Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

رشد اقتصادی ترکیه به کمترین سطح دو سال اخیر رسید.

اقتصاد ترکیه ١٠ درصد کوچک شد

بورس24 : رشد اقتصادی ترکیه به کمترین سطح دو سال اخیر رسید.

به نقل از تریدینگ اکونومیکس، در سه ماهه دوم امسال اقتصاد ترکیه ۹.۹ درصد کوچکتر شده که این رشد در مقایسه با مدت مشابه دوره قبل ۵.۵ درصد کمتر شده است اما ۱.۹ درصد از نرخ پیش بینی شده توسط اقتصاددانان بیشتر بود. این رشد اقتصادی که ضعیف ترین رشد فصلی ثبت شده ترکیه از سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ تاکنون محسوب می شود بیش از همه تحت تاثیر کاهش رشد مخارج خانوار با منفی ۸.۶ درصد قرار گرفت. از سو ی دیگر سرمایه گذاری ثابت ۶.۱ درصد و مخارج دولتی ۰.۸ درصد رشد منفی داشته اند.

تجارت خارجی ترکیه نیز مانند بسیاری از کشورهای دیگر تحت تاثیر شیوع کرونا قرار گرفته تا جایی که طی این مدت صادرات ۳۵.۳ درصد و واردات ۶.۳ درصد کاهش داشته است. بر مبنای ماهانه نیز رشد اقتصادی در ماه ژوئن منفی ۱۱ درصد اندازه گیری شده است.

پیش بینی می شود رشد سه ماهه سوم سال منفی ۱۲.۲ درصد و در سه ماهه چهارم منفی ۳.۱ درصد باشد. سال آینده و با بازگشت تدریجی سطوح فعالیت های اقتصادی به میزان قبل از شیوع کرونا، اقتصاد ترکیه ۴.۵ درصد رشد خواهد کرد.

پیش از شیوع کرونا، دولت ترکیه دستیابی به رشد پنج درصدی را تا پایان سال جاری پیش بینی کرده بود. آخرین بار در سال ۲۰۰۹ اقتصاد ترکیه بر مبنای سالانه رشد منفی را تجربه کرده و به میزان ۴.۷ درصد کوچک شده بود. بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ ترکیه موفق شده بود با دستیابی به رشد متوسط سالانه بالای پنج درصدی به یکی از سریع ترین اقتصادهای جهانی تبدیل شود. با این حال در سال ۲۰۱۸ بحران ارزی ترکیه مسیر این رشد را متوقف کرد و شیوع کرونا نیز بر مشکلات اقتصادی افزود.

در طول ماه های اخیر نرخ تورم در محدوده ۱۲ درصدی در حال نوسان بوده اما پیش بینی شده است این نرخ تا پایان سال به ۱۰.۲ درصد و تا پایان سال آینده به ۹.۹ درصد کاهش یابد. همچنین نسبت کسری بودجه به تولید ناخالص داخلی نیز از احتمالا از سه درصد خواهد گذشت.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24