Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با توجه به افزایش اخیر قیمت خودرو، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در طول سال ۱۳۹۸ سهم خودرو از تورم کل با نوسان همراه بوده است، اعلام کرد: در ابتدای سال جاری سهم خودرو از تورم کل به عدد ۶.۶۳ رسیده که با توجه به افزایش قیمت آن با افزایش همراه بوده است.

سهم خودرو از تورم کل افزایش یافت

بورس24 : با توجه به افزایش اخیر قیمت خودرو، یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در طول سال ۱۳۹۸ سهم خودرو از تورم کل با نوسان همراه بوده است، اعلام کرد: در ابتدای سال جاری سهم خودرو از تورم کل به عدد ۶.۶۳ رسیده که با توجه به افزایش قیمت آن با افزایش همراه بوده است.

اسدالله رضایی درباره تاثیر افزایش قیمت خودرو بر تورم کل، اظهار کرد: تورم یکی از موضوعات اساسی و متغیرهای کلیدی تاثیرگذار بر متغیرهای کلان اقتصادی است که از دیرباز مورد بحث نظریه پردازان اقتصادی بوده است. بسیاری از اقتصاددانان بر این باور هستند که تورم منشأ عدم ثبات اقتصادی است و کشورهایی که با تورم بالا روبه‌رو هستند از بی‌ثباتی اقتصاد رنج می برند. با توجه به تجربه تورم بالا در ایران در سال‌های متمادی و تحت تاثیر قرار دادن رفاه مصرف کنندگان و وضعیت فعالیت بنگاه های اقتصادی، مسئولین و سیاستگذاران اقتصادی در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند تا سیاست های پولی و مالی را به گونه‌ای تنظیم کنند که افزایش قیمت تحت کنترل قرار گیرد.

وی ادامه داد: هر یک از گروه‌های کالایی مصرفی خانوارها در تورم کل سهم متفاوتی را داشتند که اطلاع از این سهم می‌تواند سیاست‌های ضد تورمی دولت و سیاست گذاران را هدفمند کند و همچنین می‌تواند راهنمای عمل خوبی برای دولت‌مردان در زمینه نظارت و کنترل قیمتی، شناسایی و اعطای یارانه به برخی اقلام خاص و ضروری و همچنین شناخت نقاط قوت و ضعف عملکرد دولت در برنامه‌های اقتصادی باشد.

طبق اعلام پژوهشکده آمار، این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از اقلام مهم و تاثیرگذار در سبد خانوارها، خودروست که اهمیت ویژه‌ای در سبد خانوار داشته و تغییرات قیمت آن همواره مورد توجه خانوارها بوده است.

تاثیر افزایش قیمت خودرو بر افزایش تورم

وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر انتظار می‌رود که این شوک ناگهانی در کوتاه مدت به صورت مستقیم و در بلند مدت به صورت غیر مستقیم از طریق تاثیر بر قیمت دیگر اقلام منجر به افزایش نرخ تورم شود.

در ادامه رضایی با بیان اینکه برای بررسی تاثیر افزایش قیمت خودرو بر نرخ تورم ابتدا باید اهمیت این کالا در سبد خانوار را بررسی کرد، گفت: در واقع ضریب اهمیت اقلام سبد مصرفی خانوارها میزان تاثیر آنها بر عدد شاخص قیمت مصرف کننده است. ضریب اهمیت هر قلم نسبت هزینه انجام شده برای آن قلم در سال پایه به کل هزینه های خانوار است.

میزان اهمیت خرید وسایل نقلیه در سبد خانوارها

به گفته این اقتصاددان ضریب اهمیت خرید وسایل نقلیه در سبد خانوارهای کشور ۲.۹۲ درصد از کل سبد خانوار و ۳۱ درصد از گره حمل‌ونقل بوده که این عدد به معنای تاثیر این قلم در محاسبه شاخص کل است.

وی با بیان اینکه از آنجا که می‌خواهیم سهم یک قلم از نرخ تورم را بررسی کنیم نه عدد شاخص را، بنابراین به جای استفاده از ارزش پایه از ارزش جاری یا هزینه ها در دوره جاری استفاده کنیم، تصریح کرد: سهم یک کالا از تورم کل یک سال اخیر نسبت تغییرات هزینه‌های انجام شده برای آن کالا در سال جاری و سال قبل به تغییرات هزینه‌های انجام شده خانوارها برای کل کالاها در این دو سال است.

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گفت: اگر خانوارها در سال جاری مبلغ مشخصی نسبت به نسبت سال قبل برای کالاها و خدمات بیشتر هزینه کرده باشند، درصدی از آن مبلغ اضافه شده مشخص که مربوط به یک کالای خاص است، نشان دهنده سهم آن کالا در تورم کل است.

سهم خودرو از تورم کل در اسفند سال ۹۸

این کارشناس اقتصادی سهم خودرو از تورم کل در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ را معادل ۶.۴۷ درصد از ۱۰۰ درصد نرخ تورم مربوط به قلم خودرو اعلام و اظهار کرد: میزان عددی تورم خودرو از تورم کل در اسفند ماه معادل ۲.۲۲ واحد از ۳۴.۴ واحد تورم کل مربوط به خرید خودرو است.

وی افزود: در طول سال ۱۳۹۸ سهم خودرو از تورم کل با نوسان همراه بوده است اما این عدد در انتهای سال (۶.۴۷) نسبت به ابتدای سال ۵.۸۶ بیشتر است. در ابتدای سال ۱۳۹۹ به عدد ۶.۶۳ رسیده است که با توجه به افزایش قمیت خودرو با افزایش همراه بوده است.

این اقتصاددان در پایان سخنانش با تاکید براینکه تغییرات سهم از تورم خودرو علاوه بر تغییرات قیمت خودرو به تغییرات قیمت دیگر اقلام سبد خانوار هم بستگی دارد، خاطرنشان کرد: افزایش سهم از تورم یک کالای خاص به این معنی است که میزان افزایش قیمت آن کالا، بیشتر از میانگین افزایش قیمت دیگر اقلام سبد خانوار تورم کل را تحت تأثیر قرار داده است.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24