Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اکثر کارشناسان معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر شفاف شدن معاملات، سبب کشف قیمت در روند عرضه و تقاضا خواهد شد.

افزایش تولید و ایجاد تعادل قیمتی، نتیجه عرضه خودرو در بورس کالا

بورس24 : عرضه خودرو در بورس کالا نیز مانند هر طرح دیگری مخالفان و موافقانی دارد. اما اکثر کارشناسان این صنعت معتقدند که عرضه خودرو در بورس کالا علاوه بر شفاف شدن معاملات، سبب کشف قیمت در روند عرضه و تقاضا خواهد شد. حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو معتقد است که طرح ارائه خودرو در بورس کالا علاوه بر مزیت بزرگی که دارد اجرای آن هم مهم بوده که در طرح مجلس شورای اسلامی به درستی دیده نشده است. این مهم می تواند دردسرهای جدیدی را ایجاد کند.

حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با بورس24 در رابطه با مزیت های عرضه خودرو در بورس کالا و معضلات این صنعت گفت: در حال حاضر مهم ترین و بزرگترین معضل صنعت این است که میزان تولید کاهش یافته و علت اصلی آن هم جدا از تحریم ها، قیمت گذاری نادرست در صنعت خودرو بوده است. در حقیقت سیاست مدار به بهانه کنترل بازار طی 2 و نیم سال گذشته خودروسازان را کنترل کرده و نتیجه ای که داشته تضعیف خودروسازان بوده است. به هر قیمتی که شده باید نرخ گذاری در این صنعت آزاد شود؛ در غیر این صورت ادامه حیاتی برای صنعت خودرو نمی توان متصور بود و هیجانات بسیار شدیدی در بازار خودرو خواهیم داشت.

او در ادامه افزود: بر همین اساس باید اجازه دهند قیمت خودرو در بازار کشف شود. کما اینکه این اتفاق هم رخ می دهد اما کمتر از نصف قیمتی که در بازار است عاید خودروسازان می شود. زمانی که خودروساز این پول را به صورت مستقیم دریافت کند، منجر به افزایش تولید شده و در نهایت نیز قیمت ها متعادل خواهند شد. در این رابطه سیاست مداران ضعیف بوده و می ترسند. در حال حاضر نیز راه حل جایگزینی مطرح شده که عرضه خودرو در بورس کالا است. بورس کالا با توجه به شرایط موجود ابزار مفیدی خواهد بود. چرا که در یک فضای شفاف این معاملات و خرید و فروش انجام خواهند شد. اینکه قیمت ها در یک مکانیزم عرضه و تقاضایی کشف شوند بسیار خوب است که بورس کالا این امکان را فراهم می آورد. می توان برای عرضه خودرو در بورس کالا از راهکارهایی مانند ارائه کارت ملی و... استفاده کرد.

او افزود: در طرح مجلس آمده که پول مستقیم به خودروسازان داده نمی شود. در فضای ابر تورمی که وجود دارد این مهم مشکلات خودروسازان را بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر گفته اند که پول قطعه سازان را خودمان مستقیما به آن ها می دهیم که تمام این ها سبب به هم ریختن سیستم صنعتی موجود خواهد شد. طرح ارائه خودرو در بورس کالا علاوه بر مزیت بزرگی که دارد، اجرای آن هم مهم است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24