Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نشست خبری شرکت پلیمر آریا ساسول امروز برگزار شد. سهام این شرکت قرار است فردا عرضه اولیه شود.

آریا ساسول در دوران کرونا هم بیشتر از ظرفیت تولید می کند

بورس24 : نشست خبری شرکت پلیمر آریا ساسول امروز برگزار شد. سهام این شرکت قرار است فردا عرضه اولیه شود.

امیر حسین مدیرعامل شرکت پلیمر آریا ساسول در خصوص عملکرد این شرکت پلیمری در نشست عرضه اولیه آریا ساسول گفت: آریا ساسول یک مجتمع بزرگ تولید اتیلن و پلی اتیلن با ظرفیت بالغ بر یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در سال است.

بحرینی گفت: در صنعت پتروشیمی بسیار مهم است که بتوان به اندازه ظرفیت اسمی کار کرد و چهار سال است که ظرفیت تولید و فروش مجموعه آریا ساسول بالاتر از ظرفیت طراحی‌شده بوده است. از این رو این شرکت از یک کسب‌وکار پایدار برخوردار است.در سنوات گذشته بیش از ۹۰ درصد از سود قابل تقسیم بین سهامداران آریا ساسول تقسیم شده است.

وی گفت: در سال‌های ۹۶ ،۹۷ و ۹۸ از ظرفیت‌هایی که توسط برجام ایجاد شد استفاده کردیم و علاوه بر تعمیرات لازم، پروژه رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش ۱۰ درصدی تولید اتیلن را به نتیجه رساندیم.

وی ادامه داد: با توحه به اورهال سالهای گذشته، در حال حاضر آریا ساسول تا چندین سال نیاز به تعمیرات اساسی ندارد و تجهیزات و فرایندهای این مجموعه به‌روزرسانی شده است.

وی گفت: نوسان شدید در قیمت تولیدات صنعت پتروشیمی به دلیل جهانگیر شدن ویروس کرونا و خاکستری شدن وضعیت بازار در سطح جهان سبب شد که در عرضه ۵ درصد از سهام آریا ساسول تعلل کنیم و تا به ثبات رسیدن قیمت در عرضه اولیه مکث کنیم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی بازار محصولات گفت: اکنون با توجه به رفع محدودیت‌های قرنطینه در چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پلی‌اتیلن در جهان بازار بر مدار صعودی قرار گرفته و چشم‌انداز مثبتی از آن دیده می‌شود.

بحرینی گفت: حقیقت این است که بر خلاف انتظارها با شیوع ویروس کرونا نه تنها عملکردمان منفی نشده بلکه همانطور که در صورت‌های مالی قابل مشاهده است، برنامه تولید بیشتر از ظرفیت تولید است.

وی در مورد طرح توسعه اتیلن و پلی اتیلن این شرکت گفت: پروژه احداث یک واحد عظیم تولید پلی‌اتیلن در دست اقدام است که می‌تواند زنجیره ارزش آریا ساسول را تکمیل کند. برای تامین نقدینگی آن از ظرفیت بازار پولی کشورمان استفاده خواهیم کرد.

خبر تکمیلی...

امیر حسین بحرینی مدیر عامل شرکت پلیمر آریا ساسول در خصوص آخرین وضعیت و عملکرد شرکت در نشست عرضه اولیه آریا ساسول گفت: آریا ساسول با ظرفیت ۱میلیون ۸۰۰ هزار تن در سال فعالیت دارد.  اگر بخواهیم چنین مجتمعی را احداث بکنیم با در نظر گرفتن هزینه فرصت ساخت باید،  بالغ بر دو میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

وی گفت: پلیمر آریا ساسول از وضعیت پایدار برخوردار است نزدیک به چهار سال است که پلیمر آریا ساسول نزدیک به ظرفیت و یا بالاتر از آن به  تثبیت رسانده است این موفقیت بسیار بزرگی است و می توانیم بگوییم که پایداری در کسب و کار در بخش تولید وجود دارد. 

وی گفت: در حاشیه سود هم یا بهترین شرکت پتروشیمی و یا یکی از بهترین ها بوده ایم دو سال متوالی هم رتبه اول حاشیه سود را کسب کرده ایم و در سنوات گذشته بیش از ۹۰ درصد سود قابل تقسیم را به فوریت بین سهامداران تقسیم کرده‌ایم.

