Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سهام بنیادی در شرایط مختلف ثبات دارد سهامی که بدون پشتوانه بنیادی رشد کردند برای سرمایه گذاری توصیه نمی شوند برخی سهام در بازار حباب دارد و رشد آنها صرفا متاثر از ورود نقدینگی است

نظر رضا راعی درباره بورس

بورس24 : بازار سرمایه این روزها شاهد هجوم نقدینگی است، نقدینگی که منجر شده شاخص کل بازار به صورت فزاینده ای رشد کند، بسیاری از سهم ها این روزها روند صعودی خود را می پیمایند ، برخی سهام قیمت هایی بالاتر از ارزش دارند و برخی زیر ارزش هستند.

رضا راعی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران که اخیرا ویدئویی از وی منتشر شده بود با محتوای هشدار در خصوص حبابی بودن بازار و سقوط قریب الوقوع بورس ، توضیح داد : سندیت محتوای ویدئوی منتشر شده مورد تایید من نیست.

اما در خصوص وضعیت بازار سهام باید گفت: در بازار ما، هم سهام خوب وجود دارد و هم سهام با قیمت بالا که صرفا جریان نقدینگی منجر به افزایش قیمت این سهم ها شده است.

راعی گفت: بخشی از سهام حاضر در بازار، سهام بنیادی است که در شرایط مختلف بازار ثبات خوبی دارند ، بنابراین نگرانی ای در خصوص این سهام در بازار احساس نمی شود ، اما در بحث سهامداری باید این موضوع مد نظر قرار گیرد که بین سود و قیمت سهام همبستگی وجود داشته باشد، در صورت وجود این همبستگی مشکلی در خصوص نگهداری سهام احساس نمی شود.موضوع دیگر که باید مد نظر قرار داد ؛ موضوع ورود نقدینگی است، جریان نقدینگی بر همه بازارها اثر گذار است از جمله بورس که این جریان نقدینگی می تواند بر رشد ارزش سهام شرکت ها اثر گذار باشد ، اما اگر جریان نقدینگی به حدی در یک سهم ورود کند و رشد ارزش سهام بیش از ارزش ذاتی سهم رخ دهد این امری غیر عادی است و شرایط حبابی ایجاد می شود.

برای مثال pبرE برخی سهام در محدوده 200 است و این به معنی آن است که بازدهی این سهم در سال در حدود 0.5 درصد است که طبیعتا بازدهی منطقی ای نیست.

وی توضیح داد : برخی سهام زیان ده با افزایش تقاضا و رشد قیمت روبرو هستند که این امر در ادبیات اقتصاد توجیه ندارد البته این امکان وجود دارد که در برخی موارد تحلیل گران اقدام به بررسی چشم انداز آتی شرکت ها کنند و طرح های توسعه و رشد های آتی را در انتخاب سهام لحاظ نمایند که این امر نیز می تواند رشد برخی سهام زیان ده را توجیه کند، اما در شرایط فعلی بسیاری از سهام با این توجیه هم باز بیش از ارزش ذاتی قیمت دارند.

راعی در پایان گفت: معتقدم قیمت برخی سهام با توجه به عملکردی که دارند توجیه دارد و امکان رشد مضاعف هم دارند اما برخی سهام با توجه به شرایطی که دارند صرفا بر اثر ورود نقدینگی رشد کرده و توجیه بنیادی برای رشد این سهام وجود ندارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24