Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گرانی اجاره‌ها از ماه گذشته باعث شده که نگرانی بسیار شدید مستاجران شده که این خود در آینده تهدیدی برای افزایش حاشیه نشینی خواهد شد.

بازگشت نرخ مسکن به سایت ها، با ترفندهای جدید

بورس24 : گرانی اجاره‌ها از ماه گذشته باعث شده که نگرانی بسیار شدید مستاجران شده که این خود در آینده تهدیدی برای افزایش حاشیه نشینی خواهد شد.

این روز‌ها به فصل جابه جایی‌ها نزدیک می‌شویم و این در حالی است که بسیاری از مستاجران و خریداران مسکن نگران از رشد جهشی قیمت‌ها به ویژه در بخش اجاره هستند. اما از طرف دیگر بسیاری از مالکان و دلالان دندان طمع برای بالابردن قیمت‌های اجاره تیز کرده اند تا شاید بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را برطرف کنند.

از طرف دیگر دلالان باز هم برای بالابردن قیمت‌های اجاره خود به سایت‌های اینترنتی از جمله دیوار و شیپور رفته و با درج قیمت‌های نجومی سعی می‌کردند حباب کاذبی را در این بازار ایجاد کنند، اما با اعتراض مستاجران و متقاضیان خرید مسکن و همچنین رشد جهشی قیمت خودرو دادستانی ورود و دستور برداشتن قیمت‌ها را از سایت داد. اما چندی نگذشت که دوباره دلالان از ترفند‌های جدید برای درج قیمت‌ها استفاده کرده و با دادن کد‌های مختلف سعی کرده اند که مشتری را با هرقیمتی جذب کنند.

از طرف دیگر ورود دلالان به بازارمسکن باعث شده که بسیاری از خریداران مسکن دست از خرید بکشند و این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیادی برای متقاضیان شده به طوری که هم اکنون قیمت خرید اوراق تسهیلات مسکن ۲۴۰ میلیون تومانی به بالاترین نرخ خود یعنی ۴۰ میلیون تومان رسیده و این خود باعث شد که متقاضیان و خریداران واقعی مسکن دست از خرید کشیده و دوباره به همان اجاره نشینی پناه ببرند.

رشد ۱۸۲ درصدی قیمت هر متر مربع مسکن

براساس این گزارش، «گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹»، برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور و توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر شد.

متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳.۹ درصد افزایش و نسبت به ماه قبل ۱۰.۹ درصد افزایش داشت.

همچنین متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در دو ماهه نخست سال ۹۹، ۱۶ میلیون و ۱۳۴ هزار تومان بود که نسبت به دوره زمانی مشابه سال ۹۷، ۱۸۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. به عبارت دیگر، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران در دو ماهه نخست سال ۹۹، ۲.۸۲ برابر دوره زمانی مشابه سال ۹۷ بوده است.

در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی بالغ شد که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ حاکی از آن است که از مجموع ۱۱ هزار و ۳۱۰ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۸.۸ درصدی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مذکور در مقایسه با اردیبهشت ماه سال قبل حدود ۲.۲ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت ۶ تا ۱۰ سال و ۱۶ سال و بیشتر افزوده شده است.

بررسی شاخص اجاره مسکن در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ در مقایسه با اردیبهشت ماه پارسال نشا‌ن می‌دهد رشد اجاره‌بها در شهر تهران ۲۸.۵ درصد و در کل مناطق شهری ۳۱.۳ درصد بوده است.


مردم نگران خرید مسکن نباشند

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش درباره افزایش قیمت مسکن به ۱۷ میلیون تومان میانگین قیمت هر متر مسکن در تهران، گفت: هموطنانی که نیازمند خانه هستند و استطاعت خرید این خانه‌ها را ندارند، به هیچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح مسکن ملی دست همه را باز گذاشته ایم تا هرکسی خواست ثبت‌نام کند و هیچکس جا نماند.

همچنین گزارشات میدانی هم نشان دهنده رشد جهشی قیمت‌ها در بازار اجاره است به طوری بسیاری از آن‌ها از رشد ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت‌ها گله‌مند بودند و همچنان از مالکانی که هیچ انصافی نداشتنند و هرساله قیمت‌ها را به صورت نامتعارف افزایش می‌دهند.

درد و دل مستاجران از بی انصافی مالکان

در همین زمینه نوروزی یکی از مستاجران که در محدوده بلوار فردوس ساکن است در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان از بی انصافی مالکان گله‌مند بود و گفت: برای یک واحد ۶۰ متری ۱۲ سال ساخت ۸۰ میلیون تومان بیعانه و ماهانه ۲ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان کرایه پرداخت شده است.

