Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

محدودیت‌ها را کمتر کردیم چون هم سرعت معاملات رشد می‌کند، هم بار ترافیکی روی سامانه معاملاتی کاهش می‌یابد طبق اعلام ناظر فرابورس، به منظور ایجاد امکان افزایش سرعت معاملات و همچنین کاهش بار ترافیکی سامانه معاملاتی فرابورس ایران، حداکثر تعداد اوراق بهاداری که طی هر سفارش در سامانه معاملات فرابورس وارد می ‌شود (محدودیت حجمی هر سفارش)، افزایش یافته و از جلسه معاملاتی دوشنبه مورخ ١٨ فروردین ماه ٩٩ اعمال می گردد.

توضیحات یک مدیر فرابورسی درباره مقررات جدید محدودیت‌های حجمی سفارش‌ها

بورس24 : طبق اعلام ناظر فرابورس، به منظور ایجاد امکان افزایش سرعت معاملات و همچنین کاهش بار ترافیکی سامانه معاملاتی فرابورس ایران، حداکثر تعداد اوراق بهاداری که طی هر سفارش در سامانه معاملات فرابورس وارد می ‌شود (محدودیت حجمی هر سفارش)، افزایش یافته و از جلسه معاملاتی دوشنبه مورخ 18 فروردین ماه 99 اعمال می گردد.

طبق این دستور در نمادهای معاملاتی مربوط به شرکتهای با سرمایه پایه 100 میلیون و بیشتر، به میزان 200 هزار و در نمادهای معاملاتی مربوط به شرکتهای با سرمایه پایه کمتر از 100 میلیون، به میزان 100 هزار، این افزایش سقف اعمال شده و در خصوص نمادهای معاملاتی که اخیراً عرضه اولیه شده اند در حوزه تعیین محدودیت حجمی هر سفارش تا اطلاع ثانوی بر اساس وضعیت گذشته است.

محمدصادق غزنوی سرپرست مدیریت عملیات بازار فرابورس در خصوص اعمال محدودیت های اخیر فرابورس بر روی معاملات سهام شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفت: محدودیت حجمی سابقا هم وجود داشت و همین الان هم وجود دارد که البته اکثر تعداد ورقه یا سهامی است که شما می توانید در هر سفارش در سیستم وارد کرده و به معاونت ارسال کنید.

محدودیت ها کمتر شده، سقف ها بالا رفته

وی گفت: با توجه به رویه، میزان محدودیت جدید افزایش پیدا کرده است. به طوری که بنا به شرایطی که وجود داشت برای شرکت هایی که تعداد سهام شان در بازار اول و دوم بیشتر از یک میلیارد بود، محدودیت حجمی 100 هزار سهم داشته و برای سهام شرکت هایی که تعداد سهام شان کمتر از یک میلیارد بود محدودیت حجمی 50 هزار سهم در نظر گرفته شده بود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر با توجه به رشد ارزش معاملات که شدیداً هم شتاب گرفته است، تصمیم بر این شد که با توجه به تصمیمی که هیئت مدیره بورس گرفت، این محدودیت حجمی و آن حداکثر تعداد سفارشی که سهامداران برای هر سهم می توانند وارد کنند، افزایش پیدا کند.

غزنوی گفت: یعنی با توجه به تعریف جدید، اکثر شرکتهایی که در بازار اول و دوم هستند محدودیت حجمی شان به عدد 200 هزار می رسد و راحت تر معامله می شوند. بنابراین با توجه به این که ارزش معاملات یک رقم صعودی را به خود دیده بود، تصمیم به این شکل اتخاذ شد.

سرپرست مدیریت عملیات بازار فرابورس گفت: می توانیم بگوییم به صورت کلی این اتفاق باعث می‌شود که سرعت انجام معاملات بیشتر شود و شما به جای اینکه تعداد اردرهای بیشتری را وارد کنید، با یک اردر به هدف قبلی برسید. موضوع دوم این است که این اتفاق کمک می کند که کاهش بار ترافیکی روی سامانه اتفاق بیفتد و تعداد سفارش ها روی سیستم کاهش پیدا کند. با این کار هم به افزایش سرعت معاملات می رسیم و هم بار ترافیکی روی سامانه را کاهش می‌دهیم.

عرضه های اولیه محدودیت سابق را دارند

وی در مورد محدودیت سهامی که اخیرا عرضه اولیه شده اند گفت: عرضه های اولیه به طور خاص از آنجایی که مدتی زمان می‌برد تا به شرایط نرمال برسند و صف خرید و فروش نباشند و معاملات آن ها به صورت روان انجام شود، فعلا همچون گذشته خواهند بود.

وی گفت: عرضه اولیه یک سری جذابیت‌ها دارد. ممکن است فردی که نسبت به ورود سفارش اقدام می‌کند، شرایط به گونه ای باشد که به تعداد افراد بیشتری سهم تعلق بگیرد و امکان تعلق سهم به یک شخص خاص کاهش پیدا کند. در نتیجه رویه خود را طبق رویه سابق ادامه می دهد تا وقتی حس کند که معاملات روان شده است و فشاری که روی خرید و فروش سهم بوده، برداشته شده است.

وی با بیان اینکه در مورد عرضه های جدید هم وضعیت به همین صورت است گفت: هر اتفاقی که برای عرضه های اولیه بیفتد چه عرضه هایی که قبلا بودند و چه عرضه هایی که پیش رو داریم، مطابق رویه پیش، محدودیت حجمی آنها تعیین می شود تا به شرایط نرمال برسند و معاملات آنها روان شود. بعد از آن نسبت به اطلاع رسانی محدودیت حجمی جدید اقدام می شود که مطابق همین رویه ای است که در مورد بقیه سهم ها هم جاری است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس ۲۴

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24