بهبود نظارت و تسریع بر طرح های توسعه ای شرکت های تحت مدیریت این شرکت به بورس24 گفت: شرکت تجلی معادن و فلزات با هدف تظارت دقیق بر تسریع در اجرای طرح های توسعه و تجهیز منابع لازم برای اجرا فعال شده است. این شرکت سهامی عام که مالکیت 100 درصد آن در اختیار ماست این امکان را فراهم خواهد کرد تا با انتقال سهام پروژه های در دست اجرا و شرکت های دارای طرح توسعه ، تکمیل هر چه سریعتر زنجیره ارزش تولید واحدهای زیرمجموعه و خلق ارزش افزوده ای پایدار برای دینفعان عملیاتی شود تا با تمرکز مدیریت، تجهیزات فنی و منابع مالی طرح ها بر اساس نیاز پروژه ها تامین گردد.

الستی در ادامه گفت: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گام اول برای پیشبرد اهداف توسعه ای خود برای افزایش شفافیت و تسریع در اجرای طرح ها اقدام به ارزش گذاری سهام شرکت های تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان و صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه کرد و اقدامات اجرایی در راستای واگذاری سهام این دو شرکت به شرکت تجلی معادن و فلزات کرد.

وی گفت: اولین منفعت این واگذاری شناسایی سودی در حدود 840 میلیارد تومان متاثر از اختلاف ارزش بهای تمام شده سرمایه گذاری با ارزش روز برای ما بود . بر همین اساس و با هدف تعدیل سود نماد «ومعادن» نیز متوقف شده است.

مدیر عامل سرمایه گذاری معادن و فلزات در توضیح طرح های واگذار شده نیز این طور گفت: یکی از شرکت های زیر مجموعه ما شرکت فولاد خراسان است که این شرکت با توجه به حجم تولید و میزان تولید مواد اولیه و چالش هایی که در راستای تولید مواد اولیه وجود دارد برای افزایش تولید و افزایش بازدهی سرمایه گذاری نیاز به تامین مواد اولیه پایدار داشت.

الستی گفت: با توجه به توافقاتی که با سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران «ایمیدرو» داشتیم سهمیه های لازم برای برداشت از معدن سنگان برای ما فراهم شده و باید برای تامین مواد اولیه تولید فولاد اقدام به راه اندازی کارخانه کنسانتره و گندله می کردیم. بر همین اساس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فولاد خراسان سهامی خاص جهت احداث کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت 2.5 میلیون تن تاسیس شد. طبیعتا در صورت تامین به موقع منابع مالی و تسریع در اجرای پروژه شاهد تامین کنسانتره سنگ آهن با عیار حداقل 67.8 درصد جهت تامین خوراک گندله سازی 2.5 میلیون تنی مجتمع فولاد خراسان خواهیم بود.

الستی گفت: در حال حاضر طرح کنسانتره ما پیشرفت 24 درصدی داشته و با راه اندازی این خط تولید پروژه تولید گندله، آهن اسفنجی ، شمش فولادی و محصولات سبک ساختمانی عملیاتی خواهد شد. ما در این شرکت سهامدار 34 درصدی بودیم و با توافقاتی که با سایر سهامداران عملیاتی شده است افزایش سرمایه مرحله اول برای تامین منابع عملیاتی شده است و انتقال سهام به شرکت تجلی ، پس از افزایش سرمایه انجام شده است.

وی در ادامه افزود: طبیعتا اجرای این طرح طبق زمان بندی ها منجر می شود تا هم عواید ناشی از راه اندازی طرح های توسعه و هم عواید ناشی از تامین پایدار مواد اولیه تولید فولاد را در اختیار داشته باشیم که در نهایت سود ناشی از این سرمایه گذاری ها منجر به افزایش حقوق صاحبان سهام در «ومعادن» هم از طریق شرکت تجلی با مالکیت صددرصدی ما و هم از طریق فولاد خراسان به نسبت سهام عمده ای که در آن داریم خواهد بود.

مدیر عامل سرمایه گذاری معادن و فلزات در خصوص شرکت سهامی خاص صنایع آهن و فولاد ابر کوه نیز گفت: شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه (سهامی خاص) شرکت دیگری است که 35% سهم شرکت(ومعادن) از سرمایه آن به شرکت تجلی واگذار شده است. این شرکت در حال حاضر دارای یک واحد فعال نورد میلگرد با ظرفیت 500 هزار تن در سال است. منتهی در حال حاضر و با انجام تمهیدات لازم در تأمین منابع مالی از جمله اقدام به افزایش سرمایه که ومعادن نیز در آن مشارکت و مورد استقبال قرارداده است اجرای دو پروژه فولادسازی با ظرفیت 600 هزار تن شمش و نیز توسعه بخش نورد میلگرد را دردست اجرا دارد که درصد پیشرفت فیزیکی دو طرح مذکور به ترتیب 35 و 45% است

الستی در خصوص برنامه عرضه سهام شرکت تجلی در بورس و ارزش روز دارایی های واگذار شده به این شرکت هم این طور توضیح داد: با توجه به امکانات موجود در بازار سرمایه برای تجهیز منابع و پیشبرد اهداف توسعه ای در نظر داریم تا پس از طی تشریفات قانونی اقدام به پذیره نویسی سهام تجلی و سپس عرضه اولیه این شرکت در بازار سهام کنیم که مراحل آن در دست اجراست.

وی افزود: راه اندازی چنین شرکت هایی برای راهبری و مدیریت پروژه های در دست اجرا از مواردی است که لزوم آن احساس می شد و سرمایه گذاری معادن فلزات نیز برای برخورداری از پتانسیل های موجود در بازار سرمایه برای تجهیز منابع از بازار برای پیشبرد طرح های توسعه ای آن را به کار گرفت تا ریسک های مالی و نظارتی بر اجرای پروژه ها به حداقل برسد.

وی در ادامه گفت: ارزش روز سرمایه گذاری های واگذار شده به شرکت تجلی معادن و فلزات در حدود 4 هزار میلیارد تومان است و عواید ناشی از این واگذاری برای ما با توجه به بهای تمام شده سرمایه گذاری عددی بالغ بر 840 میلیارد تومان بوده است.

الستی در پایان گفت: این نقل و انتقال علاوه بر سود عینی 840 میلیارد تومانی فعلی، با تسریع در به ثمر نشستن پروژه ها منافع آتی بسیار خوبی را از طریق شرکت تجلی و نیز زیرمجموعه هایی مثل فولاد خراسان عاید سهامداران "ومعادن" خواهد نمود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24