Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به جای پیش فروش از ابزارهای مالی بورس کالا استفاده شود با عبور قیمت هر سکه طلا از مرز ۱۰ میلیون تومان در روزهای اخیر، باز هم زمزمه پیش فروش سکه با نرخ های پایین از سوی بانک مرکزی به گوش می رسد، اتفاقی که می تواند...

پیشنهاد سکه ای یک استاد کهنه کار اقتصاد بانک مرکزی

بورس24 : با عبور قیمت هر سکه طلا از مرز ۱۰ میلیون تومان در روزهای اخیر، بازهم زمزمه پیش فروش سکه با نرخ های پایین از سوی بانک مرکزی به گوش می رسد، اتفاقی که تداعی کننده پیش فروش خودرو با قیمت های ارزان به صورت قرعه کشی بود و امروز با رشد قیمت های خودرو، برای چندمین بار در اقتصاد ایران اثبات شد که این روش ها برای تعادل بخشی به بازارها راهگشا نیست.

در همین زمینه مهدی تقوی استاد کهنه کار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی توصیه می کند که بانک مرکزی به جای حراج ذخایر طلای کشور، به وسیله اوراق سکه که زیرساخت آن در بورس کالا مهیا است استفاده کند.

تقوی با اشاره به اینکه بانک مرکزی نباید به هیچ عنوان خطای سال‌های ۹۰ و ۹۱ را تکرار کند ، گفت: در آن زمان نیز بانک مرکزی اعلام کرد به منظور کنترل قیمت سکه، قصد پیش فروش آن را دارد، همین مسئله موجب شد که مردم برای ثبت‌نام شب را در مقابل بانک‌ها بخوابند که این امر در نهایت به افزایش قیمت سکه در آن مقطع دامن زد.

این اقتصاددان افزود: این کار تاثیری در کنترل و مهار قیمت سکه ندارد و بهتر است که بانک مرکزی ذخایر طلای کشور را حراج نکند، از سویی بهتر است که در این رابطه از ظرفیت بورس کالا استفاده شود. جای سوال است که چرا بانک مرکزی در دو سال گذشته از ظرفیت متوقف شده بازار قراردادهای آتی سکه استفاده نمی کند، اما الان تجربه‌ای که در گذشته شکست خورده و امتحان خود را پس داده است، یکی از گزینه های روی میز است.

تقوی با تاکید بر اینکه باید معاملات سکه براساس ابزارهای مالی در بورس کالا توسعه پیدا کند، اظهار داشت: چه معاملات گواهی سپرده و چه قرار دادهای آتی سکه می‌تواند دست متولی بازار طلای کشور را برای مدیریت بهینه باز بگذارد. از سویی به جای آنکه تقاضای سکه در یک بازار غیر شفاف که امکان رصد و پایش آن به هیچ وجه وجود ندارد، پاسخ داده شود، می‌بایست این نیاز در بورس کالا برطرف شود، چراکه معاملات در بستر بورس شفاف است و امکان رصد دقیق میزان عرضه و تقاضا و اتخاذ بهترین تصمیم برای تنظیم بازار وجود دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اما اینکه سکه بخواهد در کف خیابان معامله شود و سفته‌ بازارن هرکاری دلشان بخواهد را انجام دهند، به هیچ عنوان با اصول اولیه علم اقتصاد همخوانی ندارد و نباید چنین مسئله‌ای نیز رخ دهد، بنابراین ضروری است اگر بانک مرکزی قصد دارد سیاست آغاز پیش فروش سکه را در پیش بگیرد، در آن تجدید نظر کند.

وی با اشاره به اینکه امروز در دنیا بورس‌های کالایی بسیار جا افتاده‌اند و رونق بسیاری دارند، ادامه داد: در کشورمان نیز بورس کالا توانسته به خوبی به ایفای نقش بپردازد، حال که چنین بستری وجود دارد، باید برای معاملات سکه از آن استفاده کرد، چرا که در بورس کالا ابزارهای نوین مالی وجود دارد که به وسیله آن بازارهای مختلف را می‌تواند به تعادل و ثبات رساند و سکه نیز قدر مسلم از این قاعده مستثنی نیست.

منبع: کالا خبر

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24