بحرینی گفت: در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ از ظرفیت‌هایی که توسط برجام ایجاد شد، استفاده کردیم و علاوه بر تعمیرات لازم، پروژه رفع گلوگاه‌های تولید و افزایش ۱۰ درصدی تولید اتیلن را با موفقیت هم از نقطه نظر زمان انجام هزینه و خروجی کار در سال ۹۸  به نتیجه رساندیم برابر این شرکت تا سالهای سال نیاز به اورهال و تعمیرات اساسی ندارد مجتمع بروزآوری شده است. 

وی گفت: آریاساسول قرار بود انتهای سال ۹۸ وارد بازار سرمایه شود اما به دلیل پاندمی کرونا شرکت فرابورس تشخیص داد که در فروردین ماه این از انجام شود اما در فروردین ماه به دلیل نوسان شدید قیمت جهانی نفت و فرآورده های نفتی نتوانستیم ارز را انجام دهیم اما امروز که با شما صحبت می کنیم خوشبختانه قیمت محصولات ما که عمدتاً پلی اتیلن است برگشته و در حال حاضر به دلایل مختلفی قیمت ها رو به افزایش است.

به گفته وی، یکی از دلایل این است که محدودیت های بزرگترین بازار پلی اتیلن یعنی چین کاهش پیدا کرده و کسب و کارها رونق داشته است همچنین به واسطه کرونا  و به دلیل بحث های بسته بندی یکی از محصولات شرکت گرید  فیلم رونق بیشتری داشته است. به همین دلیل بازار محصولات شرکت مثبت و رو به رشد است. 

بحرینی در مورد میزان تولید شرکت آریا ساسول در سال گذشته گفت: : در حوزه تولید با رشد حدود۱۲ درصدی نسبت به سال قبل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن اتیلن و انواع پلی ‌اتیلن سبک و سنگین و C3+‌ تولید کردیم که منجر به ثبت رکورد تولید پایدار و بالاتر از طراحی، طی ۴ سال اخیر شده است.

به گفته وی ، همچنین فروش محصولات شرکت آریا ساسول در سال ۹۸ نزدیک به ۹۰ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال پیش از آن رشد ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد و از این مبلغ بیش از ۴۲ هزار میلیارد ریال سود خالص محقق شده که حاکی از حاشیه سود ۴۷ درصدی است.

کرونا روی ما  تاثیر منفی نداشت 

وی   در مورد عملکرد آتی شرکت آریا ساسول گفت: حقیقت این است که بر خلاف انتظارها با شیوع ویروس کرونا نه تنها عملکردمان منفی نشده بلکه همان‌طور که در صورت‌های مالی قابل مشاهده است، برنامه تولید بیشتر از ظرفیت تولید است.

مدیرعامل آریا ساسول در خصوص طرح توسعه پلی اتیلن شرکت گفت: پروژه احداث یک واحد جدید تولیدپلی‌اتیلن با ظرفیت سالانه ۳۰۰ هزار تن در دستور کار است که این طرح کپی پلنت  پلی اتیلن سنگین و متوسط بوده که حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارند و بازگشت سرمایه ارزی این پروژه  با IRR معادل ۲۵ تا ۲۷ درصد برآورد شده است. 

   وی گفت:  این طرح توسعه‌ای می‌تواند زنجیره ارزش آریا ساسول را تکمیل کند و قطعا با راه‌اندازی این واحد جدید پلی‌اتیلن در اواسط  سال ۱۴۰۱، درآمدها و سودآوری شرکت افزایش می‌یابد.

بحرینی گفت در مورد تامین مالی این طرح امکان افزایش سرمایه وجود دارد و بخش دیگر تامین نقدینگی از بازار پولی و بانک های کشور است. 

پیش بینی از وضعیت اتان و پلی اتیلن 

وی در مورد قیمت اتان و پیش بینی های بلند مدت در مورد آن گفت: قیمت اتیلن از قیمت نفتا و پلی اتیلن تبعیت می کند.  با توجه به افت قیمت تمام تولید کنندگان محصولات پلی اتیلن تعاملات خوبی با دولت داشتیم و امیدواریم قیمت اتاق و چین به قیمت معقول برسد. نگرانی برای ارزش شرکت نخواهیم داشت. 

وی گفت: پلی اتیلن هم اکنون با قیمت های ۸۰۰ تا ۸۲۰ دلار معامله می شود ، پیش بینی  این است که این رشد در  امسال  ادامه داشته باشد و در سال ۲۰۲۱ هم همینطور رشد ادامه دارد. 

مدیر عامل شرکت گفت: اگر قیمت نفت روی این قیمت ها باقی بماند، صنایع پترو شیمی دچار مشکل می شوند، اگر قیمت نفت به بالای ۵۰ دلار نرود، انتظار افزایشی بودن پلی اتیلن را در آینده، خواهیم داشت.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24