Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اخیرا شایعات و گمانه زنی های گوناگونی پیرامون ایجاد تغییر در بازار فولاد ایران شنیده شده است. مهمترین این شایعات خروج فولاد و محصولات فولادی از بورس کالای ایران و محدودیت مجدد سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران بوده است.

تاکید دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بر افزایش عرضه ها در بورس کالا

بورس24 : اخیرا شایعات و گمانه زنی های گوناگونی پیرامون ایجاد تغییر در بازار فولاد ایران شنیده شده است. مهمترین این شایعات خروج فولاد و محصولات فولادی از بورس کالای ایران و محدودیت مجدد سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالای ایران بوده است. دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مصاحبه با خبرنگار بورس24 مهر باطلی بر تمام این شایعات زد و از تغییرات جدیدی که در زمینه بازار فولاد ایران در راه است پرده برداشت.

بازار فولاد متعادل خواهد شد

سید رسول خلیفه سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره تصمیمات جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص بازار فولاد ایران ابراز داشت: در حال حاضر وزارت صمت در حال متمرکز شدن در بحث نظام توزیع ورق است. از سوی دیگر در خصوص عرضه اسلب، عرضه شمش و عرضه محصولات نهایی آن ها در بورس تصمیمات خوبی در حال اتخاذ است. مجموعه این تصمیمات در متعادل کردن بازار اثرات مثبتی خواهد داشت.

او اضافه کرد: پیش بینی می شود که ظرف یک ماه آینده بازار متعادل خوبی را داشته باشیم و در واقع جلوی رانت خواری گرفته خواهد شد. فضایی که هم اکنون در بازار فولاد ایران حاکم است به نحوی است که به برخی ظلم می شود اما در مقابل عده ای از رانت هایی که در اختیار دارند بیشترین بهره را می برند. تصمیماتی که اخیرا وزارت صمت اتخاذ کرده در جمع آوری این فضا نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: برای اینکه اثرات تصمیمات وزارت صمت را مشاهده کنیم باید یک ماه مهلت بدهیم که تصمیماتی که در حال اتخاذ است و تصمیماتی که تا کنون گرفته شده با نظارت دستگاه های نظارتی به صورت مجموعه تصمیمات بتواند تاثیرات خود را بر جای گذاشته و بازار را از حالت تلاطم خارج سازد.

خلیفه سلطان در پاسخ به این پرسش خبرنگار بورس24 که آیا تصمیمات اخیر وزارت صمت صرفا مربوط به نحوه عرضه محصولات فولادی است، تصریح کرد: در واقع این تصمیمات منجر به افزایش حجم عرضه ها خواهد شد و از طرف دیگر کسانی که مواد اولیه مورد نیاز خود را از بورس کالا تهیه می کنند تولیداتشان زیر کنترل خواهد آمد. به عنوان مثال کسی که شمش یا اسلب از بورس خریداری می کند باید ورق یا میلگرد تولیدی خود را نیز 100 درصد در بورس کالا عرضه کند.

او ادامه داد: این تصمیمات موجب می شود تا حجم عرضه محصولات نهایی نیز در بورس کالا افزایش یابد و از طرف دیگر کسانی که برای تولید مصنوعات، ورق تحویل می گیرند و مصرف می کنند نیز باید پاسخگو باشند و کاملا شفاف و مشخص شود که محصولات خود را چگونه و به کدام خریدار فروخته اند. در واقع با این تصمیمات جدید وزارت صمت مصرف کاذب محصول نهایی و مواد اولیه به شدت کاهش خواهد یافت.

آیا سقف رقابت محصولات فولادی در بورس کالا مجددا محدود خواهد شد؟

در ادامه از دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پرسیدیم که آیا این تصمیمات منجر به محدودیت سقف رقابت قیمتی خواهد شد؟ وی اینگونه پاسخ داد: خیر، در واقع این مباحث بحث های فرعی هستند. موضوع اصلی این است که کالا به دست کسی که نیاز واقعی دارد برسد. رساندن کالا به دست مصرف کننده نهایی محور اصلی تصمیمات و مهمترین نکته ایست که در حال حاضر تحت کنترل قرار گرفته است. دستگاه های نظارتی نیز در این خصوص همکاری های لازم را خواهند کرد تا این اتفاق به وقوع بپیوندد.

وی در پایان تاکید کرد: تصمیماتی که اخیرا وزارت صمت در خصوص بازار فولاد ایران اتخاذ کرده هم اکنون در حال اجرا هستند و تاثیرات آن را در فاصله یکماه آتی به شدت مشاهده خواهیم کرد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24