Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عسگری مارانی : سهمی را بخرید که آخر سال سود داشته باشد ، مثل چند رشته ای ها و هلدینگ ها سازمان حجم مبنا را حذف کند، دامنه نوسان را افزایش دهد شاهد دوران طلایی بازار سرمایه هستیم، بازاری که با حمایت تمام ارکان نظام و برنامه های دولت برای بزرگ شدن آن روبرو است. در شرایط فعلی توصیه های کارشناسی می تواند راهگشای سرمایه گذاران باشد.

توصیه های جالب ریش سفید بازار به سرمایه گذاران و دو درخواست از نهاد ناظر

بورس24 : شاهد دوران طلایی بازار سرمایه هستیم، بازاری که با حمایت تمام ارکان نظام و برنامه های دولت برای بزرگ شدن آن روبرو است.

بسیاری از مردم که شاید پیشتر حتی نام بورس را هم نشنیده بودند امروز به دنبال ورود به بورس هستند و می خواهند بورس بخرند. در شرایط این چنینی نظرات خوشبینانه و بدبینانه زیادی در خصوص روند بازار و یا ورود یا عدم ورود به بازار سرمایه مطرح است. در شرایط فعلی توصیه های کارشناسی می تواند راهگشای سرمایه گذاران باشد.

علیرضا عسگری مارانی از پیشکسوتان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 توصیه ها و پیشنهاداتی به تصمیم سازان بازار سهام داد و گفت: سازمان بورس قوانین بازار را اصلاح و فکری برای حجم مبنا و دامنه نوسان کند. سازمان باید منطبق با رشد بازار اقدام به افزایش مشاوران سرمایه گذاری، سبد گردانان و کارگزاران کند و واگذاری مجوز را تسهیل و تسریع کند.

وی گفت: دولت باید ورود ریسک های سیستماتیک به بازار را مدیریت کند. مردم هم دارایی های غیر مولد خود را با دید بلند مدت در بازار بورس سرمایه گذاری کنند. سهامی را برای بلند مدت بخرید که نسبت قیمت سهم به سود تقسیمی اش در محدوده 3 درصد باشد. همچنین سرمایه گذاران باید پرتفوی داشته باشند.

این خبره بازار سرمایه گفت: سرمایه گذاران سهام سودده، دارایی پایه، شرکت های سرمایه گذاری ، هلدینگ های بزرگ و سهام بنیادی را انتخاب کنند.

عسگری مارانی در خصوص ورود نقدینگی به بازار و شرایط این روزهای این بازار گفت: مردم برای ورود به بورس با خوش آمد گویی دولت روبرو هستند و در حال ورود به این بازار هستند. در نتیجه دولت باید زیر ساخت های لازم را فراهم کند و سازمان بورس با توجه به اینکه بازار در حال بزرگ شدن است باید صدور مجوزهای مشاوره سرمایه گذاری در استان های مختلف را تسریع و تسهیل کند و از بستر استارت آپ ها و جوانان توانمند در حوزه مالی سرمایه گذاری بهره ببرد تا مردم با مراجعه به این مشاوران راه خود را برای سرمایه گذاری پیدا کنند.

ارکان بازار باید متناسب با خود بازار،‌ بزرگ شوند

وی ادامه داد: وزیر اقتصاد هم اخیرا از صدا و سیما برای اطلاع رسانی و آموزش استمداد خواستند. بنابراین در مرحله اول نیاز است تا با افزایش تعداد سبد گردان، مشاوره سرمایه گذاری و کارگزاری مجاز متناسب با رشد بازار و نیاز بازار مواجه باشیم و در راستای مشاوره دادن و آموزش به مردم گام برداشته شود.

مارانی افزود: ابتدای سال 97 مارکت بورس ما عددی بود که اکنون یک شرکت بزرگ بورسی ما ارزش بازاری به اندازه مارکت ابتدای سال 97 کل بورس ما دارد. این یعنی بزرگ شدن بازار و باید ارکان بازار نیز متناسب با این رشد، رشد داشته باشند.

