Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

چهارچوب نظری و قانونی که نهادهای مالی در بازار سرمایه و بازار پول بر مبنای آن تشکیل می شود بر این موضوع استوار است که گروه های مختلف مشارکت کننده و سهامدار این نهادهای مالی ضمن پایش عملکرد یکدیگر و ایجاد ممانعت از هر گونه سوء استفاده، هزینه بهره مندی جامعه از خدمات نهادهای مالی بزرگ را فراهم آورند.

بدعت بزرگ در مجامعی که نمایندگان بورس تماشاچی آنلاین آن هستند / تنفس بعد از برگزاری مجمعی که مصوبات آن دلخواه برخی سهامداران نیست!!

بورس24 : چهارچوب نظری و قانونی که نهادهای مالی در بازار سرمایه و بازار پول بر مبنای آن تشکیل می شود بر این موضوع استوار است که گروه های مختلف مشارکت کننده و سهامدار این نهادهای مالی ضمن پایش عملکرد یکدیگر و ایجاد ممانعت از هر گونه سوء استفاده، هزینه بهره مندی جامعه از خدمات نهادهای مالی بزرگ را فراهم آورند.

سازمان بورس در این خصوص باید دقت و پایش لازم را داشته باشد. سازمان بورس اخیرا حساسیت خود را نسبت به این موضوع و حتی موضوعاتی نظیر برگزاری مناسب مجامع شرکت ها و نهادهای مالی از دست داده است.

طی روزهای گذشته مجمع شرکت تامین سرمایه نوین وارد دستور جلسه انتخاب اعضای هیات مدیره شده اما بعد از اینکه نتیجه مطلوب حاصل عده ای از سهامداران نشده هیات مدیره مجمع اقدام به تنفس مجمع کرده است. تنفس مجمع قبل از ورود به دستور جلسه است نه بعد از ورود به دستور جلسه؛ که این موضوع حتی اعتراض سازمان بورس را نیز به همراه نداشته است.

در صورتی که حتی شاهدیم این روزها ناظر سازمان در مجامع حضور نداشته و نماینده های سازمان بورس صرفا مجامع را به صورت آنلاین مشاهده می کنند.

عباس هشی استاد دانشگاه و از جمله حسابرسان معتمد خبره بازار سهام در پاسخ به سوال بورس24 درباره روند قانونی و عرف حاکم بر مجامع شرکتهای بورسی توضیحاتی داد که آن را در زیر می خوانید:

معمولا در شرکت های بورسی (به ویژه شرکتهای تامین سرمایه) رقابت بسیاری برای سیت های مدیریتی وجود دارد. در رابطه با این مجمع قبلاً یکی از افراد حاضر در جلسه (حسب رابطه معلم شاگردی) سوالی در مورد شبهاتی را با این توضیح پرسید.

"در مجمع مزبور پس از تصویب موارد قبلی دستور جلسه که سهامداران جواب موافق را در برگ رای نوشتند، هیئت رئیسه وارد آخرین بند دستور جلسه "انتخاب اعضای هیات مدیره" شد. سپس با اعلام اسامی داوطلبین و حتی درج آن در صفحه نمایش از سهامداران درخواست نمود اسامی اعضای هیئت مدیره مورد انتخاب را در برگ رای را بنویسند و برگ رای را داخل گلدان آرا بریزند. تعدادی از سهامداران برگ رای را در گلدان انداختند. همزمان بین سهامداران عمده موضوع سیت و .... (از جمله که نماینده 3 نفر آنها در هیئت رئیسه بودند) صحبت هایی شد، آنها از انداختن برگ رای خود در گلدان خودداری نمودند و با عنوان نمودن اختلاف نظر برای انتخاب هیئت مدیره برای این بند صورتجلسه اعلام تنفس نموده اند، آیا اعلام این مصوبه صحیح است، یا خیر؟

به نظر من در چارچوب موازین قانونی و مقررات بورس حاکم بر تشکیل جلسات مجامع شرکتهای سهامی عام و مصوبات به ویژه به علت تعداد زیادی سهامداران، رای هنگام ثبت نام سهامداران در فهرست حاضرین یک فرم برگ رای در اختیار سهامدار قرار بدهید تا نظرات "رای مثبت" با "رای منفی" نسبت به هر مصوبه را در این برگه درج نماید تا در مورد هر بند در صورتجلسه مجمع ذکر شود (زیرا رای گیری با بلند کردن دست جواب نمی دهد و می تواند مورد تشکیک شمارش شود، و حتی با رویه مدیریتی مجامع که تصویب را با درخواست اعلام صلوات" انجام می دهند که عدم موافقت سهامدار را نشان نمی دهد.

بنا به مراتب فوق؛ به مجرد انداختن آرای سهامداران حاضر در گلدان رای، صحبت از تشکیک بین سهامدار عمده و خودداری از انداختن آرا و غیره با خودداری آنها از انداختن رای در گلدان وجهه قانونی ندارد زیرا با اعلام "انداختن برگ رای در گلدان مصوبات مجمع خاتمه یافتن تلقی می شود و هیئت رئیسه صرفاً باید شمارش آرا را انجام دهد، و معمولاً به شرکتهایی سهامی عام می گویند که هر سهامداری بتواند در شمارش آرا حضور داشته باشد.

حضور مقام ناظر بورس در مجمع و به ویژه الزام فیلم برداری و ارسال آن به سازمان بورس تماماً برای چنین مراقبت هایی است. به نظر من اگر اظهارات فوق صحت داشته باشد، تنفس اعلامی وجهه قانونی ندارد و دعوت مجدد مجمع اجتناب ناپذیر است. ضمن اینکه چنین اقدامی از وقایع استثنایی مجمع داری است و فلسفه حضور مقام ناظر تدریس در جلسه به منظور جلوگیری از تکرار آن و ورود مقام ناظر است. البته اگر مقامات بورس آن را قانونی تلقی نمایند، قطعاً یک تحول در مجمع داری در سطح جهان است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24