Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

وکیلی: نوع نگاه به سرمایه گذاری در بورس باید تغییر کند بازار سهام این روزها یکی از پر رونق ترین بازارهای مالی کشور است و شاهد تغییرات زیادی در این بازار هستیم؛ بازاری که ارزش معاملات روزانه اش به هزار میلیار تومان هم نمی رسید و در رکود بود، این روزها روزانه در حدود ١۵٠٠ میلیارد تومان ورود نقدینگی را تجربه می کند و ارزش معاملات روزانه اش رکوردهای در خور توجهی به ثبت می رساند و در حال ورود به کانال ٢٠ هزار میلیارد تومان در روز است.

توصیه های مدیرعامل شرکت توسعه گوهران امید به سرمایه گذاران جدید و قدیمی بازار سهام

بورس24 : بازار سهام این روزها یکی از پر رونق ترین بازارهای مالی کشور است و شاهد تغییرات زیادی در این بازار هستیم؛ بازاری که ارزش معاملات روزانه اش به هزار میلیار تومان هم نمی رسید و در رکود بود، این روزها روزانه در حدود 1500 میلیارد تومان ورود نقدینگی را تجربه می کند و ارزش معاملات روزانه اش رکوردهای در خور توجهی به ثبت می رساند و در حال ورود به کانال 20 هزار میلیارد تومان در روز است.

میانگین تغییرات شاخص کل آن از 10 هزار واحد عبور کرده و ثبت ارقام چند ده هزار میلیارد تومان در این بازار کاملا عادی شده است.

اکنون اما با وجود تازه سهامداران جدیدالورود، آموزش و آشنایی سرمایه گذاران با این بازار جذاب که ریسک های خاص خود را دارد از مهمترین گزاره هایی است که باید مورد توجه تصمیم سازان قرار بگیرد.

سیاوش وکیلی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه گوهران امید درباره روند بازار، شرایط ایجاد شده و لزوم افزایش فرهنگ سهامداری در گفتگویی با بورس24 صحبت کرده است.

*دلایل رشد ارزش معاملات و اقبال به بازار سهام چیست؟

همانطور که می بینید شاهد تغییر نگاه و رویکرد دولت در مواجهه با بازار سرمایه هستیم و اظهارات ارکان عالی رتبه کشور درباره بازار سرمایه نشان می دهد که بورس جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور در سال 99 دارد.

شاهد این مدعا نیز ثبت رکوردهای بی نظیری است که از ابتدای سال در حال به وقوع پیوستن است فارغ از جهش هایی که در رشد شاخص کل داشتیم در رشد روزانه ارزش معاملات هر روز شاهد ثبت ارقام جدید هستیم و اکنون ارزش روزانه معاملات به محدوده 20 هزار میلیارد تومان رسیده است.

از طرفی بانک مرکزی هم سیاست هایی مانند کاهش نرخ سود بانکی و حتی سود بین بانکی را در پیش گرفته است که این امر هم حاکی از آن است که جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه گسیل می شود.

*برخی معتقدند سهام دارای اضافه ارزش هستند. آیا این موضوع درست است؟

با توجه به اینکه سیاست های بانک مرکزی در خصوص نرخ سود تغییر کرده است و بازار سرمایه جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشور پیدا کرده منجر شده تا جریان نقدینگی به سمت این بازار حرکت کند و بسیاری از تفکرات سنتی که سرمایه گذاران قدیمی در بازار داشتند نیاز به پوست اندازی دارد چون بازار سهام در شرایط فعلی دیگر آن بازار قدیم نیست.

در بازار سهام از دیر باز مولفه هایی به مانند نسبت پی بر ای، ای پی اس، دی بر پی رایج است. تحلیل گران از طریق این مولفه ها اقدام به سرمایه گذاری می کنند. اما در سال 99 هر روز شاهد رشد ارزش سهام بودیم و بر اساس مواردی که گفته شد، بسیاری از سهام مولفه های بنیادی که در تصمیم گیری ها موثر اعلام کردیم را پشتیبانی نمی کنند.

بازارهای ارز، طلا، مسکن و بازار پول در شرایط فعلی جذابیت های لازم برای جذب نقدینگی سرگردان را ندارند و بر اساس آنچه مشهود است مسیر نقدینگی سرگردان به بورس ختم می شود. اما در شرایط فعلی برخی از سهام بالاتر از ارزش ذاتی در حال معامله شدن است که واقعیتی کتمان ناپذیر است اما سهام با قیمت مناسب نیز در بازار وجود دارد. بنابراین با متغیرهای فعلی نمی توان به طور قاطع گفت که بازار گران است یا اصطلاحاتی که اکنون درباره بازار اعلام می شود و باید بازار را با متغیرهای جدید تحلیل کرد.

