Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت تامین سرمایه امید در روزهایی که اقبال و توجه به بازار سرمایه زیاد شده، تلاش کرده تا با طراحی سامانه آکادمی مالی، سواد مالی سرمایه گذاران را افزایش دهد.

آکادمی مالی امید راه اندازی می شود

بورس24 : شرکت تامین سرمایه امید در روزهایی که اقبال و توجه به بازار سرمایه زیاد شده، تلاش کرده تا با طراحی سامانه آکادمی مالی، سواد مالی سرمایه گذاران را افزایش دهد. بورس24 در خصوص جزئیات آن با حبیب رضا حدادی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید گفتگو کرد که به شرح زیر است.

*ضرورت تأسیس و رسالت آکادمی مالی امید چیست؟

در طی سال‌های اخیر بازار سرمایه با استقبال گسترده‏ای از سوی عموم مردم مواجه بوده است. میل و اشتیاق به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، موجب شده است اغلب سرمایه‏گذاران بدون داشتن اطلاعات جامع و کافی و در قالب رفتارهای دسته‏جمعی، شخصاً اقدام به خرید و فروش سهام نمایند. گاهاً مشاهده می‏شود سرمایه‏گذاران بنا به اینکه گروه بزرگی از سایر معامله‏گران در صف خرید و یا فروش سهمی قرار گرفته‏اند، اقدام به تقلید از آنها می‏کنند. متأسفانه افراد سودجویی در بازار اوراق بهادار وجود دارند که منفعت آن‌ها در ایجاد صف‏های خرید و فروش و افزایش و کاهش‏های بی‌منطق قیمت اوراق بهادار است. مثالی که بیان شد صرفاً یکی از خطاهایی است که معامله‏گرانِ اوراق بهادار ممکن است دچار آن شوند. خطاهای دیگری از این نوع در رفتار معاملاتِ سرمایه‏گذاران وجود دارد که ناشی از کمبود سواد مالی در آنهاست. کمبود سواد مالی منجر می‏شود تصمیم‏های سرمایه‏گذاران در خرید و فروش سهام با رفتارهای هیجانی و احساسی توأم باشد و موجب از بین رفتن بخش بزرگی از سرمایۀ آنها شود. شرکت تأمین سرمایۀ امید بر همین اساس و بنابه مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود و همچنین در راستای رویکردهای سازمان بورس و اوراق بهادار، با هدف ارتقای فرهنگ سرمایه­گذاری و سواد مالی در عموم شهروندان، از سال 1398 اقدام به طراحی و پیاده‌سازی سامانۀ سنجش و آموزش سواد مالی با عنوان «آکادمی مالی امید» نموده است.

این سامانه تحت نظارت مستقیم شرکت تأمین سرمایۀ امید با بهره‌گیری از نیروی متخصص مالی و با تحصیلات دانشگاهی در رشته‌های مرتبط و نیز دارای تجربۀ عملی در حوزۀ بازار سرمایه، فعالیت می‏نماید. بعلاوه، آکادمی مالی امید از تجارب اساتید صاحب‏نظر در حوزۀ مالی و بازار سرمایه در کشور بهره‏مند می‏شود.

در این سامانه کاربران قادر خواهند بود با شرکت در آزمون‌های تعیین سطح که به صورت آنلاین برگزار می‏شود، سطح سواد و دانش مالی خود را بیازمایند و گواهینامۀ مجازی سواد مالی در سه سطح مقدماتی، متوسط و یا پیشرفته دریافت نمایند. همچنین علاقمندان می‏توانند به تناسب سطح سواد مالی خود، از آموزش‌های مربوطه در راستای افزایش دانش مالی به دو صورت حضوری و مجازی بهره‏مند شوند و بدین صورت خواهند توانست سطح دانش مالی خود را در خصوص سرمایه‏گذاری در بورس ارتقا بخشند.

*سواد مالی چیست و اهمیت آن در بازارهای مالی به چه میزان است؟

در سال‏های اخیر، «سواد مالی» همواره به عنوان یکی از موضوعات اصلی در محافل تخصصی آموزشی، مالی و اقتصادی کشورهای مختلف مطرح بوده است که می‏توان آن را به صورت «ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت، نگرش و رفتار لازم برای تصمیم‌‏گیری‏‌های مالی جهت نیل به رفاه مالی» تعریف نمود. اهمیت سواد مالی زمانی بیشتر پدیدار می‌شود که از نظر سازمان یونسکو، سواد مالی به عنوان یکی از معیارهای داشتن سواد به معنای «توانایی مدیریت مالی خانواده، دانستن روش‌های پس‏‌‏انداز و توازن دخل و خرج» معرفی شده است.

