Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل مادیران: این ٨٠٠ میلیارد که از سهامداران عمده گرفته شده در واقع بدهی شرکت به آنهاست که باید پرداخت شود . این پرداخت ممکن است به صورت نقدی انجام شود یا از طریق افزایش سرمایه. ما در تلاش هستیم بتوانیم مجوز های لازم برای افزایش سرمایه را اخذ کنیم و اگر این افتاق بیوفتد ممکن است ظرف چند ماه آینده افزایش سرمایه داشته باشیم .

پروسه تجدید ارزیابی دارایی های مادیران به مراحل پایانی رسید

بورس24 : آنچه باید سهامداران شرکت مادیران بدانند، بابک ثقفی، مدیر عامل مادیران، از استراتژی ها و برنامه های مهم و اثر گذار این شرکت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار بورس24 توضیح می دهد.

*طی چند روز گذشته شفاف سازی در خصوص تامین مالی شرکت توسط سهامدار عمده منتشر شد، در این خصوص بیشتر توضیح می دهید؟

در مورد این موضوع باید بگوییم که از روز اول ورود به بورس تا کنون سهامداران عمده هر میزان سهمی را که فروخته اند، تا ریال آخر به شرکت پرداخت کردند و هیچ برداشتی از شرکت انجام نشده است. ما برای طرح های توسعه نیاز به ورود به بورس داشتیم تا منابع بدون بهره در اختیار شرکت قرار بگیرد. در دی ماه ۹۸ هم ۴۰۰ میلیارد تومان سهامدار عمده از محل نقدی و از فروش سهم طبق تعهدات خود، به شرکت کمک کرد، در سال ۹۹ هم طی شفاف سازی که انجام شده، سهامدار عمده تامین مالی ۴۰۰ میلیارد تومان را برعهده دارد، که بخشی از آن را نقدی و بخشی را از محل فروش سهم به شرکت می دهند ، نکته اول این است که این پول بدون بهره است و عملا شرکت به جای پرداخت ۱۶۰ میلیارد تومان بهره ، تامین مالی می کند.

*این تامین مالی صرف خرید مواد اولیه خواهد شد؟

در دی ماه مبالغ را صرف خرید مواد اولیه کردیم و می دانستیم که در بهار با توجه به تحریم های آمریکا تامین کالا سخت خواهد شد و به همین دلیل حجم زیادی کالا خریداری شد، که در حال حاضر مشکلی بابت مواد اولیه نداریم. در حال حاضر با توجه به کمبود کالا در کشور و افزایش نرخ ارز ، برای اینکه بتوانیم کارخانه لوازم خانگی را هر چه سریعتر به ظرفیت کامل برسانیم با سهامداران عمده توافق کردیم که بار دیگر ۴۰۰ میلیارد تومان به ترتیب نقدی یا از محل فروش سهم تامین مالی انجام شود.

* نحوه بازپرداخت آن به چه صورت خواهد بود؟

این 800 میلیارد که از سهامداران عمده گرفته شده در واقع بدهی شرکت به آنهاست که باید پرداخت شود . این پرداخت ممکن است به صورت نقدی انجام شود یا از طریق افزایش سرمایه. ما در تلاش هستیم بتوانیم مجوز های لازم برای افزایش سرمایه را اخذ کنیم و اگر این افتاق بیوفتد ممکن است ظرف چند ماه آینده افزایش سرمایهداشته باشیم .

*در بحث فروش سهام، توسط سهامدار عمده توضیح دهید که این سهام به صورت بلوکی و تکی فروخته می‌شود ؟ از چه طریقی و چند مرحله است؟

رایزنی ها برای نحوه فروش آغاز شده ، در تلاشیم که سهام را بلوکی بفروشیم تا بازار دچار تلاطم نشود، اگر هم لازم باشد مقداری سهم خرد هم خواهیم فروخت. ولی باز هم تاکید می‌کنم که بخش قابل توجهی از تامین مالی احتمالا از محل وجوه نقد توسط سهامداران عمده پرداخت می شود. یعنی اینگونه نیست که همه آن از محل فروش سهم باشد.

