Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بالاخره پای ETF دوم نیز به بازار سرمایه باز شد تا باقی مانده سهم دولت در چهار پالایشگاه نیز در بورس عرضه شود. صندوقی که پالایشی یکم نام دارد و پذیره نویسی آن از امروز اغاز می شود.

چند نکته درمورد صندوق پالایشی یکم

بورس24 : بالاخره پای ETF دوم نیز به بازار سرمایه باز شد تا باقی مانده سهم دولت در چهار پالایشگاه نیز در بورس عرضه شود. صندوقی که پالایشی یکم نام دارد و پذیره نویسی آن از امروز اغاز می شود.

بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، به دولت اجازه داده شده است که باقیمانده سهام دولت در شرکت ها را به روش های معمول یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) عرضه و به فروش برساند. متعاقب این ظرفیت قانونی، در ابتدای سال جاری هیأت وزیران به وزارت امور اقتصادی و دارایی اجازه داد تا در قالب سه صندوق سرمایه گذای قابل معامل (ETF) باقیمانده سهام دولت را واگذار کند.

نخست صندوق سرمایه گذاری قابل معامله بانک و بیمه شامل باقیمانده سهام دولت در بانکهای صادرات، ملت، تجارت و شرکت های بیمه البرز و اتکایی امین، دوم صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پالایشی شامل باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه های اصفهان، تهران، بندرعباس و تبریز و سوم صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع خودرویی و فلزی شامل باقیمانده سهام دولت در شرکت های ایران خودرو، سایپا، فولاد مبارکه و ملی صنایع مس است.

ویژگی های پالایشی یکم

صندوق نخست تحت عنوان دارایکم چندی پیش پذیره نویسی و عرضه شد و اکنون نوبت صندوق دوم یا همان پالایشی یکم است. اما آنچه که در این صندوق ها اهمیت دارد این است که همه مردم می توانند اقدام به پذیره نویسی کنند و از تخفیف برخوردار شوند.

سقف سرمایه گذاری هر شخص حقیقی (هر کد ملی ایرانی) در مجموع دو صندوق قابل معامله اول و دوم دولتی، ۵۰ میلیون ریال (پنج میلیون تومان) تعیین شده است. یعنی چنانچه فردی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واحد دارایکم را خریداری کرده باشد، اکنون می تواند به میزان سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان واحد پالایشی یکم را خریداری کند.

درواقع حداکثر تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی ایرانی دارای کد ملی، پس از کسر میزان سرمایه گذاری همان فرد در صندوق دارا یکم، ۵۰۰ واحد سرمایه‌گذاری است.

پذیره نویسی برای هر فرد دارای کد ملی امکان پذیر است و محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد. پس از اتمام پذیره نویسی و اخذ مجوز فعالیت صندوق از سازمان بورس و اوراق بهادار، سهام موضوع فعالیت این صندوق با اعمال ۲۰ درصد تخفیف به قیمت پایانی سهم در روز معاملاتی قبل از شروع پذیره ­نویسی توسط سازمان خصوصی سازی به صندوق واگذار خواهد شد.

البته لازم به ذکر است که فردی که اقدام به خرید سه میلیون تومان از پالایشی یکم کند شامل تخفیف ۲۰ درصد خواهد شد. یعنی سه میلیون تومان پرداخت می کند و به میزان سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پالایشی یکم به قیمت پایانی روز گذشته سهام پالایشگاه های موجود در پالایشی یکم دریافت می کند.

جزئیات پذیره نویسی

پذیره‌نویسی به صورت هم زمان از امروز از طریق بورس اوراق بهادار تهران و شبکه بانکی کشور برای هر شخص حقیقی دارای کد ملی امکان پذیر است و اشخاص حقوقی و یا اتباع خارجی نمی توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند. فرایند پذیره نویسی تا ۱۹ شهریورماه ادامه دارد.

همچنین پذیره‌ نویسی واحدهای این صندوق برای اشخاص دارای کد معاملاتی (کد بورسی) صرفاً از طریق کارگزاری ‌های بورس و سامانه‌ های آنلاین معاملاتی صورت می­ گیرد.

اشخاص فاقد کد معاملاتی (کد بورسی) می توانند از طریق درگاه‌های غیرحضوری و حضوری بانک‌های منتخب برای خرید واحدها اقدام کنند. هر شخص می­تواند صرفاً یکی از این دو روش را انتخاب کند.

متقاضیان دارای حساب در هر یک از بانک‌های منتخب می‌ توانند از طریق مراجعه به درگاه‌ های غیرحضوری و حضوری که توسط بانک‌های مربوطه اطلاع رسانی خواهد شد و با ورود حداقل اطلاعات مورد نیاز، نسبت به پذیره‌ نویسی واحدهای سرمایه‌ گذاری مزبور اقدام کنند. چنانچه متقاضی به درگاه ‌های غیرحضوری و حضوری بانک منتخبی که در آن بانک فاقد حساب است مراجعه کند، بانک‌ ها مکلف به پذیرش و دریافت اطلاعات وی هستند.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24