Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شرکت آلومینیوم ایران معروف به ایرالکو و با نماد فایرا در بورس به عنوان اولین تولیدکننده شمش آلومنیوم در ایران و خاورمیانه در زمینی به مساحت ٢٣٢ هکتار در کیلومتر ۵ جاده اراک – تهران واقع شده است. ظرفیت سالانه این شرکت با دو تکنولوژی ٧٠ و ٢٠٠ کیلوآمپر، حدود ١٨٠ هزار تن در سال است.

آلومینیوم ایران راهبردی‌ترین سهام در فرآیند آزادسازی سهام عدالت

شرکت آلومینیوم ایران معروف به ایرالکو و با نماد فایرا در بورس به عنوان اولین تولیدکننده شمش آلومنیوم در ایران و خاورمیانه در زمینی به مساحت 232 هکتار در کیلومتر 5 جاده اراک – تهران واقع شده است. ظرفیت سالانه این شرکت با دو تکنولوژی 70 و 200 کیلوآمپر، حدود 180 هزار تن در سال است.
ایرالکو 5 نوع شمش (بیلت، تی بار، اسلب، هزار پوندی و 50 پوندی) تولید می‌کند که محصولات آن در صنایع خودروسازی، اکستروژن، هدایت‌کننده‌های الکتریکی، کابل‌ها، وسایل خانگی، صنایع نورد و تولید انواع ورق و تسمه، آلیاژسازی و قطعه‌سازی و ... کاربرد دارد که تنوع صنایع مصرف‌کننده موجب کاهش ریسک فروش محصولات این شرکت شده است.
فایرا تولید 177 هزار تن از کل تولیدات 276 هزار تنی کشور در سال 1398 را در اختیار دارد که نشان از سهم بالای 64 درصدی این شرکت در تولیدات کشور دارد. این شرکت با عرضه حدود 150 هزار تن محصول در بورس کالا در سال 1398، سهم 35 درصدی از تامین نیاز بازار مصرف آلومینیوم داخل کشور که سالانه 420 هزار تن است را برعهده دارد. صادرات 24 هزار تنی فایرا در سال قبل هم نشان از ارز آوری مطلوب این شرکت دارد.
متوسط نرخ فروش محصولات شرکت به ازای هر تن با رشدی قابل توجه از 87 میلیون ریال در سال 1396 به 166 میلیون ریال در سال 1397 و متعاقبا به 222 میلیون ریال در سال 1398 رسیده است و بررسی آخرین نرخ های فروش‌ در اردیبهشت 1399 حکایت از آن دارد که این نرخ به 237 میلیون ریال رسیده است و با توجه به چشم‌انداز بازارهای جهانی پس از کرونا و روند نرخ ارز، رشد بیش از پیش نرخ فروش قطعی بنظر می‌رسد.
مبلغ درآمد فروش فایرا در سال 1398 نزدیک به 40 هزار میلیارد ریال بوده است و دستیابی به درآمد 50 هزار میلیارد ریالی در سال 1399 محتمل است. لذا نسبت قیمت به فروش (P به S) شرکت در حدود 2 مرتبه است که در بین سهام شرکت‌های موجود در گروه فلزات اساسی کم‌نظیر است. فایرا در سال 1398 به سود هر سهم 1037 ریالی دست یافته است که در مقایسه با سال قبل (1014 ریال) قابل قبول بوده است. نسبت قیمت سهام به سود هر سهم (P بر E) نیز در حد متوسط بورس و متناسب با درآمدزایی و سودآوری شرکت می‌باشد، بنابراین ریسک قیمتی متوجه سهام فایرا نمی‌باشد.
ارزش روز فایرا در بورس حدود 575 میلیون دلار است در حالیکه ارزش روز تولیدات سالانه این شرکت با همین قیمت‌های جهانی (قیمت‌های کف) بالغ بر 275 میلیون دلار است که حکایت از ارزش بالای این شرکت دارد. از طرف دیگر، ایرالکو دارای داریی‌های ارزشمند با پتانسیل تجدید ارزیابی بالا است و ارزش جایگزینی شرکت بسیار بالاتر از ارزش روز شرکت می‌باشد.
