Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسان مثبت یا منفی ۲۰ درصد و ۵۰ درصد به سنا توضیح داد.

یک مقام نظارتی: توقف و بازگشایی ها سلیقه ای نیست

بورس24 : مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسان مثبت یا منفی ۲۰ درصد و ۵۰ درصد به سنا توضیح داد.

سعید محمدعلیزاده اظهار داشت: طبق مواد هفده مکرر و هفده مکرر یک، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار در تهران و مواد دوازده مکرر یک و دوازده مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد معاملاتی پس از یک ساعت توقف مجدداً شروع می‌شود و اگر این توقف در ساعت آخر معاملات باشد نماد در روز بعد بازگشایی می‌شود.

وی افزود: همچنین در صورتی که قیمت پایانی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می شود و بورس مربوطه از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی می کند که ناشر تا دو روز کاری فرصت دارد پاسخ سؤالات مطرح شده از سوی تحلیل‌گران را بدهد و سپس نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

محمدعلیزاده همچنین تصریح کرد: موضوع توقف و بازگشایی کاملاً به صورت سیستمی اتفاق می‌افتد و به صورت دستی یا تصمیم سلیقه‌ای نیست و نحوه عملکرد سیستم تفاوتی در بازار نزولی یا صعودی ندارد.

وی توضیح داد: یکی از نکات مهمی که فعالان بازار باید در نظر بگیرند اینکه، ممکن است روند قیمتی یک سهم در چند روز متوالی بیش از پنج روز مثبت یا منفی بوده باشد ولی طبق الگوریتم سیستم اگر به هر دلیل از جمله ارسال اطلاعات با اهمیت نماد متوقف و مجدداً بازگشایی شود، تعداد روزهای نوسان مثبت یا منفی قیمت سهام از زمانی که نماد بازگشایی شده است، در نظر گرفته می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تأکید کرد: هیچ تفاوتی در مکانیزم توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسانات منفی یا مثبت در دستورالعمل‌های فوق‌الذکر و سیستم معاملاتی وجود ندارد و ملاک محاسبه سیستم، قیمت پایانی در لحظه، طبق سیستم معاملات و مقایسه آن با قیمت‌های پایانی پنج روز گذشته برای نوسان ۲۰ درصد و قیمت پایانی ۱۵ روز گذشته برای ۵۰ درصد نوسان است و در صورت هرگونه توقف نماد در این بازه زمانی، قیمت آخرین بازگشایی ملاک محاسبه نوسان خواهد بود.

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24