Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک طرح قدیمی را با اصلاحاتی جدید پیشنهاد دادیم حتما منافع و مصالح بازار سرمایه را در نظر می گیریم طرح ما هنوز اعلام وصول نشده خاندوزی: متاسفانه با انتشار این خبر، که خبر تازه ای هم نیست، در دو مجلس قبل و توسط خود دولت در سال های گذشته مورد تاکید قرار گرفت، یک فضای منفی علیه این طرح ایجاد شد. در حالی که هیچ چیزی از جزئیات آن طرح هنوز مورد بحث در مجلس قرار نگرفته است. نکته مهم این است که حتما از منظر امضاکنندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه، وضع این پایه مالیاتی جدید باید همراه با کاهش شدید مالیات بر نقل و انتقال سهام که هم‌ اکنون وجود دارد و با کاهش شدید کارمزدهایی که در محل خرید و فروش سهام فعالان بازار سرمایه می پردازند باشد.

توضیحات یکی از پایه گذاران طرح مالیات بر عایدی سرمایه، درباره این طرح

روز گذشته بورس تهران معاملات پر از هیجانی را پشت سر گذاشت. بسیاری از صف های خرید عرضه شدند و قیمت سهام ارزنده کاهش پیدا کرد. دلیل آن هم مطرح شدن مجدد طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» بود که از جانب نمایندگان مجلس مطرح شده است. احسان خاندوزی نماینده مجلس که در صفحه توییتر خود از این طرح خبر داده بود، گرچه شب گذشته در توییتی جدید شفاف سازی کرد که منظورش بازار سهام نبوده، اما این واکنش او دیرهنگام بود چراکه تاثیر منفی خود را بر معاملات بازار سهام گذاشته بود.

با این حال برنامه گفت و گوی ویژه خبری هم با حضور محمدرضا پورابراهیمی نماینده مجلس برگزار شد و او توضیح داد که منظور از مالیات بر عایدی سرمایه، فعلا فقط بخش مسکن است و هیچ قصدی برای دریافت مالیات از عایدی سهام وجود ندارد.

احسان خاندوزی، نماینده مجلس شورای اسلامی اسلامی که به واسطه توییت منتشر شده خود یکی از عناصر خبری مهم در این طرح است، در خصوص طرح پیشنهادی مجلس در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یکی از قدیمی‌ترین انواع مالیات در نظام‌های پیشرفته اقتصادی است که با هدف تغییر انگیزه فعالان اقتصادی برای حرکت به سمت بخش های مولد و دوری کردن از سفته بازی در بازار دارایی‌های مختلف وضع شده است. در ایران هم در سال ۹۲ در حالی که مجلس شورای اسلامی در حالِ اصلاح قانون مالیات های مستقیم بود، این پیشنهاد از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس وقت مورد تایید قرار گرفت، اما نتوانست در صحن علنی رای کافی را کسب کند و با اعمال نفوذها و بیم هایی که از طرف ذی نفعان به مجلس منتقل شده بود، بخش زیادی از نمایندگان از موافقت با آن در سال ۹۲ و ۹۳ خودداری کردند.

وی افزود: با افزایش نوسانات قیمت دارایی ها در سال ۹۷ و ۹۸ مجددا اعضای کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم تصمیم گرفتند که مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان پایه مالیاتی اضافه کنند و من فکر می کنم که پیش نویس آن‌ هم اعلام وصول و در کمیسیون مطرح و کلیات آن مورد تایید قرار گرفته است. اما دولت آقای روحانی وعده داد که این پایه مالیاتی در دل یک لایحه کاملی به زودی از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد و بنابراین مجلس از ادامه بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در صحن علنی خودداری کرد. به این امید که دولت این لایحه را تقدیم خواهد کرد.

خاندوزی گفت: با شروع به کار مجلس یازدهم گزارشی از طرف مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی منتشر شده بود که حاوی برخی از پیشنهادهای حوزه اقتصادی بود. از جمله پایه مالیات و عایدی سرمایه که آن‌ پیشنهاد از طرف برخی از نمایندگان فعلی مجلس مورد قبول قرار گرفت و بنا شد که به عنوان طرح امضا شود و البته اکنون از سوی هیئت رئیس مجلس اعلام وصول نشده است. اما تا زمان اعلام وصول، ارجاع کمیسیون، بررسی ابعاد و جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه در کمیسیون اقتصادی و در نوبت صحن قرار گرفتن و نهایتا فراهم کردن مقدمات و سامانه اطلاعات اقتصادی که باید برای اخذ مالیات بر عایدی سرمایه وجود داشته باشد، زمان طولانی پیش رو خواهد بود.

