آرش افشانی فعال بازار سرمایه گفت: در حالی که قیمت سیمان در منطقه خلیج فارس پنجاه تا هفتاد دلار در هر تن است و حتی قیمت داخلی سیمان در دو کشور عراق و افغانستان (مقاصد صادراتی عمده ایران) بیش از ۶۵ دلار در هر تن است، ارزش یک کیسه پنجاه کیلویی سیمان در بازار داخلی حدود دوازده تا سیزده هزار تومان است.
بورس24 : آرش افشانی فعال بازار سرمایه گفت: در حالی که قیمت سیمان در منطقه خلیج فارس پنجاه تا هفتاد دلار در هر تن است و حتی قیمت داخلی سیمان در دو کشور عراق و افغانستان (مقاصد صادراتی عمده ایران) بیش از ۶۵ دلار در هر تن است، ارزش یک کیسه پنجاه کیلویی سیمان در بازار داخلی حدود دوازده تا سیزده هزار تومان است.
آرش افشانی فعال بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در رابطه با رونق سهام شرکت های سیمانی گفت: صنعت سیمان طی یک سال گذشته مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار گرفته که می توان برای این اقبال دلایل متعددی را عنوان کرد، دلایلی همچون رونق کلی بازار سرمایه ، ارزش جایگزینی بالا نسبت به ارزش بازار شرکت ها، تفاوت فاحش قیمت داخلی و منطقه ای سیمان، افزایش ساخت ساختمان های بتونی با توجه به گرانی فولاد نسبت به سیمان، افزایش صادرات سیمان و کلینکر به هفده میلیون تن در سال ۹۸ و ... از جمله این دلایل هستند. رونق بازار اوراق بهادار از ابتدای سال ۹۸ سبب افزایش قیمت سهام شرکت های مختلف از جمله شرکت های سیمانی در بورس شده است که البته عمده این رشد در تمامی شرکت ها و صنایع ناشی از بی ارزش شدن پول ملی است و نه رشد تولید و ایجاد ارزش افزوده در صنعت و معدن کشور.
این فعال بازار سرمایه همچنین بیان کرد: کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن رشد قیمت ارزهای خارجی باعث افزایش توجه سرمایه گذاران به ارزش جایگزینی شرکت های فعال در بازار سرمایه شده است. بر اساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس در مورد صنعت سیمان، ایجاد یک میلیون تن ظرفیت سیمان در دنیا به طور متوسط به 150 میلیون دلار و سه سال زمان نیاز دارد. در صورتی که سهام کارخانه های سیمان کشور در بورس به کمتر از یک دهم این عدد معامله می شدند، بنابراین تقاضا برای خرید سهام این شرکت ها افزایش و تبع آن قیمت ها رشد یافت.
او با اشاره به اینکه عامل مهم دیگر در این اقبال قیمت گذاری دستوری سیمان است افزود: در حالی که قیمت سیمان در منطقه خلیج فارس پنجاه تا هفتاد دلار در هر تن است و حتی قیمت داخلی سیمان در دو کشور عراق و افغانستان (مقاصد صادراتی عمده ایران) بیش از ۶۵ دلار در هر تن است، ارزش یک کیسه پنجاه کیلویی سیمان در بازار داخلی حدود دوازده تا سیزده هزار تومان است. در حالی که قیمت یک کیسه ۵۰ کیلویی سیمان به اندازه قیمت یک سطل ماست یا یک بسته آدامس است، با توجه به اصول علم اقتصاد، افزایش قیمت سیمان در آینده در حد قیمت های منطقه ای امری اجتناب ناپذیر بوده، و این واقعیت از چشم سرمایه گذاران مغفول نمانده است.
