Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

با رشد بسیار بالای قیمت خودرو در بازار سهامداران انتظار دارند با چنین نرخ هایی، برای مثال پراید ١٠٠ میلیونی، خودروساز ها از ورطه زیاندهی خارج و به سود برسند اما واقعیت امر چیز دیگری است. .

واقعیت هایی درباره خودروسازان

بورس24 : با رشد بسیار بالای قیمت خودرو در بازار سهامداران انتظار دارند با چنین نرخ هایی، برای مثال پراید 100 میلیونی، خودروساز ها از ورطه زیاندهی خارج و به سود برسند اما واقعیت امر چیز دیگری است.

قیمت هایی که برای مثال در پراید 100 میلیونی مشاهده می شود قیمت بازار بوده و قیمت فروش خودروساز ها به دلیل کنترل دستوری و عدم ازاد سازی نرخ های فروش با قیمت های بازار فاصله بسیار زیادی داشته و به عبارتی سود اصلی این قیمت ها به جیب دلال ها و ضرر هم نصیب مصرف کنندگان و مردم می شود.

در سایپا همین پراید را مبنا قرار می دهیم؛ در حالی که قیمت های بالای 100 میلیون تومان در پراید در بازار آزاد در حال معامله است متوسط فروش 5 ماهه این محصول در سایپا 30 میلیون تومان بوده است. یا در محصول اصلی دیگر یعنی تیبا متوسط قیمت 40 میلیون تومان بوده در حالی که قیمت بازار آزاد 140 تا 150 درصد بالاتر از این نرخ ها می باشد.

در ایران خودرو نیز وضع به همین منوال است؛ متوسط قیمت محصولات خانواده پژو در 5 ماهه63 میلیون تومان و متوسط نرخ محصولات خانواده سمند 56 میلیون تومان می باشد.

حال این شرکت ها مواد اولیه و هزینه ها را به خصوص با توجه به رشد قیمت دلار نیمایی به سطوح 22 هزار تومان تهیه نموده و فروش محصولاتشان همچنان با نرخ هایی که بتواند سبب شناسایی سود شود فاصله دارد.

به عبارتی صنایع خودرویی در حال دادن رانت به دلال ها بوده و این بین سود اصلی نصیب دلال ها شده و خودروساز ها و مردم با زیان همراه می شوند.

رویدادی که در سال های دور در صنعت سیمان حاکم بوده و دلال ها به اندازه کل فروش یک کارخانه سیمانی سود برده و بازار سیمان با کمبود همراه شده و نرخ های فروش کارخانه بالا اما نرخ ها در بازار آزاد سرسام اور بود.

با ازاد سازی نرخ سیمان هم مشکل کمبود این کالا بر طرف و هم قیمت ها منطقی و هم کارخانه با سود سازی و توان نقدینگی بالا همراه شده و دست دلال ها نیز کوتاه شد.

به نظر می رسد خودروساز ها اگر قصد رسیدن به سود و خروج از ورطه زیان های سنگین را دارند در اولین گام باید فرمول قیمت گذاری خودرو بر اساس 5 درصد کمتر از قیمت بازار اجرایی تا هم قیمت ها در بازار تعدیل شده و هم به جای رسیدن خودروها به دلال ها خودرو مستقیما از کارخانه به مصرف کننده برسد.

در صورت های مالی 3 ماهه ایران خودرو به دلیل قیمت های پایین فروش و فزونی بهای تمام شده شاهد زیان ناخالص 1774 میلیاردی و در سایپا هم شاهد سود اندکی بوده که کفاف هزینه ها را نمی دهد؛ به عبارتی مشکلات زیادی بر کارخانه های خودروسازی آوار شده و رشد شدید قیمتی باعث شده انتظارات نادرستی برای سودآور شدن این شرکت ها به وجود بیاید. در حالی که رشد قیمت خودرو در بازار آزاد تنها منجر به بیشتر پر شدن جیب دلال ها در این صنعت و رانت و یارانه صنعت خودرو به این افراد خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24