Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازار سهام بیش از یک ماه درگیر افت ارزش بود؛ اتقاقی متاثر از چند پارامتر مختلف که دلیل عمده آن را می توان عدم هماهنگی در پیشبرد سیاست گذاری ها در بازار سرمایه دانست.

۴ فرمان برای ایجاد تعادل در سهام معدنی و صنایع معدنی

بورس24 : بازار سهام بیش از یک ماه درگیر افت ارزش بود؛ اتقاقی متاثر از چند پارامتر مختلف که دلیل عمده آن را می توان عدم هماهنگی در پیشبرد سیاست گذاری ها در بازار سرمایه دانست.

پس از اینکه افت شاخص از روند عادی خارج شد و سیطره هیجان بر بازار شدت گرفت مسئولان امر در جلسات و نشست های متعدد از اعلام برنامه و حمایت از بازار خبر دادند و شاهد جلسات هر روزه با حقوقی های بزرگ بازار بودیم تا در راستای حمایت از بازار ورود کنند و در این امر هم شاهد تزریق نقدینگی از سوی حقوقی های بزرگ بازار بودیم. اما با توجه به نبود نقشه راه مدون در این راستا آثار این حمایت ها علی رغم تلاش گسترده حقوقی ها به سرعت خنثی می شد.

در روزهای اخیر اما ایمیدرو به عنوان متولی بخش معدن کشور جلسه ای با حضور رییس سازمان بورس و معاونان او، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران عامل غول های صنعتی و معدنی کشور ترتیب داد و نقشه راه مدونی را در راستای حمایت از سهام گروه صنعتی و معدنی به استماع مدیران رساند و راه های تسریع اجرا و رفع نواقص احتمالی را با حاضران مطرح کرد؛ رخدادی که منجر به ایجاد مقدمات صندوق بازارگردانی 30 هزار میلیارد تومانی از منابع شرکت های فعال در این بخش با راهبری و نظارت ایمیدرو شد.

عباس نعیمی قائم مقام و عضو هیات عامل ایمیدرو در خصوص جلسه اخیر و اقداماتی که پس از این جلسه عملیاتی شد به بورس24 گفت: در یک ماه اخیر پس از یک دوره رونق بازار شاهد ایجاد بی اعتمادی و ترس در بازار سهام بودیم که این امر منجر به افت شاخص کل بازار و خروج نقدینگی از بازار شد. در همین راستا برخی از التهابات را نیز در بازارهای موازی ارز و طلا نیز شاهد بودیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس با ابزار و امکاناتی که در ایمیدرو داشتیم و با توجه به سهم قابل توجه شرکت های صنعتی و معدنی در بازار سهام نقشه راهی برای بازارگردانی و ایجاد جوی به دور از هیجان و افزایش نقد شوندگی در سهام این گروه را طرح ریزی کردیم و در جلسه روز دوشنبه با حضور مدیران به بحث و بررسی نشستیم.

نعیمی گفت: در مجموع 16 شرکت از شرکت های صنعتی و معدنی تحت نظارت ایمیدرو است و ما نیز از این پتانسیل استفاده کردیم تا بتوانیم با تجهیز منابع روند هیجانی ایجاد شده در این گروه را که سهام بنیادی و بسیار ارزنده ای را در خود جای داده را کاهش دهیم تا سهام در مسیر اصلی خود حرکت کنند و متاثر از کاهش هیجان از این بخش بزرگ در بازار سهام شاهد تسری آرامش به سایر بخش ها نیز باشیم.

او ادامه داد: بر همین اساس جلسه ای با راهبری ایمیدرو و حضور مدیران ارشد بورس، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و شرکت های صنعتی و معدنی ترتیب داده شده و برنامه های ایمیدرو برای بازارگردانی منسجم و یکپارچه از سهام شرکت های صنعتی و معدنی رونمایی شد.

قائم مقام ایمیدرو گفت: با توجه به جلسه اخیر مقرر شد تا تمام شرکت های زیر مجموعه ایمیدرو سریعا اقدام به تشکیل صندوق بازارگردانی کنند و صندوق بازارگردانی باید به صورت موثر و فعال در این نماد ها حضور داشته باشد تا هیجانات ورودی به سهام این گروه مدیریت شود. به همین منظور هر شرکت باید نسبت به ایجاد صندوق بازارگردانی جهت حمایت از سهام خود تا سقف 20 درصد از سهام شناور اقدام عاجل نماید تا از سهام خود در برابر هیجانات حمایت کند و این حمایت ها تا نقطه ارزندگی سهام ادامه دار خواهد بود.

او گفت: همچنین شرکت ها موظف شدند علاوه بر ایجاد و یا گسترش صندوق بازار گردانی متعلق به خود مقدمات انتشار سهام خزانه را نیز فراهم و پس از اخذ مجوز اقدامات عملیاتی در این خصوص را اجرایی کنند. شرکت ها مکلف به انجام افزایش سرمایه از محل سهام جایزه، مطالبات و آورده نقدی شدند و این اقدام باید حداکثر تا پایان آبان ماه 99 عملیاتی شود. شرکت ها موظف شدند تا پیگیری های لازم در خصوص افزایش سرمایه از محل دارایی ثابت (زمین و ساختمان) را نیز مورد بررسی قرار داده و عملیاتی کنند.

این مقام مسئول گفت: خوشبختانه با توجه به برنامه مدون و نقشه راه اعلامی با راهبری ایمیدرو به شرکت های زیر مجموعه شاهد کاهش هیجان در گروه صنعتی و معدنی هستیم و امیدواریم با اجرای هر چه سریعتر برنامه های اعلامی و ابلاغ شده به شرکت ها که به طور جد پیگیر اجرای آن هستیم روند با ثبات و منطقی در سهام این گروه را شاهد باشیم. خوشبختانه در شرایط هیجانی اخیر ایمیدرو پیشتاز حمایت موثر از بازار سهام بود و خروجی جلسه اخیر جو مثبتی را در بازار ایجاد کرد.

نعیمی در ادامه گفت: کمیته ای نیز به منظور پیگیری تشکیل صندوق بازارگردانی شرکت های معدنی و صنعتی و تسریع در اجرای برنامه تشکیل شده است که نماینده بورس در این کمیته مدیرعامل بورس تهران و نماینده ایمیدرو قایم مقام ایمیدرو خواهد بود. دبیر این کمیته نیز مدیر اقتصادی و سرمایه گذاری ایمیدرو است و مدیران عامل شرکت های فولاد مبارکه، ملی مس ، فولاد خوزستان صنعتی و معدنی گل گهر، صنعتی و معدنی چادرملو و فولاد خراسان نیز در این کمیته حضور دارند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24