گزارشات اخیر عملکردی ایران خودرو نشان می دهد کنترل قیمتی محصولات این شرکت در کنار قیمت گذاری دستوری حتی کفاف بهای تمام شده شرکت را نداده و ایران خودرو را با زیان عملیاتی همراه ساخته است.
بورس24 : گزارشات اخیر عملکردی ایران خودرو نشان می دهد کنترل قیمتی محصولات این شرکت در کنار قیمت گذاری دستوری حتی کفاف بهای تمام شده شرکت را نداده و ایران خودرو را با زیان عملیاتی همراه ساخته است.
رشد قیمت ارز به موازات رشد تورم تمام صنایع را مجبور به افزایش نرخ های چند ده درصدی نموده است؛ اما صنعت خودرو همچنان به دلیل کنترل قیمتی با زیان همراه و در چنین شرایطی بحران نقدینگی و زیاندهی باعث شده علی رغم تلاش این شرکت برای رشد تولید و فروش همچنان ایران خودرو نتواند بر فزونی بهای تمام شده فائق آید.
طبق صورت های مالی 9 ماهه شرکت با فروش 22 هزار میلیاردی بهای تمام شده 25 هزار میلیاردی داشته و بدین ترتیب 3 هزار میلیارد تومان زیان ناخالص داشته است.
این امر نشان می دهد کنترل قیمتی به حدی رسیده که تولید در ایران خودرو زیانده شده و هر چه تولید و فروش بالاتر رود ممکن است این زیان نیز بیشتر شود.
در حالی که قیمت خودرو در بازار آزاد فاصله چند ده درصدی با فروش کارخانه داشته و عملا کنترل دستوری قیمت ها سود اصلی را به جیب دلال ها واریز و در این بین شرکتی مانند ایران خودرو با بحران مالی همراه و این بحران به بخش کارگری و سرمایه گذاران منتقل شده و سبب بروز مشکلات زیادی می شود.
در حالی که دلال ها و واسطه ها در بازار از اختلاف قیمتی کارخانه و بازار آزاد سود سرشاری برده و سود های چند هزار میلیاردی نصیب این طیف می شود و هر چه اختلاف قیمت بالاتر رود مصرف کننده به عنوان حلقه نهایی صنعت خودرو نیز هزینه بیشتری از بابت خرید خودرو پرداخت نموده و این طیف دچار خسران و زیان سنگینی می شوند
به عبارتی در شرایط فعلی کنترل دستوری قیمت خودرو هم طیف کارگری شرکت هم طیف سرمایه گذاران و سهامداران ایران خودرو و هم مصرف کننده را با زیان مواجه ساخته در حالی که تنها طیف واسطه ها در این بین با سود سرشاری همراه می شوند.
در همین مدت 2 ماهه قیمت ارز در سامانه نیما بین 30 تا 40 درصد افزایش داشته است. قیمت مواد اولیه نیز به همین میزان با رشد همراه شده است؛ اما قیمت محصولات شرکت همچنان به نسبت رشد مواد اولیه و هزینه ها رشد چندانی به خصوص در 2 گروه اصلی تولیدات شرکت تجربه نکرده است.
حال مقایسه قیمت فروش فعلی محصولات شرکت با قیمت بازار آزاد نشان دهنده انتقال رانت گسترده به دلال ها با قیمت گذاری دستوری می باشد. در حالی که عرضه قیمت خودرو 5 تا 10 درصد کمتر از قیمت بازار ازاد، هم سبب کاهش قیمت خودرو و کوتاه شدن دست دلالها می شود هم سه گروه اصلی یعنی کارگری و سهامداری و مصرف کننده با منفعت بالایی همراه خواهند شد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.