Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نفت هم در حال بازگشت به بالاست سود واقعی شرکت های پالایشی در سال مالی ۹۸ برخلاف آنچه که منتشر شده است نسبت به سال ۹۷ بیشتر هم شده است. به احتمال زیاد با کاهش فرایند محدودیت های بین المللی ناشی از کرونا و با روند صعودی قیمت نفت این ذخیره‌ها تا اوایل تیرماه برمی‌گردد. یعنی اوایل تیرماه هم برنگردد در سال مالی جدید یقیناً این اتفاق خواهد افتاد.

پتانسیل های سهام پالایشی از دید یک کارشناس؛ آخرین تجدید ارزیابی این صنعت با دلار ٨۵٠ تومانی بوده است

بورس24 : با توجه به وضعیت و گزارشات ارائه شده صورت های مالی حسابرسی نشده ۹۸ شرکت‌های پالایشگاهی و نگرانی بازار سرمایه بابت این موضوع، بورس24 با علیرضا محمدپور کارشناس بازار سرمایه گفت و گو کرده است.

* با توجه به پیش بینی که در مصاحبه قبل در خصوص شاخص کل داشتید آیا همچنان بر این پیش‌بینی اصرار دارید؟

با توجه به وضعیت حاکم بر شرایط اقتصادی کشور و بررسی متغیر ها و پارامترهای کلان اقتصاد کشور قطعا شاهد شاخص ۲ میلیونی تا شهریورماه امسال هستیم. این اتفاق باعث تنظیم و تا حدودی ثبات در همه متغیرهای اقتصادی خواهد شد.

*در مورد صورتهای مالی منتشر شده شرکت های پالایشگاهی که منجر به صف‌های فروش طی سه روز اخیر شد چه نظری دارید؟

ابتدا اجازه دهید که از عبارت دستکاری صورت های مالی استفاده نکنیم اما واضح است این میزان ذخیره هایی که در صورت های مالی در نظر گرفته شده است به قیمت نفت ۲۰ دلاری بر می‌گردد. با توجه به اینکه در حال حاضر نفت تا ۳۷ دلار نیز معامله شده است و همه پیش بینی ها حاکی از روند صعودی قیمت نفت است، قطعاً در روزهای آینده بسیاری از تحلیلگران پیش بینی خواهند کرد که قیمت نفت تا ۶۰ دلار نیز رشد خواهد داشت. اما متاسفانه عده‌ای از این فرصت استفاده کردند که سهام پالایشگاهی ها را طی دو سه روز منفی کرده و مجددا وارد این سهام شوند .

*از نظر شما قیمت سهام پالایشگاه ها روند صعودی خواهد داشت ؟

بله قطعاً تا آخر شهریورماه. همچنان که بر صنعت خودرو تاکید داشتم، پالایشگاه نیز شگفتی‌ساز خواهند شد.

*به چه دلیل روند صعودی را پیش بینی می کنید ؟

به چند دلیل بسیار واضح. سود واقعی شرکت ها در سال مالی ۹۸ برخلاف آنچه که منتشر شده است نسبت به سال ۹۷ بیشتر هم شده است. به احتمال زیاد با کاهش فرایند محدودیت های بین المللی ناشی از کرونا و با روند صعودی قیمت نفت این ذخیره‌ها تا اوایل تیرماه برمی‌گردد. یعنی اوایل تیرماه هم برنگردد در سال مالی جدید یقیناً این اتفاق خواهد افتاد.

*پیش بینی قیمت نفت چگونه است؟

پیش بینی یک ساله روی قیمت های نفت ۷۰ دلار است. از طرفی موضوع خیلی مهم، نرخ ارز سامانه نیما است که در حال افزایش است. این خود محرکی بسیار مثبتی در صنعت پالایشگاهی ها خواهد بود که شرکت‌های پالایشی نفت را از وزارت نفت با ۹۵ درصد فوب صادراتی می‌خرند و با ۱۰۰ درصد فروش صادراتی با نرخ نیما به پالایش و پخش می فروشند .

*به نظر می‌رسد شما به چشم انداز این صنعت خیلی خوشبین هستید.

تا حدودی خوشبینی واقع‌بینانه است. مطالبی که گفته شد واقعیت های بنیادی صنعت استراتژیک پالایشگاهی است. باید منتظر بمانیم تا سودخیره‌کننده صنعت پالایشی را در سال جاری شاهد باشیم . P/E آتی نگر این صنعت زیر ۱۰ است و قطعا این صنعت یکی از لیدرهای اصلی بازار سرمایه در سال ۹۹ خواهد بود. به نظرم اژدهای صعودی قیمت نفت با توجه به شرایط پسا کرونا بیدار شده که البته انتخابات آمریکا هم نقش مهمی در این روند خواهد داشت. البته علاوه بر واقعیت های بنیادی صنعت پالایشی دو نکته مهم را هم نباید فراموش کرد؛ دولت صندوق پالایشگاه ها را تا چند هفته آینده عرضه می‌کند و تجدید ارزیابی دارایی ها قریب الوقوع است. آخرین تجدید ارزیابی صنعت پالایشگاهی در سال ۸۱ با دلار ۸۵۰ تومان بوده است و دلار امروز حدود ۲۰ برابر شده است. قیمت سهام صنعت پالایشگاهی از جاماندگان در فرآیند رشد بازار است که بایستی خودش را به بقیه صنایع برساند. در حقیقت یکی از دلایلی که از رشد شاخص گفته شده، چشم انداز بسیار مثبت این صنعت است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • نادر فرجی
    نادر فرجی

    خداکنه پیش بینیتون درست از آب دربیاد

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24