Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات: ریزش اخیر بورس به همه درس داد؛ هم حقیقی ها، هم حقوقی ها، هم دولت! ​بازار سهام حدودا ١٠ روز پر التهاب و پر هیجان را سپری کرد و چند روزی است با مدیریت حقوقی های بازار شاهد بازگشت آرامش به این بازار هستیم؛ حقوقی هایی که با خرید های پر حجم خود در روز یکشنبه و حضور فعال خود در روز گذشته توانستند سیگنال های خوبی به اهالی بازار دهند و هیجانات کاذب منفی را در بازار کنترل کنند.

روایت یک حقوقی از اجرای عملیات نجات بورس

بورس24 : بازار سهام حدودا 10 روز پر التهاب و پر هیجان را سپری کرد و چند روزی است با مدیریت حقوقی های بازار شاهد بازگشت آرامش به این بازار هستیم؛ حقوقی هایی که با خرید های پر حجم خود در روز یکشنبه و حضور فعال خود در روز گذشته توانستند سیگنال های خوبی به اهالی بازار دهند و هیجانات کاذب منفی را در بازار کنترل کنند.

یکی از مجموعه های حمایت کننده از بازار سهام مجموعه مالی بانک صادرات بود. بهروز خدارحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات درباره رخدادهای اخیر بازار سهام و حضور فعال این مجموعه در طرف خریدار در روزهای اخیر به بورس24 گفت: در چند روز اخیر پس از حضور پر تعداد سهامداران جدید یکی از پرفشارترین و طولانی ترین ریزش ها را در بازار تجربه کردیم. طبیعتا در بازار سهام برای آنکه سهامداران حرفه ای تری را داشتیم باشیم، سرمایه گذاران به مانند تمام بازار های موازی با بازار سهام باید سرد و گرم بازار را بچشند.

او گفت: در روزهای اخیر حقوقی ها با هماهنگی هایی که از سوی وزارت اقتصاد، مدیران بورس، فرابورس و سایر مدیران ایجاد شد، فعالانه در بازار حضور داشتند. ما نیز به عنوان مجموعه مالی بانک صادرات در بازار فعال بودیم. امروز هم فعال خواهیم بود و انتظار داریم شرایط هیجانی در بازار مدیریت شود.

خدارحمی گفت: روزهای منفی اخیر درس های خوبی برای سهامداران داشت، در مدتی که روند بازار صعودی بود شاهد تبلیغات اغوا گرانه ای بودیم که تماما حرف از تداوم رشد بازار و سودهای کلان چند صد درصدی بود و به قولی سهامداران فقط روزهای گاوی بازار را دیده بودند که با رخداد اخیر آن روی خرس عصبانی بازار را هم دیدند و متوجه شدند که نمی توان به هر کانال، سیگنال و هر تبلیغی اعتماد کرد و نیاز است که در بازار سهام دانش خود را و رفتار مالی خود را بهبود دهند تا درگیر هیجان نشوند.

خدا رحمی افزود: تا پیش از رشدهای قابل توجه در بازار چند شاخص ساده برای انتخاب سهم در بازار مانند نسبتp بر E وجود داشت که اخیرا این شاخص های انتخاب سهم نیز تنزل پیدا کرد و ملاک انتخاب و ارزنده بودن سهم صف خرید بود که رخداد اخیر منجر شد تا سرمایه گذاران جدید بازار سهام با این موضوع هم آشنا شوند که ملاک انتخاب سهم وضعیت بنیادی عملیاتی، دارایی ها و سهامداران سهم نیز هست و سهم هایی در قالب سهام پروژه ای و مواردی از این دست همانطور که می تواند در بازار مثبت جذاب باشد در بازار منفی نیز ریسک های بسیار زیادی دارد و ممکن است کاهش ارزشی تا یک بیستم بالاترین قیمت را نیز تجربه کند.

