Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر پروژه‌های تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم و تعمیرات و نگهداری پالایشگاه قشم گفت: شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید برنامه گسترده‌ای جهت ورود به بخش بهره‌برداری پالایشگاه‌های گازی دارد و به همین منظور فعالیت خود را در بخش تعمیرات اساسی و تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های بزرگ کشور توسعه داده است.

ورود زیرمجموعه «وسدید» به بخش بهره‌برداری از پالایشگاه‌های گازی

بورس24 :مدیر پروژه‌های تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم و تعمیرات و نگهداری پالایشگاه قشم گفت: شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید برنامه گسترده‌ای جهت ورود به بخش بهره‌برداری پالایشگاه‌های گازی دارد و به همین منظور فعالیت خود را در بخش تعمیرات اساسی و تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌های بزرگ کشور توسعه داده است.

صادق دراوی‌پور اظهار کرد: شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید، در پالایشگاه فجر جم تعمیرات اساسی را انجام می‌دهد. این پالایشگاه یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز ایران بوده که از سال 1367 به منظور تصفیه گاز میادین گازی نار و کنگان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

وی افزود: پالایشگاه فجر جم قادر است روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز تولید کند. این پالایشگاه در 3 بخش فعالیت دارد و علاوه بر تولید گاز خشک جهت مصارف خانگی، قادر به تولید LPG و میعانات گازی نیز است که هم گاز LPG و هم میعانات گازی صادر می‌شوند. گفتنی است این پالایشگاه حدود 12 درصد از گاز کل کشور را تامین می‌کند. ضمن اینکه از نظر وسعت و حجم تولیدات در جایگاه دوم کشور قرار دارد.

حضور تسدید در دو مناقصه و برنده شدن آن طی دو سال اخیر

مدیر پروژه‌های تعمیرات اساسی پالا یشگاه فجر جم و تعمیرات و نگهداری پالایشگاه قشم عنوان کرد: در عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم، شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید در دو مرحله برنده مناقصه شده است. یکی از این مناقصه‌ها تا پایان سال 1398 بود که فروردین ماه سال جاری به اتمام رسید اما مناقصه بعدی دو ساله بوده که برای سال 1399 و 1400 برنامه‌ریزی شده و اکنونی در این پروژه مشغول به فعالیت هستیم.

دراوی‌پور خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم با سایر پالایشگاه‌ها تفاوت اساسی دارد. چرا که این پالایشگاه بخش عظیمی از گاز کشور را تامین می‌کند و به همین دلیل نمی‌توان آن را به طور کامل از سرویس عملیات خارج کرد و باید فعالیت آن ادامه یابد. باید توجه داشت که پالایشگاه‌های دیگر هنگامی که پیک مصرف گاز بسیار پایین است، تعمیرات اساسی واحدهای پالایشگاه را برنامه‌ریزی می‌کنند. به طوری که در این فرآیند کارخانه کاملا از مدار تولید خارج می‌شود و عملیات تعمیرات اساسی در آن صورت می‌گیرد.

وی اذعان کرد: پالایشگاه فجر جم به دلیل اهمیت آن در تولید گاز کشور، نباید جهت تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شود. به طور کلی هنگامی که پالایشگاه در سرویس است، بخش‌ها و واحدهایی که تولید گاز آن‌ها کم است، به طور کامل از مدار خارج می‌شوند و تعمیرات اساسی روی آن‌ها صورت می‌گیرد. به همین دلیل برنامه‌ریزی تعمیرات اهمیت زیادی دارد و اگر در این خصوص مشکلی به وجود آید، بلافاصله فرآیند تولید دچار مشکل می‌شود و باید در این خصوص پاسخگو بود.

مدیر پروژه‌های تعمیرات اساسی پالایشگاه فجر جم وتعمیرات و نگهداری پالایشگاه قشم تصریح کرد: پالایشگاه فجر جم باید به طور همزمان هم تولید خود را انجام دهد و هم اینکه باید بخش‌هایی از آن را تعمیرات اساسی کرد. این پالایشگاه هشت واحد شیرین‌سازی گاز با تاسیسات بسیار بزرگ، واحد تولید LPG و واحدهای جانبی شامل واحد بازیافت گلایکول، تولید بخار و واحدهای تصفیه آب، کمپرسورهای پروپان که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و تکنولوژی آن‌ها بسیار پیشرفته است، برخوردار بوده و مخازن ذخیره میعانات گازی و مخازن ذخیره آب دارد.

دراوی‌پور در خصوص تعمیرات اساسی پالایشگاه توسط شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید، اظهار کرد: پس از برنده شدن در مناقصه دوم به مدت دو سال، هر سال باید طبق برنامه چهار واحد شیرین‌سازی گاز را اورهال و تعمیرات اساسی انجام دهیم. فرایند اورهال کردن به این صورت است که مسیرهای ورودی و خروجی هر یک از واحدها مسدود می‌شود. کلیه تجهیزاتی که در واحدها قرار دارند، باید باز شده و کل واحد مورد بازرسی قرار گیرد و طی آن عملیات شست‌وشو و زنگ‌زدایی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش‌هایی از مبدل‌های حرارتی( تیوپ باندل ) که به عنوان تبادل حرارت در سیستم استفاده می‌شوند، باید از سیستم خارج شوند. با واترجت‌هایی که با فشار 700 تا 1000 بار فشار دارند، مبدل‌ها شسته می‌شوند و به تایید بازرسی فنی مامور از سوی پالایشگاه می‌رسند. بنابراین حساسیت بسیار بالایی در بخش تعمیر و اورهال وجود دارد. ضمن اینکه اگر زنگ‌زدگی یا خوردگی در بخشی از قطعات وجود داشت، باید زیر نظر بازرسین فنی پالایشگاه عملیات تعویض یا تعمیر با استفاده از پروسه جوشکاری صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: هنگامی که عملیات تعمیرات اساسی هر واحد شیرین‌سازی گاز به طور کامل زیر نظر بازرسین فنی انجام شد، عملیات مونتاژ تجهیزات صورت می‌گیرد. با مونتاژ کردن مجدد تجهیزات باز شده، تست فشار انجام شده و تاسیسات 72 ساعت با حضور سرپرستان تعمیرات شرکت تسدید و نیروهای بهره برداری کارفرما با نظارت بازرسین فنی، پس از تایید نبود مشکل در فرآیند تولید، پالایشگاه خط تولید را تحویل گرفته و آن را در مدار قرار می‌دهد. موارد یاد شده در پالایشگاه فجر جم انجام می‌شوند.

