Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

علیرضا عسکری مارانی در گفت و گو با بورس ٢۴ : وزارت نفت پالایشگاه ها را رها کند فروش های گسترده ای قبل از اعلام این اخبار جدید رقم خورد؛ چرا؟ ریسک بازار را بالا بردید ؛ نکنید!!

نقد رفتار دولت در ماجرای «دارای دوم»

بورس24 : بازار سهام امروز در حال طی روند عادی روزانه خود بود که با تایید ها و تکذیب های پیاپی روبرو شد.

از هر آهنگ ترانه ای خوانده شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی که شب گذشته خبر از عرضه ETF پالایشگاهی در شهریور ماه داده بود از دیگر سو یادش آمد باید در میانه روز این خبر را تکذیب کند و گفت: وزارت نفت همکاری نمی کند.

وزیر اقتصاد هم گفت: پالایشگاه ها زیر ساخت های لازم را برای این عرضه ندارند !!!! البته که در روزهای اخیر خصوصی سازی با کد های پالایش و پخش هر چه دوست داشت سهام پالایشی فروخت.

در نهایت پالایش و پخش هم گفت: ما آماده ایم که ETF را تشکیل دهیم اما وزارت اقتصاد گفته بود که سهام را بلوکی عرضه کنید!!!کلاف سر در گمی که جز سلب اعتماد سرمایه گذاران دستاورد دیگری نداشت .

بر همین اساس بورس24 با علیرضا عسکری مارانی از پیشکسوتان خبره بازار سرمایه در خصوص تحمیل چنین ریسک هایی به بازار سهام به گفتگو نشست.

این پیشکسوت بازار سهام در این خصوص گفت: در بازار سهام دو مقوله داریم که باید به آن توجه شود که این دو موضوعات باید از سوی هر شخصی مورد توجه قرار گیرد و عدم توجه به آن از مصادیق جرم تلقی می شود.اول اقدامات اغوا گرانه و ایجاد هیجان در بازار که به همین دلیل بسیاری از سایت ها و کانال های بورسی مورد پیگرد قرار گرفتند و دیگری ایجاد رعب و وحشت در بازار مالی که این دو عنوان بر اساس ضوابط سازمان بورس جرم تلقی می شود.

وی افزود : سیاستگذاران و تصمیم سازان نیز باید به این موضوع توجه کنند که از ایجاد این دو موضوع در بازار پرهیز شود، سرمایه گذارانی که به بازار ورود می کنند آگاهانه و با پذیرش ریسک های مترتب بر بازار پس انداز های خود را وارد بازار سهام می کنند و با دید میان مدت و بلند مدت سرمایه گذاری می کنند در نتیجه تحمیل ریسک های سیستماتیک منجر به از بین رفتن اعتماد سرمایه گذاران می شود.همچنین بر اساس آنچه مورد توجه مقام معظم رهبری و سایر ارکان نظام نیز بوده است بحث تعمیق بازار سرمایه است .بنابراین با توجه به اینکه حمایت های لازم از سوی ارکان مختلف نظام برای مدیریت صحیح بازار سهام وجود دارد ، تحمیل ریسک های سیستماتیک منجر به خدشه دار شدن اعتماد عمومی سهامداران است.

مارانی گفت: تایید ها و تکذیب هایی که در روز دوشنبه شاهد آن بودیم نشان از این دارد تصمیماتی که گرفته می شود از یک مرکز هماهنگی عبور نمی کند و هر وزارتخانه و یا هر شخصی، سازی برای خود می نوازد ؛ منهای این عدم هماهنگی در خصوص عرضه ETF پالایشگاهی شاهد ناهماهنگی و پیاده سازی نظرات غیر کارشناسی در بخش های دیگر هم هستیم.

