Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه فروش مسکن در بورس بیشتر شبیه ایده است که ساز و کارهای آن هنوز مشخص نشده از عزم جدی برای راه اندازی و مشکلات آن خبر داد.

پیچ و خم راه اندازی بورس مسکن از نگاه عضو شورای عالی بورس

بورس24 : عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه فروش مسکن در بورس بیشتر شبیه ایده است که ساز و کارهای آن هنوز مشخص نشده از عزم جدی برای راه اندازی و مشکلات آن خبر داد.

سعید اسلامی با تاکید بر اینکه هنوز جزئیات فروش مسکن در بورس مشخص نیست گفت: این موضوع یک ایده بوده که چند هدف را دنبال می‌کند، نخست شفاف شدن معاملات مسکن است و دوم افرادی که توان مالی آنها به اندازه خرید یک واحد مسکونی نیست، این امکان را داشته باشند که خود را در مقابل افزایش قیمت تا حدی پوشش دهند. برای مثال اندازه ۲۰ متر پول مسکن دارند و قادر نیستند یک واحد مسکونی بخرند اما اگر خریدی هم نکنند و قیمت مسکن افزایش یابد، همین توان را هم از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: البته راه‌اندازی بورس‌های مسکن مشکلاتی دارند. اولا بطور سراسری در دنیا تجربه جدی ندارد و بیشتر بورس‌های محلی این کار را انجام می‌دهند. بیشتر ابزارهای وابسته در بورس‌ها معامله می‌شود و دلایل آن هم متعدد است. از جمله اینکه مسکن خاصیت اصلی کالاهای بورسی را که مهم‌ترین آنها همگن بودن است را ندارد. برای مثال وقتی دو نفر سهم یک شرکت را می‌خرند، همه شرایط مانند کسب سود و... مشابه یکدیگر است اما در مورد مسکن اینطور نیست. حتی قیمت واحدهای مسکونی در یک مجتمع مسکونی هم با هم تفاوت دارد. به همین دلیل راه اندازی بورس مسکن پیچیدگی فنی دارد.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه عزم جدی برای راه‌اندازی بورس مسکن وجود دارد، عنوان کرد: امید می رود در فروش واحدهای وابسته به نهادهای دولتی و حاکمیتی و ایجاد شفافیت سریع کار کنیم که گشایش‌هایی در اقتصاد ایجاد شود اما این موضوع پیچیدگی‌های فنی دارد. شاید مجبور باشیم از ساده‌ترین نوع شروع کنیم و بعد اصلاحاتی انجام دهیم. چندین جلسه حول محور این موضوع پیش رو است و درحال حاضر بیشتر شبیه یک ایده است که ساز و کارهای آن هنوز مشخص نشده است.

اسلامی افزود: یکی از راهکارها این است که برای مثال یک پروژه ۵۰ هزار متری را به ابزارهایی که مورد معامله واقع شود تبدیل کرد. از این جنس کارها می شود انجام داد که به سادگی کمک کند این ابزارها راه بیافتد. البته در آن صورت مسکن وارد بورس نشده بلکه پروژه وارد بورس شده است.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24