Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در سایر کشورها نهادهای سرمایه گذاری معمولا زمانی که بازار به سمت بالا در حال حرکت است و حباب در حال شکل گرفتن است اقدام به فروش سهام می کنند. در ایران برعکس بوده و دیده شده مدیران نهادهای سرمایه گذاری به دلیل تعارض منافع از وجوه نقد شرکت استفاده می کنند تا قیمت سهام شخصی خود را بالا ببرند.

تحلیل یک کارشناس از روند فعلی بورس

علی سعدوندی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در رابطه با علت منفی های اخیر بورس و کاهش چشمگیر شاخص کل گفت: منفی های اخیر بازار سرمایه و افت شاخص کل اتفاقی غیر قابل پیش بینی نبود. این رخداد در بورس سایر کشورها و در زمان های مختلف رخ داده است. اما به دلیل ورود تعداد بسیار بالای بازیگران جدید در این بازار که آشنایی چندانی با تحلیل های مالی نداشته اند، یک روند هیجانی مثبت طی ماه های گذشته و نهایتا روند هیجانی منفی طی روزهای گذشته را شاهد بودیم.

او افزود: طبیعی است زمانی که رابطه میان قیمت و بازدهی سهام قطع می شود، بازار به سرعت رشد می کند و پس از آن نیز باید منتظر بازگشت آن باشیم. این ها مسائل عادی بازار است اما صدمه مالی سنگین به افراد می زند. معمولا در چنین مواقعی سخنان افراد مطلع و با تجربه اصلا شنیده نمی شود. دور از ذهن نیست زمانی که شاخص به سمت اشباع شدن حرکت می کند همانند فواره ای است که باید منتظر پایین آمدنش هم باشیم.

علی سعدوندی بیان کرد: البته وضعیت شرکت ها هم مطلوب نبوده و اینکه از بازگشت شاخص به روند صعودی سخن می گویند به نظر بعید می رسد مگر اینکه اصلاحات جدی و موثر انجام شود. به تمامی ارکان بازار سرمایه انتقاد و ایراد وارد است. در حقیقت نمی دانم عمق تحلیل سرمایه گذاری در کشور ما چه میزان بوده و باید تلاش کنیم تا دانش و هوش مالی در کشور افزایش پیدا کند.

او با بیان اینکه در سایر کشورها نهادهای سرمایه گذاری معمولا زمانی که بازار به سمت بالا در حال حرکت است و حباب در حال شکل گرفتن است اقدام به فروش سهام می کنند افزود: در ایران برعکس بوده و دیده شده مدیران نهادهای سرمایه گذاری به دلیل تعارض منافع از وجوه نقد شرکت استفاده می کنند تا قیمت سهام شخصی خود را بالا ببرند. از سویی دولت هم مشغول ایجاد ETF بود تا قدرت انحصاری خود را حفظ کند و حاضر نشد سهام را سریع تر به بازار عرضه کند. اختلافاتی که دولت مردان با یکدیگر داشتند به این روند منفی دامن زد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: همان رفتار هیجانی که در خصوص خرید وجود داشت و ما انتظار داشتیم دولت و نهادهای مالی اقدام به تعدیل بازار کنند و متاسفانه این امر صورت نگرفت الان معکوس آن را می بینیم. در شرایطی که بازار نزولی است هم دولت و هم حقوقی می فروشد. اینکه دولت می گوید از بازار حمایت می کند این حمایت چگونه انجام خواهد شد؟ دولتی که ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد چگونه می تواند بازار را کنترل کند؟ تنها در صورت ایجاد تورم های بالاتر این اتفاق رخ خواهد داد. آنچه مسلم بوده این است که کنترل این ماجرا نیازمند تدبیر است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24