*اثرات نرخ ارز روی شرکت چگونه است؟ آثار ناشی از خرید و فروش مواد اولیه را بگویید؟

ما نوسان ارز نداریم ولی بالا رفتن ارز داریم. با توجه به اینکه در زمستان خرید مواد اولیه انجام شد، مشکلی در خصوص تولید نداریم. واقعیت این است که افزایش نرخ ارز، نکته قابل توجهی است و صد در صد روی سودآوری ما تاثیر مثبت دارد.

*در مورد طرح توسعه فاز ۲ تولید یخچال فریزر و طرح تولید کولر گازی توضیح می دهید؟ برآورد سودآوری برای شرکت چه میزان است؟

خط کولر گازی به ایران رسیده است گرچه به دلیل وجود کرونا با سرعت کمتری این راه اندازی طول کشیده، اما امیدواریم در مهر یا آبان ماه قطعات برسد و خط تولید کولر گازی را به بهره برداری CKD برسانیم.

*در مورد طرح توسعه یخچال چطور؟

در مورد طرح توسعه فاز دوم، اولین ماشین آلات مرداد ماه و مابقی ماشین آلات تا آخر تابستان به مرحله راه اندازی می رسند. . اما با توجه به تعهدی که در مجمع قبل داده ایم تا اوایل زمستان امیدوارم این خط به بهره برداری کامل برسد.

*برآوردی از تاثیری که بر سودآوری شرکت دارد؟

در سال ۹۹ خط تولید یخچال طبیعتاً بر سودآوری تاثیر به سزایی نخواهد داشت. چرا که در زمستان راه اندازی می شود، ولی در ۱۴۰۰ شاهد سود آوری آن خواهیم بود.

*پیش بینی تولید محصولات دیگری در آینده غیر از یخچال فریزر و کولر گازی دارید؟

تمرکز اصلی ما روی توسعه بازار و توسعه فروش محصولات کارخانه فعلی است. امیدوارم با این شرایط بتوانیم به جایگاهی برسیم که الان در تلویزیون هستیم یعنی شماره یک بازار، چراکه تا به اکنون ۳۰ درصد بازار تولید تلویزیون بازار در اختیار شرکت است ، در این شرایط تحریم هم نهایت استفاده را کرده ایم که شرایط خود را تثبیت کنیم و همین کار را برای لوازم خانگی هم خواهیم کرد. برای افزایش محصولات دیگر هم حتماً برنامه ریزی خواهیم داشت، ولی فعلاً تمام تمرکز روی همین محصولات تولیدی است.

*برنامه ای برای تامین مالی از طریق انتشار اوراق دارید؟

با توجه به هزینه بهره بانکی و حتی انتشار اوراق ، یشتر به دنبال این هستیم که بتوانم از سهامدار عمده وام بدون بهره بگیرم که این کار را انجام داده ایم و همانطور که عنوان شد باز هم این نوع تامین مالی از سوی سهامدار عمده در دستور کار است.

*فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه در راستا و موازی با تولیدات شرکت اصلی بوده است یا فعالیت‌های دیگری دارند؟

ما سال گذشته تصمیم گرفتیم که شرکت را تقسیم وظایف کنیم تا شرکت ها بتوانند کار خودشان را به صورت مستقل انجام دهند، قدم بعدی این بود که این دپارتمان های مستقل به شرکت های مستقل تبدیل شوند، امسال در تکاپو هستیم که مذاکرات را با نهادهای ذی ربط همچون بورس ادامه دهیم تا شرکت لوازم خانگی و شرکت الکترونیکی و خدماتمان را به صورت دو شرکت مستقل در بیاوریم . این شرکت‌ها اگر به مرحله پختگی برسند طی سال‌های آینده توسط بورس عرضه خواهیم کرد و یکی از راه های تامین مالی برای توسعه های آتی، عرضه این شرکت خواهد بود.

