Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

سرمایه گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج فارس از سهم های بازار پایه زرد فرابورس است که با نماد «وپسا» معامله می شود. این سهم طی یک سال اخیر بازدهی بیش از ٣٠٠ درصدی برای سهامداران خود داشته است.

امیر ونکی عضو هیئت‌مدیره «وپسا»: نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نفت تأثیر خاصی بر درآمدهای شرکت نمی گذارد / جرثقیل با دلار ٣٣٠٠ تومانی داریم

بورس24 : سرمایه گذاری پتروشیمی ساختمان خلیج فارس از سهم های بازار پایه زرد فرابورس است که با نماد «وپسا» معامله می شود. این سهم طی یک سال اخیر بازدهی بیش از 300 درصدی برای سهامداران خود داشته است. امیر ونکی عضو هیئت‌مدیره «وپسا» درباره وضعیت این شرکت صحبت کرده است.

*با توجه به کاهش قیمت جهانی نفت و تأثیر آن بر حوزه‌های پتروپالایشی، بازار هدف شما به چه میزان تأثیر خواهد گرفت؟

باوجودآنکه صنایع حوزه پتروپالایش از منظر استراتژی‌های بازاریابی برای ما در وضعیت "ستاره‌ای" (یعنی سهم بازار بالا و حاشیه سود مطلوب) دارد اما از سال 1396 تعریف بازارهای هدف جدید آغاز و دستاورد آن در صورت‌های تلفیقی سال 1397 برای سهامداران افشاشده است. نمونه بارز آن ورود به نیروگاه بادی کهک قزوین در تعامل با شرکت بهره‌برداری مپنا بوده است که بی‌تردید ورود به حوزه باربرداری در صنایع انرژی‌های تجدیدپذیر، یک نگرش بلندمدت این مجموعه محسوب می‌شود.

از طرفی هرچند که منطقه پارس جنوبی سهم مهمی در سبد درآمد تلفیقی مجموعه دارد لیکن توجه به این وقفه دوساله قیمت نفت بر درآمدهای این هلدینگ حائز اهمیت است. این وقفه به‌این‌علت است که متوسط زمان تخصیص منابع و ساخت تجهیزات در شرایط ایده آل، دو سال است. در حقیقت در آن زمان که تجهیز فوق سنگین در شرف تکمیل شدن ساخت است، بازار هدف ما برای باربرداری و نصب آن تجهیز خلق می‌شود. لذا این وقفه تأثیر درآمدهای حوزه نفت و پتروپالایش، موجب می‌شود تا نوسانات کوتاه‌مدت قیمت نفت تأثیر خاصی بر درآمدهای مجموعه نگذارد.

* تحریم‌ها چه تأثیری بر درآمد تلفیقی وپسا گذاشته است؟

به‌صورت ساده می‌توانم بیان کنم که مدیران ایرانی دیگر با تحریم‌ها آشنا هستند و به‌هیچ‌وجه شوک سازمانی دریافت نمی‌کنند. بلکه به دنبال تبدیل تهدید به فرصت برمی‌آیند. به‌عنوان‌مثال یکی از تحریم‌های که از سال گذشته وجود دارد تحریم کشتی‌های تجاری بین‌المللی در رابطه با ایران بوده است. کشتی‌های بزرگ تجاری (همچون جنرال کارگوها) با توجه به تشدید تحریم‌های آمریکا از بعد از 13 آبان 1398، تمایل بسیار کمتری به پهلوگیری در بنادر تجاری ایران دارند. کشتی‌های کنونی عمدتاً فاقد جرثقیل‌های فوق سنگین بر روی کشتی هستند؛ بنابراین ورود به حوزه خدمات بندری (Port service) و تخلیه تجهیزات فوق سنگین (بالغ‌بر 200 تن) خریداری‌شده صنایع، توسط این مجموعه در حال تخلیه در بنادر هستند که این موضوع علاوه بر تنوع منابع درآمدی، کمک شایانی به ردگیری تجهیزات از بدو ورود به ایران به ما می‌کند و غالباً تجهیزاتی که در بنادر توسط مجموعه ما تخلیه شود، به‌واسطه ما نیز نصب می‌گردد. البته این بازار جدید (تخلیه و باربرداری بندری) حتی در صورت‌های مالی سال 1397 نیز قابل‌رؤیت بوده است.

*به عنوان آخرین سوال، در بهای تاریخی (ارزش دفتری) تجهیزات سنگین مجموعه و مشخصا جرثقیل های شما، نرخ دلار بهای کارشناسی چه میزان بوده است؟

طبق آنچه در دفاتر مالی ثبت شده است و طبیعتا با عنایت به عدم تغییر این مبالغ در صورت های مالی از سال 1394 تاکنون، نرخ دلار در آن زمان معادل 3300 تومان بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24