Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان استقبال متقاضیان خارجی حضور در بورس بین الملل در ایران را زیاد توصیف کرد و گفت: خوشبختانه به اندازه کافی متقاضی داخلی و خارجی داریم، اما باید گام هایمان را محکم برداریم و از آنجایی که به دنبال سهامدارانی هستیم که شرایط لازم را داشته باشند، انتخاب آن‌ها باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

چه خبر از تاسیس بورس بین‌الملل در ایران؟

بورس24 : معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزان استقبال متقاضیان خارجی حضور در بورس بین الملل در ایران را زیاد توصیف کرد و گفت: خوشبختانه به اندازه کافی متقاضی داخلی و خارجی داریم، اما باید گام هایمان را محکم برداریم و از آنجایی که به دنبال سهامدارانی هستیم که شرایط لازم را داشته باشند، انتخاب آن‌ها باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

تاسیس بورس بین الملل یکی از مهمترین برنامه‌هایی بود که سال گذشته صحبت زیادی در مورد آن شد و به عنوان یکی از اولویت‌های مهم دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سال ۹۹ مطرح شد و هفته گذشته و با اعلام مرتضی بانک، دبیر شورایعالی مناطق آزاد مبنی بر اینکه بورس بین الملل تا دو ماه آینده راه اندازی می‌شود وارد مرحله جدیدی شد و بار دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرد.

مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اعلام این خبر افزود: با راه اندازی تمام زیرساخت‌های مورد نیاز، بورس بین الملل تا دو ماه دیگر در جزیره کیش راه اندازی می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر از جزئیات این خبر به سراغ احمد جمالی، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی رفتیم.

* تاسیس بورس بین الملل در مناطق آزاد ایران در چه مرحله ای است و آیا تمام زیرساخت های لازم برای شروع فعالیت آن فراهم است؟

- با توجه به جلساتی که بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و سازمان بورس برگزار شد، حدود دو هفته پیش سازمان بورس موافقت خود را برای تاسیس بورس بین الملل اعلام کرد به این شرط که ما ترکیب سهامداران داخلی و خارجی را مشخص کنیم و پس از آن سازمان بورس مدارک را اعلام کند تا موافقت اصلی را شورا هم به ما بدهد؛ لذا با توجه به اعلام موافقت سازمان بورس و اعلام شرط تاسیس بورس بین الملل، در جلسه‌ای که شنبه ۲۶ مرداد با کمیته راهبردی داشتیم بیشتر در خصوص ترکیب سهامداران صحبت و قرار شد حداقل ۴۰ درصد سهامداران خارجی باشند و بقیه هم سهامداران داخلی، که تعدادی از سهامداران داخلی هم پیش از این مشخص شده بودند. هم اکنون و با اعلام موافقت جدید سازمان بورس، باید مجدد اطلاع دهیم تا سرمایه گذارانی که مایل هستند به عنوان موسس همکاری داشته باشند.

برای تصمیم گیری در مورد سهامداران خارجی هم کمیته‌ای تشکیل شد تا با سرمایه داران خارجی که تمایل دارند در این حوزه همکاری کنند مذاکره شود.

نکته مهم این است که شرکت‌های مختلفی از کشورهای مختلف اعلام آمادگی کرده اند، اما این امر مستلزم آن است که با این شرکت‌ها مذاکره و اهلیت مادی و فنی آن‌ها احراز شود، لذا بر اساس فهرستی که تهیه خواهد شد، فهرست نهایی سرمایه گذاران را مشخص و به شورا اعلام خواهیم کرد.

* تقاضا برای سرمایه گذاری در بورس بین الملل ایران زیاد بوده است؟

- بله، تقاضا پیش از این هم بود و الان هم زیاد است و خوشبختانه به اندازه کافی متقاضی داخلی و خارجی داریم، اما باید گام هایمان را محکم برداریم و از آنجایی که به دنبال سهامدارانی هستیم که شرایط لازم را داشته باشند، انتخاب آن‌ها باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

* آیا موانعی که کارشناسان معتقدند در مسیر ایجاد بورس بین الملل وجود دارد، رفع شده است؟

- ما جلسات متعددی با سازمان بورس داشتیم، چه با رئیس قبلی و چه با رئیس فعلی و موارد زیادی را با حوزه‌های مالی و یا حوزه‌های فنی در نظر گرفتیم و رفع موانع کردیم و مواردی که ممکن بود در آینده مشکل ساز باشد مورد بحث قرار گرفت و پس از رایزنی‌های فشرده‌ای که میان دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و سازمان بورس صورت گرفته، امروز سازمان بورس موافقت خود را برای ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد اعلام کرده است.

*به طور کلی بورس بین الملل در مناطق آزاد به چه معناست و چه کمکی به اقتصاد و آینده مناطق آزاد خواهد کرد؟

- نکته این است که کل معاملاتی که در این بورس انجام می‌گیرد ارزی است و سرمایه اولیه آن هم ارزی است، بنابراین تفاوت اصلی آن در ارزی است که مبادله می‌شود. نکته دیگر اینکه این بورس بهترین ابزار برای دنیای خارج است. هر بازاری در محتوای خودش نیازمند آن است که با کشورهای دیگر ارتباط داشته باشد؛ نمی‌توانیم اقتصادی را متصور شویم که بدون صادرات و واردات باشد.

حوزه تجارت مانند یک اتوبان دوطرفه است که باید حتما واردات و صادرات در آن صورت بگیرد. بازار سرمایه هم همینطور است و باید حتما به بازارهای بین المللی وصل باشد تا بتوان از منافع آن بازارها بهره‌مند شد و می‌توان گفت این بزرگترین تحول در بازار سرمایه ایران است. تا الان در حوزه بازار سرمایه نگاه بین المللی که باید وجود می‌داشت وجود نداشته و در واقع به صورت عملیاتی تاکنون اتفاق نیفتاده و می‌توان گفت بورس بین الملل مطمئن‌ترین و مناسب‌ترین راه اتصال بازار سرمایه ایران به بازارهای سرمایه‌ بین المللی است که همان مزایایی که در بورس داخلی داریم که می‌تواند بستر مناسبی برای تولید به خصوص در سال جهش تولید باشد، قطعا بورس بین الملل هم می‌تواند بعد از راه اندازی بستر مناسبی برای تولید و تجارت خارجی ما باشد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دولت

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24