Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل «شستا» : ارزشگذاری ١٠٠ هزار میلیارد تومانی ما قابل دفاع است ٨٢ درصد سرمایه گذاری های ما رو تابلوی بورس قیمت گذاری شده و شفاف است بورسی شدن «شستا» صیانت از دارایی های ۴۵ میلیون بیمه شده را تضمین می کند پیش بینی ١٢ هزار میلیارد تومان سود برای سال جاری سرمایه گذاری ١٠٠٠ میلیارد تومانی در صنعت شیر و دامپروری

اَبرَ شرکت معارفه شد

بورس24 : «شستا» آمد؛ این اَبرَ شرکت دست پر آمد . بزرگترین هلدینگ کشور پس از سال‌ها کشمکش و تلاش در دولت های مختلف مدیریت برای واگذاری، بالاخره در سال ۹۹ وارد بازار سرمایه می شود .

این شفاف‌سازی گامی است بسی بزرگ،برای ورود سایر شرکت های استراتژیک و کاملاً دولتی و حاکمیتی که با شفافیت در عرصه اقتصادی گام بردارند.

امروز، روزی بود که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نشان معروف «شستا» خود را برای ورود به بازار سرمایه به نمایندگان رسانه ها معرفی کرد.آنچه که مسلم است این است که فردا این شرکت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بورسی خواهد شد.

محمد رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در خصوص ورود این اَبرَ شرکت ایران به بازار سرمایه در جمع خبرنگاران اعلام کرد : «شستا» متناسب با برنامه های سال ۹۹ و ارتقای کمیت و کیفیت خدمات خود، طرح هایی درنظر دارد و قصد دارد نقدینگی حاصل از عرضه اولیه در این امور صرف شود.برآورد می‌شود ۲ میلیون نفر در عرضه اولیه فردا مشارکت کنند.

وی در مورد قیمت عرضه گفت: قیمت تعیین شده برای عرصه اولیه «شستا» از ارزندگی بالایی برخوردار است و برای سرمایه‌گذاری مناسب است. در سال گذشته شیرین‌ترین و پربازده‌ترین عرضه های اولیه از سوی «شستا» انجام گرفت و در مورد عرضه اولیه فردا نیز رفتار سهامداران عمده به همین شکل خواهد بود.

عرضه زیر مجموعه های «شستا» در راه است

رضوانی فر در مورد عرضه اولیه شرکت های زیر مجموعه «شستا» در بازار سهام گفت: برای عرضه شرکت های دیگر شامل زغال پرورده طبس ، رایتل و هلدینگ سیمان، چوب خزر کاسپین، تامین سرمایه امین و ... برنامه‌ریزی شده است. ۳۸درصد عرضه های بازار سرمایه توسط «شستا» در سال ۹۸ انجام شده است که از ۲۳ عرضه ۸ مورد در زیر مجموعه «شستا» بوده است و این سیاست همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

سال ۹۹ جهش سود عملیاتی خواهد بود

وی با اشاره به روند سود دهی مناسب این شرکت عنوان کرد: ۷۰ درصد رشد فروش در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ داشتیم و ۱۸۰ درصد رشد سودآوری . در شرکت اصلی سود خالص ۵ هزار میلیارد تومان بود و برآورد می‌شود در سال مالی ۹۹ این عدد به ۱۲ هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته وی؛ رشد سود خالص «شستا» حدود ۱۷۰ درصد بوده که در سال ۹۹ نیز ادامه پیدا می کند. همچنین با توجه به این که سال مالی «شستا» ۰۳.۳۱ است، ۹ ماهه حسابرسی نشده شرکت نشان می دهد که جهش خوبی نسبت به سال گذشته خواهیم داشت. ۸۶ درصد از سود سال مالی ۹۸ ناشی از سود تقسیمی شرکت‌ها بوده است که در سال ۹۹ جهش معناداری در سود عملیاتی شرکت ها در تلفیق نسبت به سال گذشته دیده خواهد شد.

رضوانی فر با اشاره به عرضه سهام این شرکت در مورد برنامه های اصلاحی گفت: برنامه اساسی «شستا» در قالب اصلاح پرتفوی، ادغام، انحلال، بورسی کردن و خرید و فروش سهام جدید است.تنوع سبد سهام «شستا» ریسک سرمایه گذاری را کاهش می‌دهد و در میان مدت و بلندمدت جزو پرپتانسیل‌ترین سرمایه‌گذاری ها به شمار می‌رود. با توجه به تاکید رهبری بر جهش تولید، بودجه تولید شرکت های زیرمجموعه را بالاتر از پیش بینی‌های اولیه بردیم.

افزایش سرمایه داریم؛ به زودی

وی در خصوص افزایش سرمایه شرکت های زیر مجموعه و اصلی گفت: سال گذشته طبق آمار ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه در شرکت های زیر مجموعه عملیاتی کرده ایم که از محل های مطالبات و آورده نقدی و تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است. در خود «شستا» هم از سرمایه ۳۹۰۰ میلیارد تومانی به ۸ هزار میلیارد تومان رسیده ایم. یکی از برنامه های آتی «شستا» افزایش سرمایه است که بخشی از آن می‌تواند از محل سود انباشته تامین شود.