بر اساس مطالعات انجام‏شده هر چند تمرکز عمده‌ای بر آموزش سواد مالی تاکنون در سراسر جهان پدید آمده و ارزیابی سواد مالی مورد استقبال قرار گرفته است، اما همچنان جایگاه آموزش و ارزیابی سواد مالی حتی در کشورهای پیشرفته جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. همین موضوع سبب شده است تا در کشور ما نیز، سرمایه‌گذاران و سرمایه‏پذیران ناآگاه به سواد مالی کافی، قادر به استفادۀ کامل از بازارهای مالی و انتخاب درست و به‏هنگام در تصمیم‏های سرمایه‏گذاری خود نباشند.

شرکت تأمین سرمایۀ امید به منظور مسئولیت‌پذیری اجتماعی خود و در راستای رفع خلاء مذکور درصدد برآمده تا با تکیه بر پتانسیل علمی و عملی نیروی کارآزموده به توسعۀ دانش مالی در سطح کشور بپردازد و در راستای بهبود تصمیم‏های مالی و انتفاع علاقه‏مندان به فعالیت در بازارهای مالی و نیز کمک به بهبود بخش مالی اقتصاد کشور، اقدام به راه‏اندازی «آکادمی مالی امید» نماید تا بتواند از این رهگذر، به سهم خود گامی هر چند کوچک برای ارائه خدمات مختلف در این زمینه بردارد.

*چه خدماتی در این آکادمی به علاقه‏مندان ارائه می‏شود؟

در این آکادمی خدمات مختلفی به کاربران ارائه می‏شود که از آن جمله می‏توان به سنجش آنلاین سواد مالی از طریق برگزاری آزمون‏های منظم ارزیابی و آموزش سواد مالی در سه سطح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته در قالب مقالات، اسلایدها و ویدئوهای آموزشی در کنار ارائه کلاس‏های حضوری و دوره‏های آموزشی برای افراد علاقه‏مند با دعوت از اساتید برجستۀ مالی و اقتصادی اشاره کرد. ضمن آن‏که علاقه‏مندان می‏توانند از پایگاه دادۀ این آکادمی، «دیکشنری تخصصی مالی امید» و برترین کتب معرفی‏شده در این حوزه به منظور افزایش تسلط خود بر مباحث مرتبط بهره‏مند شوند. همچنین، امکان ارائه مشاورۀ مدیریت ریسک و سرمایه‏گذاری به افراد حقیقی و حقوقی نیز در این آکادمی فراهم آمده است. علاقه‏مندان برای آشنایی هر چه بیشتر با خدمات قابل ارائه در این آکادمی می‏توانند به تارنمای آکادمی به نشانیwww.omidfa.ir مراجعه نمایند.

* سطح علمی آکادمی را چگونه ارزیابی می ‏کنید؟

«آکادمی مالی امید» مفتخر است، ضمن همکاری با نهادهای تخصصی از جمله انجمن مهندسی مالی ایران، مرکز پژوهشی مهندسی مالی و سرمایه‏گذاری بازارساز و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر، همواره از رهنمودهای اساتید صاحب‌نظر در این حوزه نیز بهره‏مند گردد که این موضوع سبب غنای علمی آکادمی شده است.

*اهداف و چشم‏انداز آکادمی مالی امید چیست؟

پرورش نیروی متخصص در حوزۀ مالی و سرمایه‏گذاری در بازارهای مالی و کمک به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حوزۀ علوم مالی و آماده‌سازی آن‌ها برای ورود به بازار کار با همکاری و مشارکت با دانشگاه‏های برتر کشور، برگزاری دوره‌های آمادگی برای آزمون‌های گواهینامه‌های حرفه‌ای داخلی و بین‌المللی، ارائۀ مشاوره در حوزۀ پیاده‏سازی مدیریت ریسک سازمانی و همچنین مشاورۀ سرمایه‏گذاری و تبدیل‌شدن به بزرگترین آکادمی مالی در سطح کشور از جمله اهداف این آکادمی در سال‏های پیش رو است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24