وی افزود : این روزها یکی از چالش ها در بازار سهام بحث قیمت گذاری سیمان، فولاد خودرو و ... به بهانه حمایت از مصرف کننده است.یک وزارت خانه بدون در نظر گرفتن این موضوع که سهم قیمت میلگرد در ساختمان سازی چقدر است در روند قیمت گذاری در بورس کالا اشکالاتی را وارد می کند و در نهایت شایعاتی در خصوص خروج قیمت گذاری از بورس کالا مطرح می شود. در بخش خودرو و سیمان نیز سازمان حمایت از مصرف کننده و وزارت صمت بدون در نظر گرفتن حقوق تولید کننده و مصرف کننده با قیمت گذاری های دستوری ورود می کند و در این بین فقط حقوق دلالان حفظ می شود و مصرف کننده اصلی ، تولید کننده، سهامدار و دولت حقوقشان حفظ نمی شود.

وی ادامه داد: در دولتی که با شعار خصوصی سازی گام برداشته ، بحث تصدی گری از سوی یک وزارت خانه و بروز برخی حواشی آثار خوشایندی ندارد، وزارت نفت باید به عنوان یک سیاست گذار صرفا در بحث های توسعه ای و نظارتی ورود کند و ینگاه داری را به بخش خصوصی واگذار کند که این اقدام بر اساس آنچه خصوصی سازی اعلام کرده از سوی وزارت نفت مورد توجه قرار نگرفته است.

این پیشکسوت بازار سهام ادامه داد: اشکالات ساختاری در بخش های مختلف بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده است.روند واگذاری های سازمان خصوصی سازی باید اصلاح و به روز شود.یکی از نمونه های واگذاری که اکنون شاهد آن هستیم همین سرمایه گذاری ملی ایران است.قیمت گذاری این بلوک باید بر اساس ارزش روز دارایی ها باشد سهم که به عنوان سهم طلایی است و سهامدار عمده آن سهام خوبی را تملک می کند و صاحب نفوذ در بسیاری از شرکت ها می شود.نباید بر اساس 50 درصد بالاتر از قیمت تابلو سهم بخرد بلکه باید 50 درصد بالاتر از ارزش روز دارایی ها سهم را تملک کند ، قیمت تابلوی این سهم اکنون نصف قیمت ارزش روز دارایی هاست .

وی به سازمان بورس هم توصیه کرد و گفت: حجم مبنا در معاملات بازار سهام اشتباه است. همچنین سهامداران عمده باید قبل از فروش گسترده سهام در بازار اقدام به شفاف سازی کنند نه پس از آن. معاملات خرد نیز تحت ساز و کار مشخصی صورت گیرد تا با مشکلات این چنینی در هسته معاملات روبرو نباشیم.

عسکری مارانی گفت: تصمیم گیران و تصمیم سازان و افراد اثر گذار در کشور و بازار سهام باید در سامانه سجام ثبت نام و وارد بازار سهام شوند تا افراد و آحاد جامعه نیز در این بازار با دید سرمایه گذاری بمانند تا نقدینگی در بازار حفظ شود.

این چهره شناخته شده در بازار سهام در پایان در خصوص ایجاد جو روانی در بازار سرمایه متاثر از عدم هماهنگی در میان وزارت خانه ها و تصمیم سازان گفت: با توجه به حمایت های ریاست جمهوری ، مجلس شورای اسلامی ، وزیر اقتصاد، رییس بانک مرکزی، سازمان بورس و سایر تصمیم سازان باید وحدت رویه ای باشد تا چنین ناهماهنگی ها و تصمیم گیری های سلیقه ای را شاهد نباشیم ایجاد چنین ریسک هایی در بازار منجر به خدشه دار شدن اعتماد عمومی می شود، باید اجازه دهیم بازار ثانویه در مسیر درست خود و سپس بازار اولیه حرکت کنند و سرمایه گذاران با اعتماد کامل به بازار سهام ورود کنند و با بررسی ریسک های تعریف شده و معقول اقدام به سرمایه گذاری و انتقال نقدینگی سرگردان به بازار سهام شود و منجر به توسعه بیشتر صنعت و اقتصاد شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24