او با بیان اینکه متاسفانه هر ساله قیمت‌های اجاره در محدوده غرب بسیار افزایش می‌یابد افزود: هر سال با رشد جهشی قیمت‌ها بسیاری از مستاجرانی که در شمال تهران ساکن هستند به سمت محدوده‌های غرب و سا شرق می‌روند که این خود زمینه ساز رشد قیمت‌ها شده است.

او ادامه داد: به عقیده بنده باید هرچه سریعتر دولت ویا دستگاه‌های مختلف قیمت گذاری در محلات را انجام دهند تا شاید بخشی از مشکلات در این حوزه‌ها برطرف شود.

همچنین حسینی یکی از مستاجران در محدوده پیروزی بلوار ابوذر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه یک واحد ۱۲۰ متری در سال گذشته ۸۰ میلیون تومان بیعانه و ماهانه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کرایه پرداخت می‌کنیم اظهار کرد: متاسفانه قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است و این خود باعث شده که ما هرسال به محلات پایین‌تر برویم.

بختیاری یکی دیگر از مستاجران که در محله پاتریس لومومبا ساکن بود، افزود: از بالا رفتن هرماه اجاره و قیمت‌ها خانه خسته شدیم هیچ مسئولی به فکر ما مستاجران نیست و هیچ تدبیری برای کاهش دادن و یا حداقل ثابت نگه داشتن قیمت‌ها دستگاه‌های مختلف در دستور کار خود قرار نداده اند.

او ادامه داد: سال گذشته قصد داشتیم با ۵۰۰ میلیون تومان یک واحد ۴۰ متری در مرکز شهر بخریم، اما متاسفانه نتوانستیم واحد مورد نظر خود را به دلیل بد نقشه بودن بخریم، اما متاسفانه امسال با همین مبلغ می‌توانیم تنها یک واحد ۷۰ متری در مرکز شهر رهن کامل کنیم.

رشد ۵ میلیون تومانی قیمت هر متر مسکن در مرکز تهران

مظفری یکی دیگر از مستاجران که در محدوده منیریه ساکن است بیان کرد: یک واحد ۱۱۰ متری ۱۵ سال ساخت ۱۵۰ میلیون تومان بیعانه و حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اجاره داده شده که در مقایسه با سال گذشته رشد بسیار چشم گیری داشته است.

همچنین اسدی یکی از خریداران مسکن که به تازگی یک واحد ۱۰۰ متری خریده در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران سال گذشته هر متر واحد مسکونی در محدوده خیابان خارک ۱۲ میلیون تومان بود، اما امسال قیمت همین واحد متری ۱۸ میلیون تومان شده است.

دولت باید برنامه ریزی بلند مدت برای کنترل قیمت‌ها در بازار اجاره داشته باشد

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان استان تهران درگفت وگو با خبرنگار مسکن اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه اصولا قیمت مسکن به وضعیت عرضه و تقاضا باز می‌گردد، افزود: هرچه تقاضا بیشتر باشد ما شاهد ثبات و یا کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.

اوبا بیان اینکه افزایش قیمت مسکن باعث رشد چشم گیر قیمت اجاره‌ها می‌شود، افزود: کار‌ها و اقدامات دستوری نمی‌تواند باعث کاهش قیمت‌های اجاره ویا خرید مسکن شود البته ممکن است برای یکی و یا دو ماه تاثیر داشته باشد، اما به صورت مسکنی عمل می‌کند.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن توضیح داد: دولت باید برنامه‌های بلند مدت و یا میان مدت برای خرید و فروش و یا اجاره در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد بهبود وضعیت بازار شویم در صورتی که برنامه‌ای برای این بازار ارائه نشود به زودی شاهد رشد جهشی قیمت‌ها خواهیم بود.

رهبر بیان کرد: ارائه برنامه‌های بلند مدت و میان مدت و تولید مستمر مسکن خود می‌تواند در آینده این بازار را به سمت رونق و همراه با ثبات ایجاد می‌شود.

بر اساس این گزارش بازار مسکن این روز‌ها در شرایط بسیار نابه سامان همراه با نگرانی مستاجران به سر می‌برد این در حالی است که حوزه مسکن به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصاد هر کشور هر سال با چالش‌های بسیار زیاد رو به رو می‌شود که این خود باعث ناراحتی قشر بسیار گسترده جامعه از جمله مستاجران می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24