خاندوزی گفت: متاسفانه با انتشار این خبر، که خبر تازه ای هم نیست، در دو مجلس قبل و توسط خود دولت در سال های گذشته مورد تاکید قرار گرفت، یک فضای منفی علیه این طرح ایجاد شد. در حالی که هیچ چیزی از جزئیات آن طرح هنوز مورد بحث در مجلس قرار نگرفته است. نکته مهم این است که حتما از منظر امضاکنندگان طرح مالیات بر عایدی سرمایه، وضع این پایه مالیاتی جدید باید همراه با کاهش شدید مالیات بر نقل و انتقال سهام که هم‌ اکنون وجود دارد و با کاهش شدید کارمزدهایی که در محل خرید و فروش سهام فعالان بازار سرمایه می پردازند باشد.

مالیات بازار سرمایه باید کمتر از سایر بازار ها باشد، چون که...

وی ادامه داد: این پایه مالیاتی جدید باید توام با کاهش مالیات و مزدهای قانونی فعلی صورت بگیرد. ملاحظه دوم این است کهحتما این پایه مالیاتی جدید که به تمام انواع دارایی ها اصابت می کند، در مورد ما به التفاوت قیمت خرید و فروش سهام است. البته اگر خیلی کوته نگرانه نباشد و در کوتاه مدت خرید و فروش صورت بگیرد، همچنان با نرخی پایین تر از مالیات بر عایدی سرمایه املاک و مستقلات خودرو، طلا و سایر دارایی ها باید تصویب شود. به این جهت که در بین انواع بازار دارایی ها حتما یکی از بهترین و کم ضررترین آنها بازار سرمایه است که باید ترجیح خودش را در نگاه مالیاتی کشور خودمان‌ نمود دهد که این هم در نرخ پایین تر و هم همراه با کاهش مالیات کارمزد خودش را نشان خواهد داد.

وی گفت: به هر حال این موضوع را باید به عنوان یک‌پیش نویس قابل طرح در بین ذی نفعان اقتصادی و در مرحله کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به آن نگاه کرد و هیچ عدد و نرخی از آن قطعی تلقی نمی شود. همانطور که در مورد طرح های نهایی مجلس هم قانون مصوبه مجلس تفاوت های چشمگیری با طرح یا لایحه ورودی ابتدایی دارد. بنابراین باید کمک کرد که اگر به این پیش‌نویس ایراداتی از سوی فعالان اقتصادی وارد می شود، حتما در مرحله بررسی کمیسیون اقتصادی آن ایرادات حداقل کاهش پیدا کند.

مصوبات، بدون ایجاد شوک به بازار خواهد بود

خاندوزی ادامه داد: نتیجه، حتما پس از اخذ نظر از ذی نفعان اقتصادی و ملاحظه مصالح ملی اقتصاد و عدم ورود شوک به بازار سرمایه مورد تصویب قرار خواهد گرفت. اما در مرحله جزئیات قابل تغییر نیست.

خاندوری گفت: بنایِ مجلس بر این خواهد بود که بدون ورود هیچ شوکی به بازار سرمایه و با لحاظ منافع سهامداران به ویژه نو سهامدارانی که در یک سال اخیر وارد بازار شدند، اخذ نظر متخصصان و ذی نفعان اقتصادی، جزئیات این طرح به تصویب برسد که این گویای همان ابعاد است. متن پیش نویس طرحی که اکنون در مرحله اخذ امضا است، پیشنهاد تعداد اندکی از نمایندگان به همراه پیشنهاد مرکز پژوهش های مجلس بوده است که به این جزئیات رسیده است. اما بخش زیاد دیگری از نمایندگان و امضا کنندگان طرح به جهت اینکه با کلیات آن و اصل ایجاد این پایه مالیاتی جدید در قوانین کشور موافق هستند، امضا کردند و اصلاحات لازم در جزئیات در طی فرآیند بررسی در کمیسیون انجام خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • محمود کیان نژاد
    محمود کیان نژاد

    با سلام لطفا تحلیل خبر را کسی دارد؟

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24