Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط کنونی و با دستور نمی‌توان تولید خودرو را افزایش داد بلکه مستلزم اجرای برخی راهکار‌ها است.

دستور وزیر صنعت برای افزایش تیراژ خودرو قابل اجراست؟

بورس24 : کارشناس صنعت خودرو گفت: در شرایط کنونی و با دستور نمی‌توان تولید خودرو را افزایش داد بلکه مستلزم اجرای برخی راهکار‌ها است.

امیرحسن کاکایی درباره اینکه خودروسازان توان اجرای دستور وزیر صمت مبنی بر افزایش تولید خودرو به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه را دارند، اظهار کرد: با دستور تیراژ تولید افزایش نمی‌یابد بلکه با اجرا این کار شدنی است.

کارشناس صنعت خودرو افزود: در حالی که خودروسازان بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان متضرر شدند، روی داخلی سازی کار کردن به یکباره اعلام می‌شود که باید یورو ۵ و استاندار‌های جدید را اعمال کنند، اما اجازه افزایش قیمت هم به آن‌ها داده نمی‌شود که عملا این موارد در کنار هم افزایش تیراژ را غیرممکن می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر تولید غیراقتصادی بر مبنای قیمت سال گذشته را در نظر بگیریم یعنی خودروسازان در هر دستگاه خودرو ۳۰ میلیون تومان زیان می‌کنند، گفت: اگر این رقم را در یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه ضرب کنیم به رقم ۳۶ هزار میلیارد تومان زیان خواهیم رسید در حالی که دو خودروساز از محل دارایی‌ها طی ماه‌های اخیر تجدید ارزیابی صورت دادند بنابراین از این محل دیگر نمی‌توانند زیان را جبران کنند.

کاکایی بیان کرد: زمانی که پراید و ۴۰۵ را حذف می‌کنیم و اعلام می‌شود خودرو‌ها باید یورو ۵ داشته باشند، اجرای آن مستلزم داشتن تکنولوژی است بنابراین هزینه تولید بالا می‌رود و از طرفی ایجاد این ظرفیت برای مدتی موجب کاهش تولید می‌شود.

کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همچنین اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه در برخی موارد نیاز به امکانات و ایجاد ظرفیت دارد که با شرایط حاکم بر کسب و کار افزایش تولید غیرممکن است.

وی خاطرنشان کرد: اگر موانع رفع شود، اجرای استاندارد‌های ۸۵ گانه یک سال عقب بیفتد و اجازه افزایش قیمت داده شود می‌توان گفت خودروسازان با ریسک می‌توانند تولید را افزایش دهند.

کاکایی ادامه داد: در ۶ ماهه اخیر ظرفیت سازی خوبی برای تامین خودرو‌های قبلی صورت گرفت، اما به علت محدودیت مالی نتوانستند ظرفیت را افزایش دهند.

کارشناس صنعت خودرو افزود: سال گذشته مصوب شد تا ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان تسهیلات پرداخت شود، اما تاکنون ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است که یکی از موانع همین محدودیت در نقدینگی است.

وی تاکید کرد: در شرایط کنونی و با دستور، افزایش تیراژ شدنی نیست، اما اگر مطابق با شرایط کلان کشور و منافع ملی تصمیم گیری شود این پتانسیل وجود دارد تا تیراژ به بالای یک میلیون دستگاه برسد.

کاکایی گفت: ظرفیت تولید خودرو کشور سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه است، اما گلوگاه تولید، قطعه‌سازی است که در گذشته مرتبط با نیاز وارد می‌شد، اما اکنون به دلیل تحریم قطعات باید از داخل تامین شود که نمی‌دانیم اینکار تا چه میزان شدنی است.

کارشناس صنعت خودرو گفت: با توجه به ادعای که قطعه سازان و خودروسازان انجام دادند اگر استاندارد‌ها را به تعویق بیاندازیم و اجازه منطقی شدن قیمت‌ها داده شود شاید به توان به بیش از یک میلیون دستگاه خودرو رسید.

منبع: میزان

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24