Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

پروژه افزایش ظرفیت واحد الفین برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن اتیلن بیشتر در سال ١٣٩٨ اجرایی شد، که این پروژه در زمان مقرر کمتر از هزینه پیش بینی شده بوده و تمامی انتظارات پروژه مذکور محقق گردید...

دو رویداد مهم در آریا ساسول

بورس24 : مهمترین برنامه ها و عملکرد مالی پتروشیمی پلیمر آریاساسول اعلام شد. امیر حسین بحرینی مدیر عامل شرکت در مورد روند تکمیل و پیشرفت پروژه ها و افزایش سرمایه این شرکت از سود انباشته به بورس24 توضیح داد.

* در خصوص تولیدات و ظرفیت و عملکرد مالی شرکت توضیح بدهید ؟

در سال ۹۸ و شش ماهه اول سال جاری عملکرد خیلی خوبی داشتیم. دستاوردها در تمام حوزه‌ها قابل افتخار است. در سال 98 حوزه تولید با رشد حدود 12 درصدی نسبت به سال قبل در مجموع حدود 1.800.000 تن اتیلن و انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین و C3+‌، در شش ماهه اول سال جاری نیز با رشد حدود 8 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل در مجموع حدود 974 هزار تن اتیلن و انواع پلی‌اتیلن سبک و سنگین و C3+‌ تولید داشتیم که منجر به ثبت پیاپی رکورد تولید پایدار و بالاتر از طراحی طی 5 سال اخیر شده است. فروش محصولات شرکت در سال 1398 نزدیک به 90.000 میلیارد ریال بود که رشد 52 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد. در شش ماهه اول سال جاری نیز شرکت مبلغ 60,732 میلیارد ریال فروش داشته که نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از 43 درصد رشد داشته است. افزایش مقدار تولید و فروش شرکت در این دوره در کنار رشد نرخ های فروش منجر به رشد مبلغ فروش شده است. حدود 70 درصد فروش شرکت صادراتی است.

در سال 1398 بیش از 42.000 میلیارد ریال حدوداً معادل 375 میلیون دلار سود خالص محقق شده، یعنی تقریباً حاشیه سود ۴۷ درصدی، که واقعاً یک کارنامه بسیار موفق به شمار می‌رود. با توجه به کیفیت مناسب سود و روند پایدار و صعودی سودآوری شرکت هر ساله حدود 90 درصد سود خالص تقسیم و بین سهامداران توزیع می‌گردد.

پروژه افزایش ظرفیت واحد الفین برای تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن اتیلن بیشتر در سال 1398 اجرایی شد،که این پروژه در زمان مقرر کمتر از هزینه پیش بینی شده بوده و تمامی انتظارات پروژه مذکور محقق گردید.

*مهمترین دستاوردهای شرکت چیست؟

اهم سایر دستاوردها و افتخارات شرکت استمرار تولید پایدار و بالاتر از طراحی طی 5 سال اخیر، رتبه نخست شاخص بازدهی فروش در گروه پتروشیمی های یکصد شرکت برتر کشور در سالهای 95 و 97، وصول کامل مطالبات حاصل از فروش، سرآمدی جهانی در حوزه HSE ، یگانه شرکت دریافت کننده تندیس زرین صنعت سبز برای ۳ سال متوالی، رشد مستمر فروش شرکت طی سالیان اخیر و ارتقای جایگاه شرکت در میان یکصد شرکت برتر کشور از منظر درآمد، از رتبه ۶۴ در سال ۱۳۹۲ به رتبه ۳۵ در سال ۱۳۹7 (بر اساس رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی، IMI 100 ) بوده است.

*روند قیمت محصولات شرکت چگونه است؟

محصولات اصلی و عمده صادراتی ما پلی اتیلن است که نسبت به ابتدای سال جاری افزایش یافته و هم اکنون نیز قیمتها در بازار جهانی رو به افزایش است، بطوریکه پلی اتیلن سنگین گرید فیلم 900 دلار معامله می شود و رو به رشد است. قیمت اتیلن هم نسبت به ابتدای سال جاری رشد بسیار مناسبی داشته لذا شرایط بازار محصولات شرکت بسیار امیدوار کننده و مناسب ارزیابی می‌شود. به طور کلی بهبود نرخ های جهانی محصولات در کنار رشد نرخ تسعیر ارز سبب رشد قابل توجه قیمت محصولات شرکت و در نتیجه سودآوری آن شده است.

* طرح توسعه شرکت چیست؟

با اجرای کاملا موفقیت آمیز پروژه افزایش ظرفیت و رفع گلوگاه­های واحد الفین از سه منظر مدت زمان، هزینه و کیفیت، که در بهمن ماه سال 1398 به بهره‌برداری رسید سالانه ۱۰۰ هزار تن اتیلن بیشتر به ظرفیت تولیدی شرکت اضافه شد.

با هدف افزایش سودآوری از طریق تکمیل زنجیره ارزش و با توجه به حاشیه سود پلی ­اتیلن و همچنین برخورداری از معافیت‌‌های مالیاتی، احداث یک واحد جدید پلی اتیلن با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن با رویکرد مشابه سازی از واحد پلی اتیلن سنگین موجود در دستور کار قرار گرفت. فاز اجرایی این پروژه با انتخاب پیمانکار EPCC طرح آغاز گردیده و با احداث و راه‌اندازی این واحد جدید پلی‌اتیلن در پایان سال ۱۴۰۱، سودآوری شرکت سالانه حدود 100 میلیون دلار افزایش می‌یابد و پایداری سودآوری شرکت برای سهامداران شرکت تضمین می‌گردد.

*آیا شرکت برنامه ای برای افزایش سرمایه دارد؟

افزایش سرمایه از محل سود انباشته به میزان حدود ۱۰۰درصد به منظور تامین بخشی از منابع لازم جهت اجرای پروژه احداث واحد پلی‌اتیلن جدید شرکت، در دست بررسی است که پس از نهایی شدن و تصویب هیات مدیره اطلاع‌رسانی از طریق کدال انجام خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24