Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی مدتی است که دوباره بر سر زبان‌ها افتاده، اما هنوز زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی به کجا رسید؟

بورس24 : طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی مدتی است که دوباره بر سر زبان‌ها افتاده، اما هنوز زمان دقیق اجرای آن هنوز مشخص نیست.

اوج گیری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر باعث شد تا طرح‌هایی از جمله دریافت مالیات از خانه‌های خالی پس از سال‌ها دوباره بر سر زبان‌ها بیافتد.

البته بهمن ماه سال گذشته، سامانه ملی املاک و اسکان در کشور رونمایی شد و این سامانه هم اکنون برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است.

راهکار دریافت مالیات از خانه‌های خالی برای کنترل بازار مسکن با وجود اهمیت بسیار با، اما و اگر‌هایی همراه است و موافقان و مخالفان بسیاری دارد.

پیش‌تر نیز محمد اسلمی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که اولین برگ‌های مالیاتی در تابستان امسال تحویل مالکان واحد‌های خالی از سکنه خواهد شد.

پس از آن محمودمحمودزاده معاون وزیر راهو شهرسانی گفت: مالکانی که تا پایان شهریور واحد‌های خالی خود را به بازار عرضه کنند از پرداخت مالیات بر خانه‌های خالی معاف می‌شوند.

این طور که محمودزاده گفته است هم اکنون ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شهری، خالی و ۲ میلیون واحد خانه دوم وجود دارد که با برنامه ریزی‌های صورت گرفته با اهرم مالیات این تعداد خانه خالی وارد چرخه مصرف می‌شوند.

به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیش از ۲۰ درصد از خانه‌های خالی کشور با عدد حدود ۵۰۰ هزار واحد در استان تهران قرار دارد که به دلیل عدم دسترسی به منابع اطلاعات و برخی چالش‌های قانونی امکان دریافت مالیات از صاحبان این املاک میسر نبود.

ترکی معتقد است با عملیاتی کردن اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی اجرای این قانون در سه ماهه دوم سال ۹۹ رسماً عملیاتی خواهد شد.

همایون دارابی درباره اجرای طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی اظهار کرد: طرح دریافت مالیات از خانه‌های خالی طرح قابل اجرایی به نظر نمی‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است آمار‌هایی که از تعداد ۲ تا ۳ میلیونی خانه‌های خالی منتشر می‌شود عملا از منابع رسمی نیست و با وجود کمبود شدید مسکن در کشور تعداد خانه‌های خالی کفاف نیاز بازار را نمی‌دهد.

وی افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی نمی‌تواند به طور محسوس بر بازار مسکن تاثیرگذار باشد؛ دررابطه با تاثیر این طرح بر بازار بورس نیز نمی‌توان دریافت مالیات از خانه‌های خالی را موثر دانست.

در این بین افشین پروین پور کارشناس بازار مسکن دریافت مالیات از خانه‌های خالی را یکی از روش‌های موثر در کنترل بازار مسکن می‌داند.

وی تصریح کرد: بهتر است مسئولان وزارت راه و شهرسازی در زمینه کنترل بازار مسکن سیاست‌های حمایتی از جمله مالیات بر خانه‌های خالی، بحث مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر املاک لوکس و دریافت مالیات‌های متنوعی که در بیشتر کشور‌های جهان در حال اجراست را در دستور کار قرار دهد.

افشین پور معتقد است بازار مسکن ایران به دلیل اعمال نشدن سیاست‌های مالیاتی یکی از رهاترین بازار‌های مسکن در جهان به شمار می‌رود.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: بهتر است هرچه سریعتر ضعف‌های مالیاتی بازار مسکن از سوی مسئولان دنبال شود تا مشکلات بازار مسکن سریعتر مرتفع شود.

منبع: میزان

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24