آرش افشانی در ادامه تصریح کرد: در دنیا نسبت قیمت فولاد به سیمان عددی در حدود یک به هفت است که در حال حاضر در کشور ما این نسبت به بیش از یک به سی افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس حداقل قیمت سیمان باید ششصد و ۴۰ هزار تومان باشد که بر خلاف سایر محصولات معدنی و مصالح ساختمانی سیمان تنها محصولی بوده که دارای قیمت گذاری دستوری است. نتیجه این قیمت گذاری دستوری و افزایش نسبت قیمت فولاد به سیمان به بیش از یک به سی باعث افزایش ساخت ساختمان های بتونی در کشور بوده که این امر موجب افزایش تقاضا برای سیمان در سال ۹۸ شد .
این فعال بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیم کشور چین در تعطیلی تعدادی از کارخانه های سیمان این کشور تغییرات گسترده ای را در بازار جهانی این کالا به وجود آورد به گونه ای که کشور چین بزرگترین تولیدکننده سیمان جهان خود به وارد کننده کلینکر تبدیل شد، سیاستی که با توجه به میزان انتشاز گازهای گلخانه ای در چین می توان ادامه دار بودن آن را محتمل دانست همچون سیاست چند سال گذشته این کشور در مورد فولاد که باعث رشد چند برابری قیمت جهانی فولاد شد. تغییرات بازار جهانی سیمان باعث افزایش صادرات سیمان و کلینکر کشور به ۱۷ میلیون تن در سال ۹۸ شد که از سال ۹۳ به بعد یک رکورد محسوب می شود.
آرش افشانی فعال بازار سرمایه اظهار کرد: اما نکته مهم در زمینه صادرات سیمان، این است که صادرات این محصول به صورت ریالی انجام می شود که ناشی از عدم هماهنگی و رقابت منفی کارخانجات داخلی و سوءاستفاده تجار کشورهای همسایه از این وضعیت شده است. به عنوان مثال در حال حاضر صادرات دو تا دو و نیم میلیون تنی سیمان به افغانستان توسط تجار افغانستانی انجام می گیرد و تولید کنندگان ایرانی عملا بهره ای از قیمت بالای سیمان( تقریبا هفتاد دلار به ازای هر تن) در بازار این کشور ندارند .
او افزود: با توجه به سیاست رو به شرق کشور، قرارداد همکاری بیست و پنج ساله ایران و چین، اعلام راه اندازی بخشی از راه آهن خواف- هرات در آبان ماه، خط ریلی چین-بندر حیرتان در شمال افغانستان از طریق قزاقستان و ازبکستان که مدت ها است به بهره بردای رسیده، اعلام آمادگی وزیر راه و شهرسازی نسبت به ایجاد لجستیک پارک در خواف، پیشنهاد ازبکستان برای کریدور خواف –هرات –مزار شریف برای دسترسی کشورهای آسیای میانه به بندر چابهار و بندر عباس، آینده در خشانی را برای صادرات در شرق کشور متصور بود.
او در خصوص اینکه با توجه به این شرایط چه شرکت های سیمانی از آینده روشنی برخوردار هستند گفت: با توجه به برخورداری عراق از انرژی کافی تولید سیمان در آن کشور و همچنین تمرکز شرکت های سیمانی در مرکز و غرب کشور، بازار عراق را باید از دست رفته دانست و با توجه به سیاست نگاه به شرق و همچنین مشکل انرژی در کشورهای افغانستان، کشورهای cis و در بلند مدت صادرات مستقیم به چین از طریق خط ریلی، کارخانجات سیمان شرق کشور بالقوه از پتانسیل رشد بیشتری برخوردار هستند. بنابراین شرکت هایی که از نظر موقعیت مکانی نسبت به رقبا دارای مزیت صادراتی هستند و بازار هدف خود را شناسایی و به آن دسترسی دارند از آینده درخشانی برخوردار خواهند بود. سیمان مجد خواف (کلینکر کوبی)، سیمان شرق، سیمان تیس چابهار (در صورت راه اندازی)، سیمان باقران و سیمان قائن از جمله این شرکت ها هستند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.