Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سال ٩٧ حدود سه و نیم میلیارد دلار ارز به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. این مقدار در سال ٩٨ به حدود کمتر از سه میلیارد دلار کاهش داشته و برنامه ای که برای سال ٩٩ پیش بینی شده، حدود دو نیم میلیارد دلار بوده است.

خط تولید جدید «دابور» تا پایان سال راه اندازی می شود

بورس24 : شرکت داروسازی ابوریحان با بیش از 50 سال سابقه کار در نظام سلامت کشور نقش پررنگی را در امر تولید دارو و برآروده ساختن نیازهای دارویی کشور ایفا کرده است. بر اساس اطلاعات و صورت های مالی میان دوره ای سه ماهه این شرکت درآمدهای عملیاتی "دابور" در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه خود 57درصد رشد داشته و به 1.421.449 میلیون ریال رسیده است. همچنین شرکت داروسازی ابوریحان توانسته از ابتدای سال مالی تا پایان مرداد ماه 1.615.512 میلیون ریال از محل فروش محصولات خود درآمد کسب کند. بورس24 با میثم نورمحمدی مدیرعامل شرکت داروسازی ابوریحان گفت وگوی مفصلی در رابطه با صنعت دارو و وضعیت شرکت داروسازی ابوریحان انجام داده است.

*مهم ترین خبر پیرامون صنعت دارو در حال حاضر مباحث مربوط به حذف ارز دولتی در این صنعت است. آخرین تحولات در این خصوص چه بوده؟

طی ماه های گذشته با مصوبات سازمان غذا و دارو و همچنین بانک مرکزی در خصوص تامین مواد اولیه برخی اقلام دارویی تصمیماتی اتخاذ و ارز 4200 تومانی برای این اقلام حذف شد که از جمله داروهای او تی سی، مکمل ها و ویتامین ها بوده اند. البته روند تخصیص ارز برای سایر اقلام با روند بسیار کندی در حال انجام است که امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود. معتقدم حذف ارز دولتی برای محصولات دارویی منجر به افزایش قیمت تمام شده این محصولات خواهد شد و این افزایش قیمت تمام شده با اخذ مجوز افزایش نرخ در سازمان غذا و دارو باید جبران شود. البته با حذف تخصیص ارز دولتی برای داروهای او تی سی و مکمل ها شاهد افزایش بهای تمام شده این محصولات بودیم که کمیته ها و کمیسیون قیمت گذاری در سازمان غذا و دارو در حال تشکیل است تا در قیمت این محصولات بازنگری صورت گیرد.

*صنعت دارو در حال حاضر به چه میزان ارز نیاز دارد؟ این ارز صرف واردات دارو می شود یا مواد اولیه؟

سال 97 حدود سه و نیم میلیارد دلار ارز به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. این مقدار در سال 98 به حدود کمتر از سه میلیارد دلار کاهش داشته و برنامه ای که برای سال 99 پیش بینی شده، حدود دو نیم میلیارد دلار بوده است. البته از این رقم هم مقدار قابل توجهی هنوز تخصیص پیدا نکرده که امیدواریم این تخصیص به صورت کامل انجام شود. پس از انقلاب جمهوری اسلامی با توجه به فعالیت هایی که در صنعت دارو انجام شد و پیشرفت هایی که طی این سال ها در این زمینه داشته ایم 96 درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید شده و چهار درصد وارداتی هستند. ارز تخصیص داده شده به صنعت دارو بیشتر در زمینه تامین مواد اولیه مصرف می شود. داروهای وارداتی هم عمدتا جزو داروهای با تکنولوژی بالا محسوب می شوند؛ با پیشرفتی که صورت گرفته امیدواریم این چهار درصد نیز در داخل کشور تولید شده و در بحث واردات دارو کاملا بی نیاز شویم.

*چه میزان از داروی تولید شده در کشور صادر می شود؟ آیا پتانسیل صادرات بیشتر وجود دارد؟

میزان صادرات داروی تولید شده در کشور قابل توجه نیست، در واقع کمتر از هفت درصد بوده است. اما با این حال شرکت های فعال در این صنعت برنامه های بسیار خوبی برای افزایش صادرات دارو دارند. به خصوص که با توجه به قیمت ارز صادرات محصولاتشان توجیه بسیار خوبی خواهد داشت. در واقع هم می توانند از بازگشت ارز حاصل از صادراتشان استفاده کنند و هم اینکه می توانند از مزایایی که صادرات محصولاتشان به وجود می آورد منتفع شوند. در همین راستا شرکت داروسازی ابوریحان به بیش از 12 کشور صادرات فعال دارد. در حوزه آسیای شرقی، حوزه سی ای اس، کشورهای همسایه، خاورمیانه و دو کشور در آفریقا که به تازگی انجام می شود فعال بوده و صادرات دارو صورت می گیرد. البته پروسه ثبت دارو در کشور مقصد و به طور کلی صادرات محصولات دارویی بسیار پیچیده و دشوار است اما به هر حال در این زمینه فعالیت هایی صورت می گیرد.