او گفت: اخیرا هم مقام معظم رهبری دستور دادند تا سهام عدالت آزاد سازی شود و رییس جمهوری نیز خواستار گسترش بازار است. پس باید ابزار نیز منطبق با بازار رشد داشته باشد.

این پیشکسوت بازار سرمایه به سهامداران تازه وارد نیز توصیه هایی کرد و گفت: حتما سهامی بخرید که در پایان سال سود داشته باشد و یا دارایی پایه باشد. جزو شرکت هایی باشد که تولیدات آن برای مصرف داخلی تعریف داشته باشد یا صادرات محور باشد. مردم حتما برای خود پرتفوی داشته باشند و سبدی از سهام متنوع متناسب با سرمایه ای که وارد بازار کردند داشته باشند.

حجم مبنا باید حذف شود، دامنه نوسان هم نیاز به اصلاح دارد

او ادامه داد: مردم از سهام شرکت های سرمایه گذاری که پرتفوی محکم و منسجمی دارند انتخاب کنند مانند سرمایه گذاری ملی، سرمایه گذاری سپه، گروه توسعه ملی و یا هلدینگ های بزرگ مانند تاپیکو، تاصیکو، پارسان، هلدینگ خلیج فارس یا شرکت های بزرگی مانند مپنا که شناور سهام دارند در سرمایه گذاری های خود بهره ببرند.

مارانی گفت: در خصوص واگذاری ها هم شاید بد نبود به جای واگذاری 50 درصد سهام شرکت به یک شخص که بعدا هم مشخص نیست ثمن معامله وصول شود یا خیر به صورت نقد و نسیه به مثلا 10 میلیون کدسهامداری، سهام واگذار می شد تا هم وجوه معامله واصل شود و هم شرکت ها خصوصی شود.

عسگری مارانی به اصلاحات قوانین نیز اشاره داشت و گفت: اولا با توجه به خوشآمد گویی دولت به مردم برای ورود به بورس نباید ریسک های سیستماتیک به بازار وارد شود تا با توجه به افزایش ضریب نفوذ بازار شاهد آن باشیم که کل مردم در بازار سرمایه مشارکت دارند و 20 تا 30 درصد جامعه نیز در بازار فعال هستند.

او گفت: همچنین برخی قوانین بازار باید اصلاح شود برای مثال حذف حجم مبنا که به زعم یکی از مدیران بازار اگر حجم مبنا اقدام صحیحی بود در این سال ها حداقل یکی از بورس های دنیا از آن بهره می برد فکر شود. همچنین دامنه نوسان 5 درصد باید اصلاح شود. درحال حاضر شرکت های زیادی داریم که نصف NAV هم معامله نمی شوند، آن هم به دلیل اینکه حجم مبنا را پر نمی کنند.

مارانی در پایان گفت: مردم باید با فرهنگ سهامداری آشنا شوند، دارایی ها غیر مولد خود را با دید بلند مدت و سهامداری وارد بازار کنند. مثلا اگر به تعداد اعضای خانواده خودرو دارند از تاکسی های اینترنتی استفاده کنند و از طریق واگذاری خودروهای مازاد، سرمایه خود را در بازار سرمایه گذاری کنند.

این خبره بورس گفت: مردم باید با دید سهامداری و خرید سهام بنیادی سرمایه گذاری کنند تا هم سرمایه های غیر مولد خود را مولد کنند و هم منجر به تقویت صنایع و تولید شوند و عایدی مستمر و مناسبی داشته باشند. مردم برای بلندمدت سهامی را بخرند که نسبت P بر D آن ارزش سهام به سود تقسیمی در حدود 3 درصد باشد تا سود خوبی از این محل به طور سالانه عاید خود کنند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • محمود نصراللهی
    محمود نصراللهی

    باسلام ، خیلی مفید بود ، متشکرم

    3 سال پیش
  • حسین بیگدلی
    حسین بیگدلی

    تشکر‌از‌استاد‌مارانی‌با‌صحبتهای‌دلنشینش

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24