وی ادامه داد: بخشی از سرمایه هایی که به بورس وارد شد از بازارهای موازی مانند بازار ارز و طلا و خودرو و... به این بازار بود؛ بازارهایی که نقد شوندگی آن ها ممکن است پس از یک دوره با محدودیت هایی روبرو شود مثل مالیاتی که برای سکه لحاظ شد یا مثلا رکود احتمالی در بازار مسکن که می تواند چند سالی معاملات را با مشکل روبرو کند و چون این تصورات از بازارهای دیگر را داشتند با چند روز منفی بازار این تصور را داشتند که شاید نقدینگی آن ها در بازار سهام نیز قفل شود و دارایی آنها ذوب شود و دیگر امکان خروج نداشته باشند.

او گفت: این تفکرات به صورت موجی ادامه دار و نه دفعتا به بازار تزریق شد و ما شاهد یک دومینو بودیم از افزایش فشار فروش در روزهای مختلف و در نهایت افزایش فشار ابطال در صندوق ها که منجر به فشار مضاعف به بازار می شد.

این فعال بازار سهام گفت: تمام این اتفاقات به مانند یک کلاس آموزشی برای سهامداران جدید بود که بازار علاوه بر جنبه های مثبت و سودهای 5 درصدی روزانه بخش منفی و زیان نیز دارد. علاوه بر صف خرید، صف فروش نیز وجود دارد. همانطور که در روزهای مثبت نباید به تبلیغات اغوا گرانه و بیش از حد مثبت انگارانه توجه کرد، در روزهای منفی نیز نباید هیجان زده بود و به تبلیغات منفی و سیاه نمایی ها نیز توجه کرد چرا که شایعات چه در روزهای منفی و چه در روزهای مثبت آثار ناخوشایندی از خود بر جای خواهد گذاشت و آثار نامطلوبی بر رفتار سرمایه گذار و تصمیم گیری در بازار دارد.

خدا رحمی گفت: این رخداد برای تصمیم سازان نیز درس خوبی بود که یک عدم هماهنگی در تصمیم گیری برای عرضه یک صندوق می تواند جرقه ای برای ایجاد یک اتفاق ناخوشایند باشد و همچنین خصوصی سازی نیز که متولی فروش سهام دولتی در بازار بود نیز تجربه خوبی کسب کرد که در بازار پر رونق نیز نحوه عرضه باید طوری باشد که منجر به تحت تاثیر قرار دادن روند کلی بازار نشود چرا که در بازار سهام نمادها می توانند از هم اثر بگیرند و عدم مدیریت عرضه و بالابردن فشار عرضه منجر به مشکلات عدیده ای خواهد شد.

وی گفت: در ده روز اخیر که رنگ بازار سرخ بود نکته مهمی را نیز نمایان کرد که شرکت های حقوقی، قدیمی های بازار و فعالان بازار که بورس شغل اصلی آنهاست و به نوعی خانه اول و آخرشان بورس است در روزهای حساس اثر گذارند، همان ها که در روز های پر رونق این طور فکر می کردند که حرفه ای ها و قدیمی ها و حقوقی ها در روند بی تاثیر هستند دیدند که در شرایط خاص علی رغم افزایش ارزش معاملات و کدهای معاملاتی، حرفه ای ها و حقوقی ها هستند که می توانند تاثیر گذار بر روند باشند و هیجانات بازار را مدیریت کنند.

خدارحمی گفت: در دو روز اخیر نیز حقوقی ها برای حمایت از سهامی که بنیاد بهتری داشتند و ارزنده بودند ورود کردند و منجر به بهبود روند شدند. قطعا قرار نیست کل بازار منفی باشد یا کل بازار مثبت، بلکه در بازار باید شاهد معاملات با حجم مناسب باشیم، به نوعی که سهام در بازار دست به دست شود و شاهد روند هیجانی در بازار نباشیم چرا که نقدشوندگی بازار باید حفظ شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24