*با سهامدار عمده در خصوص بحث تجدید ارزیابی دارایی ها به کجا رسیده اید؟

بحث افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ها در خرداد ماه منتشر شد و در حال حاضر در حال اجرا است، ولی با توجه به تعدد ماشین آلات جزئیات شامل نواقصی است که حسابرس و کارشناسان در حال رفع نواقص هستند، که به محض تکمیل، کارهای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی انجام می شود. به نظر می رسد که این پروسه در مراحل پایانی است و امیدوارم که بتوانیم تا شهریور ماه این افزایش سرمایه را به سرانجام برسانیم.

*در مورد قیمت سهم توضیح می دهید، بازار و شاخص در سال ۹۹ رشد داشته است و ما شاهد رشد همه سهام بوده ایم. سهم مادیران هم رشد داشته، ولی خیلی صعودی نبوده است، چرا؟

از یک سال و نیم پیش که وارد بورس شده ایم، یعنی از ۵ آذر ۹۷ ، تعدادی از سهامداران با ما همراه بودند، برخی دیگر قبل از افزایش سرمایه و تعدادی هم بعد از آن سهامدار شرکت شده اند . من به طور قطع می‌توانم به شما بگویم سهامدارانی که از ابتدا با ما بودند، بالغ بر ۳۰ برابر سود شناسایی کرده اند، یکی از عواملی که موجب کاهش روند رشد قیمتی سهم شده است، همین موضوع است که با آزاد سازی سهام حق تقدم ،افراد با سود های قابل توجهی اقدام به شناسایی سود و فروش سهام خودکرده اند و عده ای نیز با پیش بینی این موضوع اقدام به عرضه سهام کردند، این عرضه بسیار سنگین از سوی سهامداران، موجب شد، با افزایش عرضه ، قیمت سهم آنطور که باید و شاید رشد نکند. اما طی یک ماه گذشته نزدیک به ۵۰۰ میلیون سهم بالای ۴۰۰۰ تومان معامله شده است که این عدد بسیار قابل توجه است، یعنی بالای ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سهم معامله شده است و انتظار می رود با توجه به اخبار مثبت در ماه های آینده اقبال به سهم افزایش یابد.

دلیل دیگری که باعث کاهش سرعت رشد این سهم شد این بود که از ابتدای سال توجه سهامداران به سهم های بزرگی مانند گروه خودرویی، بانکی و صندوق های ETF جلب شد و توجه به سهام شرکتهایی همچون مادیران کمتر بوده.

ولی با توجه به اینکه گزارشات فروش تیر ماه بسیار قابل توجه و خوب بوده و این اطمینیان را داریم در مرداد و شهریور این رقم بهتر نیز خواهد شد، پیش بینی میکنیم مجدد سهام مادیران با اقبال روبه رو شود.

*بحث کاهش درآمد در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل را توضیح می دهید؟

شرکت در فروردین ماه فقط ۲۰ میلیارد تومان فروش داشته که دلیل اصلی آن مشکلات ناشی از کرونا بوده است. ولی اگر راندمان واقعی شرکت را در تیرماه و مرداد ببینید ، خواهید دید یک بار دیگر رکورد تولید را از نظر تعداد می شکنیم، که این جایجایی، نه فقط رشد مبلغی بلکه تعدادی خواهد بود.

*با توحه به افزایش نرخ محصولات شرکت در هفته های اخیر، به نظر شما باز هم افزایش نرخ محصولات در برنامه است؟

افزایش قیمت محصولات لوازم خانگی طبق مصوبات سازمان حمایت و اتحادیه هست که اخیرا نیز افزایش نرخ محصولات اعلام شده. ممکن است باز هم با توجه به افزایش نرخ ارز ممکن است نرخ بالاتری توسط این سازمان ها تصویب و ابلاغ شود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24