حمایت پس از عرضه محفوظ است،سهم با ثباتی داریم

مدیر عامل «شستا» در خصوص بازار گردانی سهم این شرکت پس از عرضه فردا گفت: سهامداران عمده حمایت خود را از «شستا» انجام خواهند داد و نگرانی بابت عرضه حجم مبنا و پاسخ به تقاضا وجود ندارد. همچنین برای بازار گردانی از ظرفیت تامین سرمایه امین و صبا تامین استفاده می کنیم.

به گفته رضوانی فر، به عنوان کسی که ظرفیت‌ها و پتانسیل «شستا» را بهتر از سایرین می دانم با توجه به برنامه‌های سال ۹۹ و عملکرد 97 ، به نظرم «شستا» بسیار بسیار سهام ارزنده‌ای بوده و آتیه خوبی دارد. همچنین قیمت هوشمندانه و مدبرانه ای از سوی هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و هیأت مدیره شرکت در نظر گرفته شده و انتظار می‌رود سهام با ثبات و مستحکمی چه برای سرمایه گذاری بلند مدت و کوتاه مدت داشته باشیم.

کاملا شفاف؛ ۱۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش داریم

خبرنگار بورس24 از این مقام مسئول در خصوص ارزشگذاری ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شرکت پرسید و او پاسخ داد : ۸۱ درصد پرتفولیوی ما بورسی است که با ورود صبا تامین ۸۲ درصد شرکت «شستا» بورسی شده که هم قیمت تابلو و هم NAV آن ها مشخص است. همچنین دارایی های غیر بورسی دیگری همچون رایتل و هلدینگ انرژی «شستا» با ظرفیت ۱۹۰۰ مگا وات تولید برق در آن وجود دارد. به طور کلی در مورد برخی از پروژه‌ها از جمله طرح‌های توسعه دامپروری عملکرد خوبی داشتیم. ( تقریباً هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این حوزه در کل کشور انجام شده است )که این پروژه ها ابر هلدینگ «شستا» را به بازیگر اصلی صنعت شیر در کشور تبدیل می کند.

وی ادامه داد: در مورد ارزش گذاری دارایی های «شستا» همزمان از مشورت چند موسسه تامین سرمایه استفاده کردیم و بر اساس آخرین اطلاعات و دستاوردها و تغییرات پرتفوی شرکت ، قیمت‌گذاری صورت گرفته است که متناسب با آن عدد۱۰۰ هزارمیلیارد تومان استخراج شده است.

«شستا» در بورس یعنی ؛ جلوگیری از تصمیمات غیر شفاف

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس24 که عرضه «شستا» چه منفعتی برای 45 میلیون بیمه شده تامین اجتماعی دارد؟ توضیح داد: بیمه شدگان «شستا» نگران دارایی بین نسلی خود نباشند ، «شستا» با ورود به بازار سرمایه شفاف خواهد شد.غیر از این است که ناکارایی ، عدم شفافیت ، عدم پاسخگویی و تصمیم‌گیری‌های خلق الساعه و شفاف نشده این دارایی‌ها را به خطر می‌اندازد.خب ؛ بورسی کردن شرکت موجب می‌شود تصمیمات خلق الساعه گرفته نشود و در یک اتاق دربسته گزارش عملکرد داده نشود و اتفاقاً بورسی کردن در جهت صیانت از دارایی‌های بیمه شدگان است و این شرایط را فراهم می‌کند که ارزش واقعی دارایی‌ها مشخص شود.

همچنان در برخی صنایع ماندگاریم؛ پروژه ها به خوبی پیش می رود

رضوانی فر گفت: «شستا» ۲۸۸ پروژه در شرکت‌های زیرمجموعه در دستور کار خود داشته که تا پایان سال ۹۹ این پروژه ها به نتیجه نهایی می رسد. در کل ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است که ۳ هزار میلیارد تومان آن در سال ۹۸ هزینه شده است.

وی اظهار داشت: «شستا» در حوزه‌های پتروشیمی، نفت و گاز، دارویی، صنعت ساختمان و سیمان، معادن و صنایع فلزی و حمل و نقل در بورس باقی خواهد ماند و سرمایه‌گذاری های خود را توسعه می‌دهد.

گفتنی است ،فردا 10 درصد و در روزهای بعد 2 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در بورس تهران عرضه اولیه خواهد شد.هر کدمعاملاتی حداکثر 10 هزار سهم 850 تا 860 تومانی «شستا» را می تواند خریداری کند که با توجه به پیش بینی مشارکت 2 میلیون نفر در این عرضه 8 میلیارد سهمی که 1.3 میلیارد آن هم برای صندوق های سرمایه گذاری است ، به هر کد معاملاتی حداکثر تا 3000 سهم تعلق خواهد گرفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24