Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : نرخ سود سپرده های بانکی برای گروه علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار پول کاهش پیدا کرده است. این گروه جزو ریسک گریزترین دسته از سرمایه گذاران بازارهای دارایی به حساب می آیند. اتفاقا در میان این گروه، سهم مالکان خانه های اجاره ای قابل توجه است!

سود بانکی با مستاجران چه می کند؟

بورس24 : نرخ سود سپرده های بانکی برای گروه علاقه مند به سرمایه گذاری در بازار پول کاهش پیدا کرده است.

این گروه جزو ریسک گریزترین دسته از سرمایه گذاران بازارهای دارایی به حساب می آیند. اتفاقا در میان این گروه، سهم مالکان خانه های اجاره ای قابل توجه است!

صاحب خانه ها از خانه اجاره ای خود دو بهره برداری مالی انجام می دهند. از یک طرف از عایدی بلندمدت ملک دوم یا چندم خود در اثر افزایش سالانه قیمت مسکن نفع می برند و از طرف دیگر با اجاره دادن آن به مستاجر سالانه مبلغی حدود 5 تا 6 درصد ارزش ملک، درآمد اجاره کسب می کنند.

موجرها معمولا پول رهن را در بانک سپرده گذاری می کنند.

اما با کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد چه اتفاقی در بازار اجاره خواهد افتاد؟

عملکرد سال های دور بازار اجاره در واکنش به کاهش نرخ سود بانکی مشخص می کند در سال جاری به احتمال خیلی زیاد تعداد آپارتمان های اجاره ای با پیشنهاد رهن کامل در بنگاه های مسکن کاهش پیدا خواهد کرد و در مقابل، عمده فایل های اجاره با حالت اجاره ماهانه بیشتر پول پیش کمتر عرضه خواهد شد.

وزن رهن در برابر اجاره بهای ماهانه ممکن است به کمتر از 30 درصد برسد. این وضعیت فضای بازار اجاره برای افزایش مبلغ اجاره بهای مسکن را محدود می کند. بنابراین ممکن است مبالغ اجاره بها در سال جاری خیلی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا نکند اما شرایط پرداخت بخاطر سهم رهن و اجاره ماهانه سخت می شود.

یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن تغییر نرخ تبدیل رهن و اجاره ماهانه است. اگر موجری راضی شود رهن دریافت کند در این صورت احتمال دارد نرخ تبدیل اجاره ماهانه به رهن از 30 هزار تومان اجاره ماهانه یک میلیون تومان پول پیش به 25 هزار تومان یک میلیون تومان تغییر کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24