Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

این روزها صحبت از واگذاری سهام ایمیدرو است. موضوعی که مخالفت های بسیاری را به همراه داشته، به طوری که رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد در این رابطه اظهار کرده است که با واگذاری ایمیدرو، یکسری معادن بزرگ که در اختیار دولت هستند نیز واگذار خواهد شد و رانت بزرگی را در این بخش ایجاد خواهند کرد.

ایرادهای واگذاری ایمیدرو به بخش خصوصی

بورس24 : این روزها صحبت از واگذاری سهام ایمیدرو است. موضوعی که مخالفت های بسیاری را به همراه داشته، به طوری که رییس کمیسیون معدن خانه اقتصاد در این رابطه اظهار کرده است که" با واگذاری ایمیدرو، یکسری معادن بزرگ که در اختیار دولت هستند نیز واگذار خواهد شد و رانت بزرگی را در این بخش ایجاد خواهند کرد."

پیش تر رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که "تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری مجموعه ایمیدرو به صورت شرکت سهامی عام در بازار سرمایه پذیرش و کشف قیمت خواهد شد."

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران در گفت وگو با بورس24 در خصوص واگذاری سهام ایمیدرو گفت: در رابطه با خصوصی سازی ایمیدرو دو مشکل اساسی وجود دارد. در درجه نخست اینکه ایمیدرو یک سازمان توسعه ای بوده و اساسا برای کمک و هدایت بخش خصوصی جهت مشارکت این بخش در حوزه معدن و صنایع معدنی ایجاد شده است. در واقع مشوق و راهنمای بخش خصوصی بوده و یک شرکت دولتی محسوب نمی شود. در حقیقت یک سازمان توسعه ای است و نه یک بنگاه.

او در ادامه افزود: در درجه دوم نیز یکسری معادن بزرگ هستند که پروانه این معادن قابل واگذاری نبوده و صرفا به نام ایمیدرو است. این معادن بزرگ هر ساله مبلغی به عنوان حق بهره برداری مالکانه به ایمیدرو و در واقع بهتر است بگوییم نماینده دولت می پردازند. چنانچه ایمیدرو خصوصی سازی شود، پروانه هایش هم عملا خصوصی شده و این مهم مشکلاتی را برای پروانه ها ایجاد خواهد کرد. در این صورت نیز دولت هیچ کاری نمی تواند انجام دهد.

دبیر انجمن زغال سنگ ایران تصریح کرد: اگر دولت قصد دارد از محل واگذاری سهام ایمیدرو و خصوصی سازی درآمدی کسب کند و چنانچه قصد دارد اصل ۴۴ را که مربوط به خصوصی سازی بوده اجرا کند، اقدام به عرضه سهام بنگاه های زیرمجموعه ایمیدرو نماید. در حقیقت این بنگاه ها را به فروش برساند.

او با بیان اینکه دولت می تواند علاوه بر این سهام ایمیدرو در شرکت های خصوصی را هم به فروش برساند افزود: از این طریق درآمدی نصیب دولت خواهد شد اما اینکه کلیت ایمیدرو واگذار شود به اعتقاد من این قابل انجام نیست. در صورتی که این مهم تحقق یابد آسیب بزرگی متوجه بخش معدن و صنایع معدنی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24