Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خدابخش : نوسان در ذات بازار است و نباید از آن نگران شد برخی سهم ها از ارزش ذاتی خود عبور کرده اند بیش از همه سرمایه گذاران بلندمدت نگر در بورس سود می کنند

نظر یک مقام نظارتی درباره این روزهای بازار

بورس24 : روز گذشته بازار با فشار عرضه روبرو بود، خیلی از سهم ها صف فروش شدند و شاهد دست به دست شدن سهام در بازار بودیم.

بسیاری از افراد که تا همین چند روز پیش صف نشین بودند دیروز باز هم در صف نشستند ؛ این بار در صف فروش برخی اعلام کردند که حقوقی ها روز گذشته فروشنده بودند و عرضه کننده. حتی عده ای که مدت هاست نقد شده اند باز هم دم از حبابی بودن بازار و احتمال ریزش سنگین زدند...

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره به بورس24 گفت:روز گذشته 20 درصد حقوقی ها عرضه کننده بودند و 80 درصد حقیقی ها و عمده عرضه ها از سوی حقیقی ها بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که حجم ورودی نقدینگی به بازار به طور متوسط چه میزان بوده است؟ گفت:از ابتدای امسال به طور متوسط روزانه در حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان پول وارد بازار شده و تقریبا به همین میزان نیز افراد در صف های خرید نقدینگی وارد می کردند که طبیعتا امکان ورود به بازار نمی یافت.

چه سهامی ارزنده است؟

خدابخش درباره این که سرمایه گذاران این روزها چه سهامی انتخاب کنند؟ نیز گفت:سرمایه گذاران به ارزش ذاتی سهام توجه کنند این مورد را لحاظ کنند که ارزش ذاتی نیز نشات گرفته از عواملی مانند دارایی ها، ارزش جایگزینی، سودآوری، طرح های توسعه ای و ... است و سهامی که با ارزش ذاتی فاصله زیادی پیدا کرده را برای کاهش ریسک خریداری نکنند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که بورس حباب دارد یا خیر نیز این طور پاسخ داد: در هر برهه از زمان برخی سهام بالاتر از ارزش و برخی زیر ارزش معامله می شوند و نحوه محاسبه افراد در خصوص ارزش ذاتی سهام نیز متفاوت است که اگر این تفاوت نبود در مجموع سهامی معامله نمی شد.در شرایط فعلی هم نمی توان گفت که بازار بالاتر از ارزش و یا زیر ارزش در حال معامله است چون برخی سهام بیش از اندازه رشد داشته و برخی هنوز ارزنده است و جریان نقدینگی در بازار منجر می شود برخی سهام بالاتر از ارزش معامله شوند مانند اتفاقی که در املاک، خودرو و ارز رخ می دهد.جریان نقدینگی منجر می شود هر یک از این بازارها گاهی بالاتر از ارزش معامله شود و به نوعی پول داغ در دست افراد است و ترجیح می دهند آن را به دارایی تبدیل کنند.

فروش سهام امری طبیعی است

وی درباره رخ داد های چند روز اخیر هم گفت: فروش چه از سوی حقیقی و چه از سوی حقوقی بازار امری طبیعی است و این نه به معنی افت بازار در روزهای آتی و نه ادامه رشد بازار است و نوسان در ذات بازار است و نقدینگی باید در بازار در جریان باشد و سهام دست به دست شود.طبیعتا سهامی که بالاتر از ارزش است عرضه کننده پیدا می کند و سهامی که زیر ارزش ، خریدار و این روند ادامه پیدا می کند تا توازن در بازار برقرار شود.

خدابخش درباره ورود حجم قابل توجه نقدینگی به بازارهم اشاره کرد و گفت:روند ورود نقدینگی به بازار سهام متاثر از تصمیمات نظام پولی نیز بوده است. نرخ های فعلی سپرده های بانکی با توجه به تورم 30 درصدی که کارشناسان پیش بینی می کنند منجر به خروج پول از سپرده ها و ورود به سایر بازارها برای تبدیل نقدینگی به دارایی می شود که این خود تورم زاست و باید راهکار مناسب برای این اتفاق طرح ریزی شود.

بلند مدتی کار کنید

این مقام مسئول در سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان به سرمایه گذاران توصیه کرد : همانطور که تامین مالی از بازار سرمایه تامین مالی بلند مدت است نگاه سرمایه گذاری در این بازار نیز باید نگاه بلند مدت باشد و اگر این نگاه بر سرمایه گذاری ها حاکم باشد ، سرمایه گذاران بازدهی های خوبی را کسب خواهند کرد و سرمایه گذاران لازم است از موج هایی که در بازار ایجاد می شود فاصله بگیرند تا دچار مشکل نشوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24