Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

خرید کارخانه قند و شکر ۲۵۰هکتاری توسط گروه صنعتی مینو صنعت غذا از جمله صنایعی است که در آن هر شرکتی بتواند درصد بیشتری از مواد اولیه را خودش تامین کند، برگ برنده را در دست دارد. تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه در صنایع غذایی یکی از ضررویات برای کسب سود بیشتر توسط شرکت‌های فعال در این صنعت است.

«مینو» خودکفا شد

بورس24 : صنعت غذا از جمله صنایعی است که در آن هر شرکتی بتواند درصد بیشتری از مواد اولیه را خودش تامین کند، برگ برنده را در دست دارد. تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه در صنایع غذایی یکی از ضررویات برای کسب سود بیشتر توسط شرکت‌های فعال در این صنعت است.

قاعدتا هر گروه صنعتی در حوزه غذایی که زنجیره تامین آن کامل‌تر باشد، اولا در شرایط بحرانی و مقابله با بحران ها تولیدش متوقف نخواهد شد، دوما زمانی که کیفیت محصولات آن شرکت بالا می‌رود چراکه مواد اولیه را خودش تامین می کند، سوما هزینه تمام شده محصول پایین می آید که این موضوع در صورت‌های مالی آن شرکت نمود پیدا می‌کند.

تکمیل‌ترین و مجهزترین شرکت‌ ایرانی در صنعت غذا، گروه صنعتی مینو است که با برداشتن چند گام بلند و موثر، توانسته به خودکفایی خوبی در تولید محصول برسد. این گروه حتی در پخش محصولات تولیدی خود هم نیاز به پیمانکار ندارد و محصولاتش را از طریق زیرمجموعه‌های خود به نقاط مختلف کشور می‌رساند. صنعتی مینو سیستم پخش قدرتمندی به اسم «قاسم ایران» دارد که بزرگ ترین شبکه پخش مویرگی در ایران است و محصول را تا دور افتاده ترین نقاط کشور هم ارسال می کند.

گروه صنعتی مینو تولیدکننده محصولات کلیدی و بنیادی مثل ساقه طلایی، تک تک، رنگارنگ، چوب شور، ویفر، پفک نمکی، ترد، یام یام، تک تک، آدامس وایت (بدون قند) و آدامس شیک (قند دار) است. بازار اسمارتیز ایران هم با برند مروارید و یکی دو برند دیگری که دارد، در دست مینو است. ضمن اینکه این گروه، تولیدکننده بیسکویت های متنوع و متعددی است که در میان آن‌ها می‌توان به ساقه طلایی اشاره کرد که ابر محصول صنعت بیسکویت سازی ایران است و روزانه 260 تن از همین یک محصول تولید می شود.

بیس و پایه تمام این محصولات متشکل از آرد، شکر، روغن و کاکائو است که گروه صنعتی مینو طی چند اقدام توسعه‌ای، زنجیره تامین مواد اولیه محصولات خود را کامل کرده است. این شرکت پیش از این کارخانه آرد و سیلوهای نگهداری گندم را در شهر خرمدره داشت. سال گذشته هم گروه صنعتی مینو، کارخانه روغن را در شهرستان بهشهر خرید که این کارخانه هم روغن صنعتی مورد نیاز برای محصولات مینو را تولید می کند، هم اینکه به زودی روغن ها خوراکی را در بازار عرضه خواهد کرد. اخیرا هم گروه صنعتی مینو کارخانه قند فسا را خریداری کرده که این کارخانه 7 درصد از نیاز کشور به شکر را تامین می کند. مساحت این کارخانه قند 250 هکتار است که مینو 100 درصد سهام آن را خریداری کرده است.

در کنار خرید این دو کارخانه ارزشمند، از آنجا که یکی از نیازهای اساسی مینو در محصولات شکلاتی و کاکائویی، بحث پودر کاکائو و کره کاکائو بود، راه اندازی کارخانه استحصال دانه کاکائو هم از سال گذشته کلید خورد که تجهیزات و ماشین آلات آن به طور کامل نصب شده، ساختمان جدیدی هم برای آن ساخته شده و در مرداد ماه افتتاح می شود. با افتتاح این کارخانه، گروه صنعتی مینو یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان مشتقات کاکائو در ایران خواهد شد که هم کره کاکائو، هم پودر کاکائو را با فرمولاسیون های متعدد تولید خواهد کرد.

