Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

امروز خبر مهمی در در رسانه ها جریان یافت که به نقل از یک منبع آگاه در ستاد تنظیم بازار، فرمول قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر ۵ درصد سود، به عنوان فرمول نرخ‌ گذاری خودرو نهایی و مصوب شد.

زیان قیمت گذاری دستوری خودرو برای سهامداران چقدر است؟

بورس24 : امروز خبر مهمی در در رسانه ها جریان یافت که به نقل از یک منبع آگاه در ستاد تنظیم بازار، فرمول قیمت تمام شده خودرو به علاوه حداکثر ۵ درصد سود، به عنوان فرمول نرخ‌ گذاری خودرو نهایی و مصوب شد.

با نگاهی به صورت های مالی 9 ماهه ایران خودرو، شرکت 25 هزار میلیارد تومان بهای تمام شده دارد.

حال اگر فروش شرکت 5 درصد بالاتر از بهای تمام شده صورت پذیرد سود ناخالص 1250 میلیاردی برای شرکت به همراه خواهد داشت.

شرکت در همین دوره 1200 میلیارد تومان هزینه های اداری و عمومی به علاوه 1180 میلیارد تومان سایر هزینه ها دارد؛ به عبارتی با این رویه سود ناخالص تنها کفاف هزینه های اداری را خواهد داد و تحمیل سایر هزینه ها باز هم ایران خودرو را به زیان می رساند.

علاوه بر این فشار هزینه های مالی که رقم بالایی نیز می باشد ادامه زیاندهی و زیان سنگین در این شرکت را رقم خواهد زد.

در این بین وضعیت سایپا نیز به همین منوال بوده و در نظر گرفتن فروش 5 درصد بالاتر از بهای تمام شده منجر به شناسایی سود ناخالص اندکی شده که کفاف سایر هزینه های خودروسازان را نداده و این شرکت ها را وارد زیان سنگینی خواهد کرد.

بدین منظور سایپا هم در حالت 5 درصد قیمت بالاتر از بهای تمام شده به سود ناخالص 550 میلیاردی طبق گزارش 9 ماهه می رسید که این سود حتی کفاف هزینه های عمومی اداری شرکت را هم نداده و شرکت با زیان عملیاتی همراه و با شناسایی هزینه های مالی این زیان بیش از پیش افزایش پیدا می کرد.

به عبارتی تعیین حاشیه سود 5 درصدی در حالی که حاشیه سود متوسط اکثر صنایع 15 تا 20 درصد و بعضا بالاتر نیز می باشد منجر به زیاندهی آن صنعت خواهد شد.

مضافا این که این امر سبب کاهش توان نقدینگی شرکت، افت تولید و در نهایت افت فروش و زمینگیر شدن صنعت خودرو خواهد شد.

این در حالی است که متوسط قیمت فروش محصولات ایران خودرو با بازار اختلاف چند ده درصدی دارد و در این بین سود اصلی نصیب دلال ها و واسطه ها می شود.

وضعیت صنعت خودرو به مانند صنعت سیمان در سال های دور می باشد؛ در آن زمان هم با کنترل دستوری قیمت سیمان شرکت های سیمانی وارد زیان سنگینی شدند. کل طرح های توسعه ای سیمانی ها با اخلال و توقف همراه شد. سهامداران سیمانی زیان سنگینی دیده و از سوی دیگر به دلیل افت تولید مصرف کنندگان واقعی نیز در تنگنا قرار گرفته و تنها دلال ها با سود سرشاری همراه شدند.

در این بین آزاد سازی نسبی قیمت سیمان سبب شد تا هم مصرف کننده هم تولید کننده و هم سهامداران سیمانی در شرایط بهتری قرار بگیرند.

حال آزاد سازی و رساندن قیمت خودرو به قیمت بازار مانند فرمول عرضه خودرو 5 تا 10 درصد زیر قیمت بازار آزاد می تواند منجر به حذف واسطه ها، افزایش تولید و فروش و در بلند مدت افزایش عرضه و در نتیجه روند نزولی قیمت ها شود.

در چنین شرایطی هم مصرف کنندگان به خودرو با قیمت بهتری دست خواهند یافت و هم با بازار پر عرضه و انتخاب همراه خواهند شد؛ هم چنین خودروسازان با وضعیت بهتری از نظر نقدینگی همراه شده و با رشد تولید و فروش سبب رشد تیراژ تولید و در نهایت وضعیت بهتر سهام خود و بهره مندی سهامداران خواهند شد.

به عبارتی تعیین قیمت خودرو 5 تا 10 درصد کمتر از قیمت بازار منجر به حذف واسطه ها و دلال ها می شود، اما تعیین قیمت دستوری بر مبنای 5 درصد بیشتر از بهای تمام شده باعث افزایش فعالیت های سوداگری و دلالی و اختلاف فاحش قیمت کارخانه با بازار آزاد و در نتیجه پر شدن جیب واسطه ها و زمین گیر شدن خودروسازان و آسیب جدی به بازار مصرف و سهامداران شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24