Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

از داستان بازگشایی پالایشی‌ها تا طرح افزایش دامنه نوسان عرضه‌های اولیه نخستین نشست اندیشه ورزان بازار سرمایه، که در واقع نشست مجازی برخی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی از فعالین بازار سرمایه بود، برگزار شد.

بررسی مهم ترین دغدغه‌های اهالی بورس در اولین نشست اندیشه ورزان بازار سرمایه

بورس24 : نخستین نشست اندیشه ورزان بازار سرمایه، که در واقع نشست مجازی برخی از مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و برخی از فعالین بازار سرمایه بود، برگزار شد.

به صورت خلاصه مهمترین موارد ذکر شده از سوی فعالان بازار سرمایه، نحوه معاملات سهام عدالت، دستور العمل های جدید سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه تایید و عدم تایید معاملات برخی از نمادها پس از بازگشایی، نحوه اعلام اطلاعیه ها در خصوص پالایشگاهی ها، خروج منابع مالی حاصل از فروش سهام در بازار سرمایه از سوی نهادهای دولتی و سایر حقوقی ها و ... است.

از جمله آسیب هایی که شاهد آن هستیم، نحوه فروش سهام عدالت به شیوه فعلی است. در عمل ایجاد اختیار برای نهادی دیگر در فروش سهام افراد دارای سهام عدالت موجب شده است که روند قیمت برخی از نمادها دچار آسیب شده و در عمل به کلیت بازار سرمایه آسیب وارده را منتقل نماید.

همچنین در خصوص نحوه انجام عرضه اولیه، با توجه به آنکه قریب به شش میلیون نفر در آخرین عرضه مشارکت داشته اند، پیشنهاد شده است که دامنه نوسان برای چنین سهامی در طی یک هفته پس از عرضه بدون دامنه یا با دامنه نوسان بیشتر صورت پذیرد و این روند تا به تعادل رسیدن قیمت آنها ادامه دار باشد تا از فشار صف های خرید بر هسته معاملات کاسته شود.

در خصوص حمایت دولت و سازمان بورس از بازار سرمایه، عنوان شد و سازمان بورس خود را درگیر مسائل در خصوص ریزش و صعود بازار سرمایه نباید کند، زیرا این امر موجب ایجاد توقع برای سهامداران حقیقی میشود که در هر ریزشی وظیفه سازمان و سایر حقوقی ها و نهادها جمع آوری صف های فروش است. در نتیجه پیشنهاد این است که بازار باید در اختیار سهامداران باشد و سازمان صرفا مبادرت به انجام وظیفه نظارتی خود کند.

مهمترین رکن بازار وحدت رویه در اعمال سازمان بورس است که می تواند موجبات ایجاد سو تفاهم و بد بینی و حس بی اعتماد سرمایه گذاران شود که در نتیجه اینها خود می تواند موجبات ریزش را فرآهم آورد. نمونه آن اعلام سه دستورالعمل متفاوت و خلاف یکدیگر در طی یک هفته است. مورد دیگری که در خصوص دستورالعمل ها است، برای مثال در مبحث حد اعتبار، به فاصله کوتاهی تغییر دستورالعمل قبلی در دستور کار قرار میگیرد این در حالی است که افراد با دید بلند مدت وارد بازار سرمایه می شوند و این در حالی است که دستور العمل ها خلاف این گونه سرمایه گذاری است.

یکی دیگر از عدم وحدت رویه در معاملات، روند تغییر قیمت سفارشات در بورس و فرابورس است که در بازار بورس یک تومان یک تومان است و در فرابورس ریال ریال.

در مورد بازگشایی نمادهای پالایشی در روز 28 مرداد ماه عنوان شد که از میانه معاملات تایم اول، برخی با توجه به آنکه پیشتر عنوان شده بود نمادهای این صنعت بازگشایی نخواهد شد، اما اخباری را در دست داشتند که حاکی از بازگشایی آنها بوده است و در نتیجه در کلیت بازار با رنج های منفی و عرضه های شدید مواجه شدیم. انتقادی که در این راستا وارد شده، آن بود که اطلاعیه بازگشایی نمادهای پالایشی پیش از شروع تایم اول معاملات باید از سوی نهاد مربوطه اعلام می شد نه آنکه پیش از اعلام اطلاعیه، اخبار آن در خبرگزاری ها منتشر می شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محسن حاج بدلی
    محسن حاج بدلی

    واقعا درسته

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24