یکی دیگر از موضوعاتی که از نیازهای روزانه گروه صنعتی مینو است و خودکفایی در آن مورد توجه مدیران شرکت قرار گرفته، مباحث مربوط به کارتن و بسته بندی محصولات است. میانگین تولید روزانه محصولات گروه صنعتی مینو بیش از یک میلیون تن در روز است. از آنجا که محصولات این گروه اکثرا ریز و کوچک هستند، بنابراین مینو مجبور بود هزینه سنگینی را برای بسته بندی و تهیه کارتن انجام دهد. اما برای رسیدن به خودکفایی در این زمینه، گروه صنعتی مینو یک شبکه بزرگ کارتن سازی و بسته بندی را خریداری کرده که در حال ورود به کشور است و نهایتا تا پایان امسال عملیات نصب و به بهره برداری از آن انجام خواهد شد. با بهره برداری از این ماشین آلات پیشرفته، به صورت کاملا مکانیزه انواع کارتن، مقوا و بسته بندی‌های متنوع تولید می‌شود که برای محصولات تولیدی از آن‌ها استفاده خواهد شد.

با مجموعه این اقدامات 95 درصد تامین مواد اولیه مورد نیاز، توسط خود گروه صنعتی مینو انجام می‌شود که مزیت انجام چنین کاری، تهیه مواد اولیه با فرمولاسیون و استانداردهای مورد نظر خود شرکت است. این مسئله در صنعت غذا بسیار اهمیت دارد و در ایران هم بی نظیر است.

تا پیش از این برخی از کارخانجات فعال در صنعت غذا، در حوزه بسته بندی وارد شده بودند اما عموم این کارخانه‌ها، خودشان تولیدکننده روغن مورد نیاز خود نیستند و در زمین تامین شکر مورد نیاز هم هیچ کدام از آن‌ها به خودکفایی نرسیده است. برخی از شرکت‌ها هم در حوزه نگهداری آرد اقداماتی انجام داده بودند اما مزیت گروه صنعتی مینو به نسبت سایر رقبا در این است که سیلوی نگهداری گندم، کارخانه آرد، کارخانه روغن، کارخانه قند، کارخانه استحصال دانه کاکائو و کارخانه کارتن سازی و بسته بندی و مقوایی (که به نام تندیس مینو تا پایان سال افتتاح خواهد شد) را دارد و در تمام موارد ذکرشده، خود را از دیگران بی‌نیاز کرده است.

نقش مینو در پروژه‌های طرح ملی مسکن

گروه صنعتی مینو به دنبال تمام اقداماتی که برای تکمیل زنجیره تامین مواد اولیه خود انجام داده، شاهد تحولی بزرگ در صورت‌های مالی خود بوده است. در حوزه سود تلفیقی، تمام شرکت های گروه تقریبا رشد 5 برابری سود را ثبت کرده‌اند. زیرمجموعه‌های این گروه، همه نمادهای سودده بوده اند و هیچ شرکت زیانده‌ای در زیرمجموعه‌های مینو وجود ندارد.

یکی دیگر از مواردی که به رشد سودآوری این گروه کمک می‌کند و احتمالا اهالی بازار سرمایه اطلاع زیادی از آن ندارند، شرکت رسا است. گروه صنعتی مینو مالکیت 100 درصدی شرکت رسا را دارد که یک شرکت راه و ساختمان و ابنیه است. رسا شرکتی است که در حوزه سد سازی راه سازی و مسکن ورود پیدا کرده و در پروژه های صنعتی فعالیت می‌کند. این شرکت در بیش از 10 استان کشور در مناقصه‌های پروژه های طرح ملی مسکن برنده شده که سودآوری سنگینی برای گروه صنعتی مینو خواهد داشت.

مسئله بعدی هم بحث فروش محصولات است. گروه صنعتی مینو علاوه بر اینکه پخش محصولات تولیدی را خودش توسط شرکت قاسم ایران انجام می‌دهد، وارد فاز جدیدی از رساندن محصول به دست مشتری شده که در این فاز، اقدام به احداث فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات کرده است. تا کنون سه فروشگاه بزرگ عرضه مستقیم محصولات راه اندازی شده است. با توجه به اینکه شرکت قاسم ایران و خود مجموعه مینو در سراسر کشور املاک زیادی دارند، استراتژی گروه صنعتی مینو این است که در مراکز استان ها و شهرهای مختلف کشور، فروشگاه های عرضه مستقیم را به سرعت راه اندازی کند و این کار به صورت چشمگیری اتفاق خواهد افتاد. در فروش دیجیتال محصول هم اقداماتی انجام شده که با نهایی شدن کارهای آن، مسیر جدیدی برای فروش محصولات ایجاد خواهد شد. با در نظر گرفتن مجموعه این اتفاقات می‌توان گفت که این شرکت، یک شرکت موفق در سال گذشته بوده و با تکمیل شدن طرح‌های توسعه، این موفقیت همچنان ادامه خواهد داشت.