دراوی‌پور ابراز کرد: پالایشگاه فجر جم تاسیساتی در بندر سیراف دارد که مخازن ذخیره میعانات گازی است و تعمیرات اساسی این تاسیسات نیز برعهده شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید قرار دارد. این تعمیرات نیز باید سالیانه انجام شود.

وی در خصوص فعالیت تسدید در پالایشگاه قشم گفت: پالایشگاه گاز هنگام در جزیره قشم واقع شده و ظرفیت فرآورش حدود 80 میلیون فوت مکعب گاز در روز را داراست و این پالایشگاه معمولا سوخت و خوراک صنایع و نیروگاه‌های مرتبط با شرکت ملی گاز را تامین می‌کند. متولی اصلی پالایشگاه قشم شرکت نفت فلات قاره است، در حالی که در دیگر پالایشگاه‌ها، شرکت ملی گاز عهده‌دار کار است.

دراوی پور گفت: در تاسیسات پالایشگاه گاز هنگام در قشم واحدهای شیرین‌سازی، پمپ‌های سانتریفیوژ، برج احیا و دیگر تاسیسات وجود دارد که باید تعمیر و نگهداری آن‌ها توسط شرکت تسدید انجام شود. در این پالایشگاه تعمیر و نگهداری به صورت روزانه صورت می‌گیرد. این یعنی هم بهره‌برداری تا حدودی برعهده تسدید است و هم تعمیرات روزانه در بخش مکانیک، برق و ابزار دقیق انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در پالایشگاه قشم در بخشهای عملیات و تعمیرات به جز در رده‌های مدیریت و سرپرستی به نوعی صفر تا صد مجموعه از تعمیر تا بهره‌برداری توسط نیروهایی که زیر نظر شرکت تسدید هستند، انجام می‌شود و این موضوع مقدمه‌ای برای حضور این شرکت در بخش بهره‌برداری پالایشگاه‌های گازی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: شرکت توسعه سازه‌های دریایی تسدید برای انجام تعمیرات اساسی پالایشگاه فجرجم حدود 150 نیروی انسانی به کار می گیرد که این نیروها، متخصص بوده و آشنایی کامل به تجهیزات و تاسیسات پالایشگاه‌ها را دارند. به طور مثال استفاده از واترجت ماشین‌ها به دلیل فشار بیش از 700 بار فشار آب، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کار کردن با آن ایمنی زیادی را می‌طلبد و نیروی انسانی متخصص و متبحر می‌خواهد. علاوه‌براین، تعمیرات نیازمند تجهیزات جانبی مانند جرثقیل، کامیون، وسایل حفاظت فردی جهت ایمنی نیروها و... است.

fba534a1_4738_466e_a487_ca1178453939

تسدید برای حضور در بهره‌برداری پالایشگاه‌ها برنامه دارد

دراوی‌پور عنوان کرد: در بخش تولید، بهره‌برداری و شیرین‌سازی گاز و...، وزارت نفت معمولا اجازه نداده که شرکتی خارج از شرکت‌های زیر مجموعه را به کار گیرد البته شرکت تسدید در بلندمدت قصد ورود به این بخش را دارد که مقدمه آن تعمیرات اساسی پالایشگاه و آشنا کردن نیروها و نفرات با تاسیسات گاز و نفت، فرآیندها و... است تا بتواند در آینده بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها را نیز برعهده گیرد.

وی تاکید کرد: برای ورود به موضوع بهره‌برداری از پالایشگاه‌های گاز، فعالیت‌هایی را شروع کرده ایم و برنامه این است که در آینده در صورت امکان، علاوه بر گاز به موضوع پالایش نفت نیز وارد شویم ودر مناقصه‌های مربوطه شرکت کنیم. این شرکت علاوه بر معاونت مهندسی و ساختمان که فعالیت‌های پروژه‌ای را به صورت EPC انجام می‌دهد؛ از معاونت دیگری با عنوان O&M بهره میبرد که وظیفه آن انجام عملیات بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری وتعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها است که هر دو معاونت زیر نظرمدیرعامل انجام وظیفه می‌کنند.

مدیر پروژه پالایشگاه قشم و فجر جم اظهار کرد: شرکت تسدید برنامه دارد که در مناقصات برون‌سپاری پالایشگاه‌ها شرکت کند که خوشبختانه تعمیرات و نگهداری و تعمیرات اساسی ششمین پالایشگاه پارس جنوبی را انجام دادیم. شرکت تسدید در پروژه پالایشگاه قشم در بخش تعمیر و نگهداری و در پالایشگاه فجر جم در بخش تعمیرات اساسی حضور دارد و در این دو مقوله توانسته در میان پالایشگاه‌های کشور خود را به خوبی مطرح سازد و برای ورود به پروژه‌های بهره‌برداری آماده می‌شود.

منبع: فلزات آنلاین

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24