Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن در خصوص شایعه دستور رییس جمهور مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا گفت: خروج محصولات فولادی از بورس کالا، به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر است به جای خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا، ساختار مبادلات، نحوه قیمت ها و میزان عرضه ها را اصلاح کرد.

خروج فولاد از بورس کالا به مصلحت نیست

بورس24 : محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن در خصوص شایعه دستور رییس جمهور مبنی بر خروج فولاد از بورس کالا گفت: خروج محصولات فولادی از بورس کالا، به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر است به جای خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا، ساختار مبادلات، نحوه قیمت ها و میزان عرضه ها را اصلاح کرد.

قیمت محصولات فولادی در بورس کالا چند وقتی است که شیب صعودی دارد و این افزایش قیمت ها به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران و فعالان صنعتی منطقی نیست؛ چرا که بازارهای جهانی تحت تاثیر شیوع کرونا در رکود به سر می برند و تقاضای داخلی هم تحول خاصی نشان نمی دهد. با این شرایط و در نظر گرفتن این نکته که افزایش نرخ مصوب خیلی از صنایع تولیدی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد بوده و ضمنا درآمدهای مردم هم رشد زیادی نداشته؛ جهش قیمت فولاد که بهای تمام شده ساختمان و خودرو و لوازم خانگی و ده ها قلم کالای دیگر را بالا می برد، قابل توجیه نیست.

حالا شایعه شده رئیس جمهور دستور خروج محصولات فولادی را در بورس کالا صادر کرده است و قرار است در آینده ای نه چندان دور، معاملات فولاد و محصولات مشتقه آن در خارج از بورس کالا انجام شود.

محمد آزاد رئیس سابق اتحادیه آهن و کارشناس صنعت فولاد در این خصوص به ... گفت: خروج محصولات فولادی از بورس کالا، به مصلحت بازار فولاد و اقتصاد نیست و بهتر است به جای خارج کردن معاملات محصولات فولادی از بورس کالا، ساختار مبادلات، نحوه قیمت ها و میزان عرضه ها را اصلاح کرد.

وی افزود: می توان با تشدید نظارت ها بر بورس و رشد عرضه ها و اصلاح شیوه قیمت گذاری ها، بدون آنکه معاملات را از فضای شفاف بورس کالا خارج کنیم، بازار فولاد را سامان دهیم. بورس کالا بهترین بازار برای معاملات فولاد خواهد بود؛ مشروط بر آنکه دولت به فکر تشکیل یک اتاق قیمت گذاری باشد که قیمت ها را بر مبنای واقعیت های اقتصادی تعیین کند. خروج احتمالی فولاد از بورس کالا، این دغدغه را هم به دنبال خواهد داشت که برخی تولیدکنندگان، محصولات کم کیفیت تر را روانه بازار کنند یا محصولات درجه یک، بازار سیاه پیدا کند‌.

رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد گفت: افزایش قیمت محصولات فولادی، منطقی نیست. رشد قیمت ها به دلیل وابستگی ما در قیمت گذاری به نرخ ارزهای خارجی است. در شرایطی که تمام نهاده های تولید، از داخل کشور تامین می شود؛ چرا باید قیمت گذاری فولاد بر اساس نرخ ارز باشد؟ باید شورایی برای قیمت گذاری وجود داشته باشد که قیمت پایه محصولات، بر اساس قیمت تمام شده هر محصول به علاوه حاشیه سود منطقی تولیدکننده تعیین گردد. با این روش قیمت گذاری، نه تولیدکنندگان متحمل ضرر و زیانی می شوند و نه به مردم، اجحاف خواهد شد. این روش قیمت گذاری باید در مورد کل چرخه فولاد اجرایی شود. تولیدکنندگان می توانند مازاد بر نیاز داخل را هم صادر کنند و درآمدهای ارزی، جایزه ای است برای شرکت ها. اما گره زدن قیمت های داخلی به نرخ ارز اصلا اقدام مناسبی نیست.

منبع: اخبار فلزات

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24