Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

​بخشنامه جدید بانک مرکزی بر صنایع مهم بورس تاثیر به سزایی دارد. پیش بینی می شود با توجه به میزان صادرات و تولیدات شرکت ها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بر حاشیه سودشان اثر مثبت داشته باشد.

یادداشت اینستاگرامی همتی خبر از افزایش درآمد سه صنعت بزرگ بورس می دهد

بورس24 : بخشنامه جدید بانک مرکزی بر صنایع مهم بورس تاثیر به سزایی دارد. پیش بینی می شود با توجه به میزان صادرات و تولیدات شرکت ها، بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بر حاشیه سودشان اثر مثبت داشته باشد.

هفته گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که به شرکت های معدنی، فولادی و پتروشیمی اعلام شده می توانند ارز حاصل از صادرات خود را علاوه بر صرافی های بانکی، به صرافی های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند.

سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل هلدینگ صنعتی و معدنی امیر در خصوص ثاثیر موضوع اخیر فروش ارز حاصل از صادرات به صرافی ها به خبرنگار بورس24 گفت: بر اساس بخشنامه های قبلی بانک مرکزی، صادرکنندگان اصلی از جمله پتروشیمی ها ، تولیدکنندگان فولاد و شرکت های معدنی و فلزی مکلف به عرضه ارز صادراتی خود در سامانه نیما به صرافی های بانکی بودند. این موضوع سبب شکل گیری اختلاف قیمت ارز بین صرافی های بانکی و غیربانکی و ایجاد رانت شده بود.

او گفت: با این بخشنامه دیگرمحدودیتی در فروش ارز این شرکت ها نیست. این بدان معنی است که قیمت فروش ارز پتروشیمی، فولادی و معدنی و فلزی افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی خواهد یافت. این افزایش عملا به صورت مستقیم سبب رشد سودآوری می شود و می توان گفت فاصله این نرخ ارز بسته به شرکت بین ۳۰ تا ۷۰ درصد بر سودآوری می افزاید.

حسینی در پاسخ به این سوال که ارز حاصل از فروش چگونه وارد کشور می شود؟ گفت: فروش ارز به صورت حواله است. ارزهای حواله ای در کشورهای خارجی به خریدار ارز تحویل می شود و نیازی به انتقال ارز به داخل نیست.

وی گفت: نرخ ارز براساس تورم ایران و کشورهای طرف معامله محاسبه می شود و بایستی به میزان اختلاف آن به قیمت ارز در کشور افزوده شود. این موضوع برای حفظ قدرت تعادلی صادرات و واردات است. اما در شرایطی که محدودیت هایی در صادرات از سمت داخل و همچنین خریداران وجود دارد و به دلیل تحریم ها و کاهش قیمت های جهانی درآمدهای ارزی کاسته شده است، روند تحت تاثیر عرضه و تقاضا و شوک ها و نیازهای سفته بازانه است که بانک مرکزی می کوشد با ایجاد تعادل، از نوسانات ارزی که برای اقتصاد و فعالان اقتصادی مهلک است، جلوگیری کند.

حسینی گفت: تحلیل نرخ اقتصادی در شرایط ثبات میسر است و تعیین سال مبنا اهمیت بالایی دارد. البته رشد قیمت های جهانی نیز خوب بوده است، قیمت متاتول رشد خوبی کرده و به بیش از ۲۰۰ دلار رسیده است. قیمت های ارزان تر عملا تولید را برای شرکت های غیر از خاورمیانه غیراقتصادی کرده است. این موضوع سبب انتظار بهبود قیمت در میان مدت را فراهم ساخته است.

وی ادامه داد: قیمت نفت در سطح ۴۰ دلار قرار گرفته است. قیمت مس به سمت ۷ هزار دلار حرکت کرده و قیمت روی بیش از ۲۵۰۰ دلار است. این قیمت ها از میانگین سال گذشته نیز بهتر هستند که انتطار رشد در صنایع معدنی و پتروشیمی طبیعی است و خبر خوبی برای این صنایع خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24