Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز جاری با ابلاغیه وزارت نفت، قیمت خوراک اتان برای تحویل به پتروشیمی ها حدود ۱۰درصد کاهش یافت. حالا این سوال برای اهالی بازار سرمایه ایجاد شده که کاهش نرخ خوراک اتان روی چه شرکت هایی تاثیر گذار است؟

کدام پتروشیمی‌ها از کاهش نرخ خوراک اتان تاثیر مثبت می‌گیرند؟

بورس24 : روز جاری با ابلاغیه وزارت نفت، قیمت خوراک اتان برای تحویل به پتروشیمی ها حدود ۱۰درصد کاهش یافت. حالا این سوال برای اهالی بازار سرمایه ایجاد شده که کاهش نرخ خوراک اتان روی چه شرکت هایی تاثیر گذار است؟

سید فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص کاهش نرخ خوراک اتان و تاثیرات آن به خبرنگار بورس24 گفت: شرکت های عمده مصرف کننده اتان شامل پلیمر آریا ساسول، پتروشیمی جم، پتروشیمی مارون و بندر امام هستند و پتروشیمی امیرکبیر بخشی از خوراکش اتان است و پتروشیمی های غیر بورسی مروارید و کاویان نیز مصرف کننده اتان هستند.

وی گفت: کاهش قیمت می تواند به کاهش بهای تمام شده و افزایش سودآوری منجر شود. با این حال، قیمت اتان در کشورهایی که مزیت نسبی دارند، مانند عربستان و ایالات متحده کمتر از نصف ایران و حتی در برخی زمان ها کمتر از یک سوم بوده است.

حسینی گفت: لذا انتظار می رود که به منظور حفظ رقابتی بودن و مزیت نسبی صنعت پتروشیمی، در بخش اتان و محصولات زنجیره آن از جمله پلی اتیلن، تعدیل مناسبی در قیمت صورت گیرد.

وی گفت: اثر کلی بر شرکت های مجموعه هلدینگ خلیج فارس مثبت است. زیرا در صورت کاهش قیمت اتان، قیمت مبنا خوراک فروخته شده به پتروشیمی پارس هم کاهش می یابد و از آنجایی که فعالیت پتروشیمی پارس براساس حاشیه سود است، این کاهش قیمت اثر خاصی بر سود و زیان آن شرکت ندارد. اما در شرکت های مصرف کننده اتان اثر مثبت دارد.

حسینی گفت: قیمت های جهانی پس از کاهش قابل ملاحظه در اسفند ماه با رشد خوبی روبرو شده و بخش عمده کاهش را جبران کرده است.

وی افزود: این موضوع دغدغه شرکت ها را بابت قیمت خوراک کاهش داده است، اما سال های پیش رو سال های سختی برای شرکت های ایرانی در رقابت با پتروشیمی گاز شیل ایالات متحده خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24