*صادرات محصولات شرکت داروسازی ابوریحان به چه کشورهایی انجام می شود؟

در حوزه شرق آسیا پیش از این سریلانکا را داشته ایم اما الان محصولات ما در کشور فیلیپین ثبت می شود. در کشور ویتنام در زمینه ثبت چند دارو در حال فعالیت هستیم. از سویی با کشور میانمار هم قراردادی منعقد کرده و پروسه ثبت داروها در این کشور هم در حال انجام است. سال گذشته ثبت دارو در کشور گرجستان انجام شد و امسال هم آذربایجان را خواهیم داشت. قرارداد شرکت با کشور قزاقستان نیز منعقد شده و در حوزه آفریقا نیز کشور تانزانیا بوده که محموله در حال ثبت است. علاوه بر این ها قرارداد مربوط به کشور مالزی نیز اخذ شده و صادرات محصولاتمان به کشورهای همسایه نیز به صورت مداوم در حال انجام است. برای تامین مواد اولیه برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته که مخصوصا برای صادرات این تامین صورت بگیرد. باید بگویم که رشد بسیار خوبی را نسبت به سال 98 در رابطه با درآمدهای حاصل از صادرات در سال 99خواهیم داشت.

*آیا در ماه های آینده افزایش نرخ دارو را خواهیم داشت؟

این مهم به چگونگی تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی بستگی دارد. چنانچه تخصیص ارز 4200 تومانی از صنعت دارو متوقف شود، شاهد افزایش قیمت در حوزه دارو خواهیم بود.

*شرکت داروسازی ابوریحان برنامه ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها دارد؟

فعلا برنامه ای برای افزایش سرمایه از این محل نداریم. اگر تصمیمی اتخاذ شود اعلام خواهد شد.

*افزایش سرمایه ای که اخیرا انجام شده در چه مرحله ای قرار دارد؟ چه زمانی این افزایش سرمایه به ثبت خواهد رسید؟

در حال حاضر کمی از حق تقدم ها باقی مانده که در حال انتشار این حق تقدم ها هستیم. این مهم در یکی دو روز آینده انجام خواهد شد. نهایتا این حق تقدم ها در مهر ماه سال جاری تمام و به ثبت نهایی خواهد رسید.

*"دابور" چه طرح های توسعه ای در دستور کار دارد؟

با تغییراتی که انجام شد چه در تولید محصول و چه در زمینه اضافه شدن خطوط جدید برنامه های خیلی خوبی را آغاز کرده ایم. در خصوص برخی داروها از مزیت رقابتی بسیار خوبی بهره مند هستیم. محصولات بسیار خوبی برای تولید پیش بینی شده است که در ماه های آینده نهایی خواهد شد. خط جدیدی راه اندازی خواهد شد که ماشین آلات آن در حال خرید بوده و تا پایان سال نهایی و در ماه های اول و یا دوم سال 1400 اولین محصولات این خط جدید به بازار عرضه خواهد شد.

*یکی از مهم ترین مشکلات شرکت در حال حاضر بالا بودن هزینه های مالی است. چه برنامه ای برای کنترل این هزینه ها و همچنین مدیریت نقدینگی شرکت دارید؟

هزینه های مالی عموما متاثر از تصمیماتی است که در حوزه ارزی کشور گرفته می شود. البته هزینه های مالی شرکت داروسازی ابوریحان نسبت به میانگین صنعت بالا نیست. اما برای کاهش این هزینه ها مذاکراتی را با سه بانک داشته ایم که بتوانیم تسهیلات ارزان قیمت دریافت کنیم.

*عملکرد صادراتی "دابور" برای سال 99 به چه صورت خواهد بود؟

رشد بسیار خوبی در زمینه صادرات تا پایان سال جاری خواهیم داشت. در حقیقت می توانم بگویم که بودجه پیش بینی شده برای صادرات کل سال 99 را در نیمه نخست سال محقق کرده ایم. در رابطه با تغییر نرخ ارز با توجه به اینکه تاکنون تنها برای او تی سی ها و مکمل ها نهایی شده است، شرکت داروسازی ابوریحان حدود 10 تا 15درصد تغییر را در نزخ فروش خواهد داشت.

*چشم انداز صنعت داروسازی را برای ماه های آینده چطور ارزیابی می کنید؟

بازار سرمایه چه در زمانی که روند بسیار صعودی داشت و چه این روزها که روند نزولی دارد، جدا از عملکرد شرکت ها خواهد بود. در حقیقت معتقدم شرکت داروسازی ابوریحان با میزان فروش و سودی که دارد نباید قیمت سهم اش این میزان باشد و قطعا ارزنده تر است. اما با توجه به شرایط عرضه و تقاضا شرایط متفاوت شده است. حداقل به جرات می توانم بگویم که شرکت های گروه سرمایه گذاری تامین اجتماعی عملکرد بسیار مطلوبی در زمینه تولید دارو داشته اند. به هر حال شرکت ها با قدرت به فعالیت های خود ادامه خواهند داد. امیدوارم بازار سهام نیز از آشفتگی که این روزها دارد رها شود. توصیه من به سرمایه گذاران صنعت دارو این است که به فضای این روزهای بورس بی توجه باشند. پس از گذر از این روزها شاهد روزهای بهتری برای صنعت دارو و بازار سرمایه خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24