Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

نترسید! بورس ما در بهترین شرایط ممکن است روزی ٢٠ هزار میلیارد تومان معامله ؛ یعنی معامله نیم درصد بورس این نسبت در دنیا بی سابقه است حقوقی ها پارسال هم سعی کردند عطش بورس را کم کنند گذر زمان نشان داد که اشتباه می کردند بورس را با عرضه اولیه سهام و درست کردن «سجام» بزرگ کنید نه با عرضه های دستوری ، ملتهب!

اظهار نظر پیشکسوت بازار درباره رفتارهای دو روز گذشته معامله گران

بورس24 : روز گذشته شاهد عرضه های سنگین و هیجانی در بازار سرمایه و حتی بر روی سهم های بزرگ و بنیادی بودیم؛ این رفتارهای توده وار باعث شد تا شاخص کل با روند منفی ساعت 12.30 به کار خود پایان دهد و مثبت شدن شاخص کل پس از ساعت 12.30 و به واسطه معاملات سهم «شستا» ، این سهم عرضه اولیه بورسی بود.

برخی ها این عرضه ها را مهندسی شده و در جهت کنترل بازار قلمداد کرده اند که گمانه زنی هایی بدون پشتوانه است ، برخی دیگر هم معتقدند : بورس نیاز به استراحت دارد.

اما بخوانید ، اظهارات علیرضا عسگری مارانی خبره بازار سرمایه را در خصوص این روزهای بورس و تحولات دیروز.

نترسید ؛ ما همه با هم هستیم

این پیشکسوت بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 توضیح داد: این که برخی می گویند عرضه های سنگین دوشنبه و سه شنبه دستوری بود، این را نمی دانم و نمی خواهم در مورد درست یا غلط بودن آن اظهار نظر کنم اما یک موضوع برای من روشن است، بیایید با هم بازار را از یک زاویه دیگر نگاه کنیم، دوشنبه در بازار شاهد 20 هزار میلیارد تومان معامله بودیم. سه شنبه هم تقریبا همین اعداد در بازار معامله شد. برای لمس بهتر 20 هزار میلیارد تومان در نظر بگیرید که نیم درصد کل ارزش بورس دوشنبه و نیم درصد آن سه شنبه معامله شده است. طی یک روز شاهد معامله یک درصد بورس بودیم که بخش عمده آن هم پول جدید بوده است.

وی ادامه داد: این اتفاق، یک اتفاق به شدت خوب است، مگر چقدر سهم از سهم های بازار سرمایه در اختیار صندوق های بازنشستگی و دولت وجود دارد که بتوانند هر روز این قدر سهم عرضه کنند؟! در واقع دولت و صندوق های بازنشستگی تا یک سقفی می توانند عرضه کنند و از آن به بعد اگر بخواهند عرضه را ادامه دهند، سیاست های مدیریتی آن ها با مشکل رو به رو می شود.

برخی ها شیطنت کردند ، اما بازار راه خود را می رود

عسگری مارانی تاکید کرد:روز سه شنبه اتفاقی مشابه آبان 97 در بازار روی داد، به نظر من این موضوع یک نوع قدرت نمایی بین خرد جمعی بازار ( حقیقی های بازار ) و حقوقی هایی بود که فکر می کنند ، بزرگ هستند. این روز را می توان روز شیطنت آن ها هم دانست. من به تمام آن هایی روز گذشته شیطنت کردند می گویم، آیا دلتان خنک شد؟! و از آن طرف به مردم می گویم ؛ نترسید.

این خبره بازار سرمایه افزود: دلیل این که به مردم و حقیقی های بازار می گویم نترسید، همان صحبت اول من است، وقتی نیم درصد بازار در یک روز معامله می شود، بسیار قابل توجه است، چنین حجم معاملاتی در بورس نیویورک و بورس توکیو هم اتفاق نمی افتد. این نشان می دهد که بازار ما با خوش آمدگویی مقامات عالی رتبه کشور مورد توجه قرار گرفته است و از این پس قطعا بازار سرمایه به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور خواهد بود، جایگاه بازار سرمایه تغییر کرده و باید بدانیم این جایگاه روز به روز پررنگ تر خواهد شد.

وی افزود: معاملات 20 هزار میلیاردی روز گذشته ثابت کرد، علی رغم تمام تلاش هایی که شد تا بازار منفی شود، به حالت عادی باز خواهد گشت. بهتر بود از این پولی که در بازار وجود داشت در راستای ثبات اقتصادی استفاده کنند نه این که مردم و سهامداران حقیقی را از این بستر جدید سرمایه گذاری بترسانند. این راهش نیست. روش های بهتری هم هست. بازار سرمایه بزرگ تر خواهد شد و من مطمئنم کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان این است که مردم در این بازار مشارکت داشته باشند و بازار سرمایه به عنوان بخش بزرگی از اقتصاد به حیات خود ادامه دهد.