نکته حایز اهمیت در مورد فایرا ترکیب سهامداری استراتژیک آن و احتمال تغییر سهامدار عمده در فرآیند آزادسازی سهام عدالت است به نحوی که آزادسازی سهام عدالت حداقل در مورد فایرا یک فرصت بی‌نظیر برای بازار سرمایه ایجاد نموده است و سهامداران خرد در صورت عدم اطلاع از این نکات ممکن است در زمین سهامداران عمده‌ای که قصد افزودن سیت هیات مدیره را دارند بازی ارزانی انجام دهند. نکاتی که در ادامه ذکر شده است اهمیت ترکیب سهامدارای استراتژیک فایرا در فرآیند آزادسازی سهام عدالت را بخوبی نشان می‌‌دهد:
1. ترکیب سهامداری فایرا تاکنون بگونه‌ای بوده است که سهام شرکت به تناسب بین دارندگان کرسی هیات مدیره تقسیم شده بود و سهام کافی در بازار برای جمع‌آوری و دستیابی به کرسی اضافی برای هیچکدام از سهامداران عمده وجود نداشت.
2. شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی حدود 30 درصد از سهام فایرا (دو کرسی) را در اختیار دارند. با توجه به اینکه دارندگان سهام عدالت در حال حاضر امکان فروش 30 درصد از سهام عدالت متعلق به خود را در اختیار دارند، و با این فرض که 50 درصد از سهامداران روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت انتخاب کرده باشند، سقف سهام قابل عرضه در این فرآیند به 5 درصد کل سهام فایرا هم نمی‌رسد.
3. انتقال سهام فایرا از سرمایه‌گذاری‌های استانی به نام مردم (آنهایی که روش مستقیم را انتخاب نمودند)، موجب کاهش درصد سهامداری سهام عدالت و به خطر افتادن حداقل یک سیت متعلق به آنها خواهد شد و از طرف دیگر، انگیزه‌های یکی دیگر از سهامداران برای افزایش تعداد سیت و دستیبابی به کنترل شرکت را افزایش خواهد داد.
4. بررسی میزان حاضرین در مجامع انتخاب هیات مدیره فایرا و ترکیب سهامداری فایرا براساس اطلاعات مندرج بر روی سایت بورس، صورت‌های مالی و گزارشات تفسیری مدیریت منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد که غیر از سهام عدالت، سهام بسیار اندکی برای عرضه در بازار وجود دارد و جمع‌آوری درصد کمی از فایرا (در همان حد قابل عرضه توسط دارندگان سهام عدالت) می‌تواند یکی از سهامداران را به راحتی بر مسند سهامدار کنترلی بنشاند و فایرا را دچار تحولات مدیریتی گسترده نماید.
تحلیل وضعیت بنیادی فایرا و ترکیب سهامداری استراتژیک این شرکت به شرح بالا به خوبی ارزش بالای سهام این شرکت در سبد سهام عدالت را نشان می‌دهد و دارندگان سهام عدالت باید از ارزش بالای این سهام آگاه باشند. آنها نباید در روند نزولی کوتاه‌مدت بازار سرمایه و احتمالاً روند نزولی سهام فایرا در بورس رفتار هیجانی به خرج دهند و پازل سهامدار مترصد کنترل این شرکت را به ارزان‌ترین قیمت ممکن تکمیل نمایند.
آزادسازی سهام عدالت حداقل در مورد فایرا و برای آن سهامدار عمده‌ای که بدنبال افزایش تعداد سیت و دستیابی به کنترل است، تصمیمی خوشایند بنظر می‌رسد که دارندگان سهام عدالت باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند. ارزش این سهم بسیار بالاتر از قیمت تابلو است و پیشنهاد می‌شود سهامداران نگاه ویژه‌ای به نگهداری آن داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24