*چه تغییراتی در بازار رخ داده که باید نوع نگاه سرمایه گذاری در بازار را تغییر داد؟

مقام معظم رهبری نیز درخصوص آزاد سازی سهام عدالت دستوراتی ایراد کردند و توصیه هایی به شورای عالی بورس داشتند.

دولت در برنامه دارد تا سه صندوق قابل معامله را در بازار عرضه کند و عملیات پذیره نویسی اولین صندوق نیز شروع شده است.

سایر مقامات عالی رتبه کشور از جمله وزرا، ریاست بانک مرکزی، اعضای مجلس تشخیص مصلحت نظام و... در خصوص بازار سهام اهمیت آن در اقتصاد مواردی را اعلام کردند.

این موارد نشان می دهد بازار سهام ما در سال جاری با توجهاتی که از سوی مقامات عالی کشور به آن شده است و برنامه هایی که وجود دارد سال پر رونقی را در پیش رو خواهد داشت.

پیشران این بازار نیز در شرایط فعلی ورود نقدینگی به بازار است.

*تصمیم سازان بورس باید چه اقداماتی برای مدیریت نقدینگی ورودی به بورس انجام دهند؟

تصمیم سازان بازار سرمایه باید به مدیریت نقدینگی و ماندگاری آن در بازار و افزایش آموزش و فرهنگ سازی اهتمام ویژه داشته باشند.

در حوزه مدیریت نقدینگی می توان از اقداماتی چون افزایش شناور سهام تحت آیین نامه ها مدون که طراحی می شود اقدام شود تا با تصمیمات سلیقه ای روبرو نباشیم و ایراداتی مانند اینکه چرا مدیران سرمایه گذاری در روزهای صعودی بازار عرضه کردند و شرکت از رشد بازار جامانده است مواجه نشود و همانطور که در روزهای رکود برای کاهش هیجان منفی همکاری هایی شکل می گرفت، در این روزها نیز در راستای کاهش هیجان مثبت و بازگشت تعادل به بازار اقدام شود.

همچنین در راستای افزایش عرضه های اولیه در بازار باید اقدام شود، تا نقدینگی در بازار طوری مدیریت شود که سهام قابلیت دست به دست شدن را از دست ندهند و بازار نقد شوند باشد و بازار با رشدها و افت های هیجانی مواجه نشود.

*به جز مدیریت نقدینگی چه اقدامات دیگری باید برای افزایش کیفیت بازار عملیاتی شود؟

ترویج فرهنگ سهامداری و آموزش های لازم برای ورود و سرمایه گذاری در بورس نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

اکنون که بازار سهام رونق دارد طبیعتا درآمد ارکان اجرایی بازار نیز افزایش قابل توجهی داشته و این امر منجر می شود تا شرکت های کارگزاری، تامین سرمایه ها، سازمان بورس و شرکت های بورس و فرابورس در کنار افزایش درآمد فکری به حال افزایش فرهنگ و دانش سرمایه گذاری افراد کنند.

باید به این نکته توجه کنند که در صورت آزاد سازی سهام عدالت جامعه سهامداری ما به 30 تا 50 میلیون افزایش می یابد و شاهد رشد قابل توجه ضریب نفوذ بازار خواهیم بود. سهامدارانی که آشنایی کافی با بازار را ندارند، در این بین اولا باید زیر ساخت های لازم متناسب با این حجم ورود توسعه پیدا کنند، روند اعطا مجوزها برای شرکت های سرمایه گذاری، سبدگردان و صندوق ها با رعایت دستور العمل ها تسریع و تسهیل شود، همچنین مجوز های تامین مالی ، افزایش سرمایه و ورود شرکت های جدید به بورس با سرعت و سهولت بیشتری عملیاتی شود. با وجود فراگیری فضای مجازی در بین اقشار مختلف جامعه فعالیت تحلیل گران دارای مدارک حرفه ای در فضای مجازی تسهیل و مدیریت شود و به جای ایجاد محدودیت برای این افراد آیین نامه هایی برای شناسایی و فعالیت قانونی آنها ایجاد شود تا از این پتانسیل موجود نیز بازار بهره مند گردد.

از پتانسیل رسانه ملی برای ساخت برنامه های آموزشی در حوزه بورس با همکاری کارگزاری ها و ... با رهبری سازمان بورس بهره برده شود و مشوق های لازم برای ارکان اجرایی بازار فراهم شود تا این هم افزایی به جهت توسعه آموزش فراهم گردد و تازه واردان به بورس با مفاهیم سرمایه گذاری و ابزار سرمایه گذاری موجود در بازار آشنایی لازم را پیدا کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24