عرضه ها اشتباه بود ، چه دستوری و چه کارشناسی ؛ باید خودمان را با شرایط جدید بازار وفق دهیم

عسگری مارانی تاکید کرد: آنچه که برای من روز سه شنبه زشت تلقی می شد، عرضه و صف فروش در سهم های بنیادی و بزرگ بود، مسئله این است که اگر این سهم های بنیادی و بزرگ، دوشنبه روی صفر قیمتی معامله می شد و سه شنبه هم روی صفر، مسئله ای نبود، اما این که دوشنبه صف خرید و سه شنبه با صف فروش مواجه شود، یعنی کاری بس غیر کارشناسی.شرکت هایی که مارکت کپ بزرگ دارند و فاندامنتال هستند، در بازار سرمایه نباید تغییرات قیمتی زیادی داشته باشند. عرضه های این چنینی روی سهم های این چنینی را نمی دانم به چه دلیل بوده، اگر دستوری بوده، دستور دهنده اشتباه کرده و این گونه رفتار کردن با مردم، زیبنده خوش آمدگویی مسئولین به بورس نبود. اگر هم کارشناسی بوده توصیه می کنم کارشناسان مربوطه در تصمیمات این چنینی خود کمی تامل و بازبینی کنند. نظر کارشناسی در همه زمان ها نمی تواند یکی باشد، باید با شرایط ورود مردم به بورس تغییر کند.

یک اشتباه را چندبار باید تکرار کرد؟

علیرضا عسگری مارانی در پاسخ به این سوال خبرنگار بورس24 که «ما می گوییم این عرضه ها کار اشتباهی بود، راهکار درست برای کاهش عطش تقاضای مردم چیست؟» گفت: تمام مسائل راه حل دارد، به نظر من نباید عطش را کم کرد بلکه باید اضافه هم کرد اما چگونه ؟ با بزرگتر کردن بازار ، با عرضه های بیشتر و ورود شرکت های بزرگتر به بازار سرمایه معاملات را متعادل کنید. اگر فکر می کنید که قیمت های سهام بالا است، فکری به حال توسعه بازار کنید. آبان 97 همین اشتباهات تکرار شد، به دفعات هم تکرار شد، به نظر باید تامل کنند و کارشناسانه تر رفتار نمایند.

به جای عرضه های دستوری «سجام» را درست کنید!

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن تاکید بر توسعه بازار خاطر نشان کرد: دستور دهندگان به جای دستور برای عرضه سهم ها، دستور بدهند که سیستم اخذ کد معاملاتی و سجام تسهیل شود. تا مردم و جامعه به راحتی وارد بازار سرمایه شوند، سرمایه گذاری کنند و از محل سود های سالانه بتوانند گذاران زندگی نمایند، این یعنی مشارکت مردم در اقتصاد به بهترین نحو. مردم عادی تصمیم گیران درستی هستند و می دانند که سرمایه خود را چگونه سرمایه گذاری کنند؛ کافی است به آن ها اعتماد کنید و راه را برایشان باز کنید.

وی عنوان کرد: بهتر است سازمان بورس از محل درآمدی که دارد بخشی را به آموزش اختصاص دهد؛ برای مردم هر چه سریعتر آموزش های لازم را بگذارد تا مردم آموزش ببیند، رسانه های بورسی باید توسط حمایت های سازمان بورس جهت آموزش بورس به جامعه قدم های بزرگی بردارند. اگر مردم آموزش ببینند و در کنار آن مسئولین در جهت توسعه و بزرگتر شدن بازار سرمایه اقدام نمایند؛ بازار سرمایه ما بهترین بازار در کل دنیا و با بیشترین مشارکت خواهد شد.

وی تاکید کرد: ما چند مشکل در قوانین سازمان بورس داریم یکی از آن ها این است که حقوقی ها و سهامداران عمده پس از عرضه های سنگین خود شفاف سازی کرده و اطلاعیه می گذارند، اما در تمام دنیا این قانون برعکس است، یعنی اگر شرکت حقوقی بخواهد عرضه سنگین داشته باشد چند روز قبل از آن اعلام می کند و مردم هم با توجه به بررسی خود اقدام به خرید یا فروش می کنند. این مقررات باید در بورس کشور ما هم اصلاح شود. نه این که سهامداران عمده در کمین باشند تا در فرصت مناسب همانند روز گذشته ناگهان عرضه های سنگین خود را در بازار نشان دهند و مردم را از مشارکت در اقتصاد و سرمایه گذاری بترسانند. باور بفرمایید این اشتباه است.

توصیه به مردم

وی در پایان خطاب به مردم تاکید کرد: به شایعات ریزش بازار توجه نکنید، حجم معاملات 20 هزار میلیاردی در روز بسیار عالی است و نترسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24