شاخص کل بورس تهران در یک سال گذشته و از فصل مجامع سال 98 تا کنون، بیش از 600 درصد بازدهی ثبت کرده و تقریبا هفت برابر شده است. به عبارت دقیق‌تر دارایی سهامداران بورس در 12 ماه گذشته به طور متوسط هفت برابر شده است. در عین حال تعداد قابل توجهی از نمادهای بورسی بازدهی بسیار بالاتری را در این مدت به ثبت رسانده‌اند و قیمت سهام برخی شرکت‌های تا 30 یا 40 برابر بیشتر شده است. جدا از آن نمادهای فرابورسی متعددی در سال گذشته رشد چند صد درصدی تجربه کرده‌اند که تأثیری بر شاخص کل بورس ندارند و ذیل محاسبه شاخص کل فرابورس قرار می‌گیرند. همچنین تعدادی از نمادهای بازار پایه فرابورس که اصولا در محاسبات هیچ شاخصی دخیل نیستند نیز در سال گذشته با رشدها چشم‌گیر مواجه شدند.

بازدهی چشمگیر و سریع بازار سهام به طور عام (شامل بورس، فرابورس و بازار پایه فرابورس) در یک سال گذشته، بخش قابل توجهی از کنشگران اقتصادی، از نظریه‌پردازان و اساتید علوم اقتصادی گرفته تا فعالان خرد بازار سهام، را درباره شکل‌گیری حباب قیمتی و تبعات منفی ناشی از آن، دچار نگرانی کرده است. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز شرکت‌هایی هستند که همچنان دلایل قابل توجهی برای رشد قیمت دارند و بر این اساس به نظر می‌رسد هنوز نمی‌توان درباره شکل‌گیری حباب در تمام نمادهای بازار سهام نظر قطعی داد.

گذشته از پیچیدگی‌های تشخیص حباب قیمتی در بازارهای متنوع مالی، ادبیات مالی و اقتصادی نشان می‌دهد معیار ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها در طیفی از تحلیل سودآوری و استفاده از نسبت قیمت به درآمد سهام از یکسو و تکیه بر ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها در سوی دیگر دارد. به بیان ساده‌تر گاهی سودآوری و ظرفیت رشد درآمد در یک سر طیف به عنوان ملاکی برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها مورد توجه فعالان بازار سهام قرار می‌گیرد و گاه این ارزش دارایی‌هاست (در قالب تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارزش جایگزینی و ارزش انحلال) که در طرف دیگر طیف، مبنای حدس زدن ارزش سهام شرکت‌ها قرار می‌گیرد. اما به طور کلی می‌توان چنین ادعا کرد که همواره ترکیبی از این دو نگاه حدی، توسط فعالان بازار سهام برای حدس زدن ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این میان به نظر می‌رسد هلدینگ خودکفا در سال جاری نه تنها شاهد رشد ارزش دارایی‌های خود خواهد بود، بلکه قادر است به طور معناداری سودآوری شرکت‌های تابعه و در نهایت سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهد.

علاوه بر تکمیل زنجیره تأمین در هلدینگ خودکفا، شنیده‌ها حکایت از تحول جدی در سودآوری شرکت‌های غیربورسی این شرکت دارد. گفته می‌شود شرکت معین آزادگان (زیرمجموعه فعال در صنعت واسطه‌گیری مالی) در سه ماهه ابتدای سال جاری بیش از 600 میلیارد تومان سود شناسایی کرده است که البته در این زمینه باید منتظر افشای اطلاعات توسط هلدینگ خودکفایی آزادگان ماند. همچنین شنیده‌ها حکایت از ورود شرکت رهاورد سازندگی آزادگان (زیرمجموعه فعال در صنعت انبوه‌سازی) به پروژه عظیم «مسکن ملی» دارد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24