Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیر فناوری سازمان بورس در گفت و گو با بورس ٢۴ : هسته قدیمی شده و برای بیش از ١٢ سال پیش است داشتیم از ژاپن و بزریل هسته می خریدیم که به دلیل تحریم نشد به بومی سازی هسته تا یک سال دیگر امید داریم

سرنوشت هسته بورس ؛ چه می شود؟

بورس24 : بازار سرمایه ایران در حال رشد است و هر روز که می گذرد مخاطبان و سرمایه گذاران بیشتری را به سمت خود جذب می کند. این موضوع شاید دغدغه ای قدیمی برای اهالی و فعالان بازار سرمایه محسوب می شود و افزایش ارزش بازار و رشد حجم معاملات بتواند به بیشتر شدن عمق بازار سرمایه کمک شایانی کند اما با توجه به قدیمی بودن سیستم و هسته معاملات مشکلاتی را برای معامله گران پیش آورده و خواهد آورد. مشکلاتی که در اسفند ماه به دفعات زیاد شاهد آن بودیم. اما ریشه این مشکلات کجاست و چرا مرتفع نمی شود؟

ریشه مشکلات؟

احمد سحرخیز مدیر فناوری سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره اشکالاتی که طی هفته های اخیر در هسته معاملاتی بورس به وجود آمد و منجر به ایجاد اختلالاتی در معاملات سهامداران شد، ابراز داشت: سامانه معاملات در بازار سرمایه ایران مربوط به 12 تا 13 سال پیش است. البته دقیقا همان سامانه نیست و با تغییراتی همراه شده است.

وی افزود: از میانه سال 95 دو اقدام کلیدی در این خصوص انجام شد. یکی از این اقدامات به روز رسانی سامانه معاملاتی بود و دومین اقدام بااهمیت جداسازی هسته معاملات بورس و فرابورس از یکدیگر بود. بدین ترتیب بورس و فرابورس هر یک بر روی هسته معاملاتی جداگانه ای قرار گرفتند تا بار بین آن ها تقسیم شود.

او در ادامه گفت: در موازات اقدامات مهم صورت گرفته، دکتر محمدی مساله خرید یک سامانه جدید به روز شده جدید با امکانات جدیدی را که در چند بورس مهم دنیا مانند ژاپن و برزیل کار کرده بود، را مطرح کردند و قصد خرید آن را داشتند. اما می دانیم که خرید چنین سامانه ای تا چه حد دشوار است. به خصوص این که این سامانه معاملاتی در کشوری مانند ایران وارد شود. زیرا باید ابزارهای اسلامی ما را نیز پوشش دهد. در نتیجه بنا به دلایل تحریمی و سایر دلایل موضوع خرید سامانه جدید منتفی شد. این در حالی بود که مجموعه سازمان بورس یک اقدام دیگر را نیز همزمان با سایر اقدامات آغاز کرد.

سحرخیز تاکید کرد: همزمان با اقدامات صورت گرفته به دانشگاه ها، مجموعه های مختلف و شرکت های خصوصی در زمینه تولید داخلی سیستم معاملاتی فراخوان زده شد که دانشگاه تهران ابراز علاقه و آمادگی کرد تا ضمن همکاری به سرمایه گذاری در این زمینه نیز کمک لازم را به عمل آورد.

وی با اشاره به پیچیدگی ها و مشکلات موجود در زمینه تولید داخلی هسته معاملاتی اظهار داشت: این پروژه در حال پیشرفت است و امیدواریم که تا پایان سال جاری به نتایج مثبتی در این زمینه برسیم.

به این هسته امیدی هست؟

از او درباره به روز رسانی سیستم فعلی پرسیدیم. او تصریح کرد: با به روز رسانی سیستم معاملاتی قبلی بسیاری از مشکلات موجود مرتفع شد. اما باید توجه داشت که به روز رسانی تا حدی می تواند به یک سیستم قدیمی کمک کند.

مدیر فناوری سازمان بورس در ادامه به حقیقت مهمی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: حجم معاملات انجام شده در بازار سرمایه از روز ابتدایی که سامانه فعلی معاملاتی ما راه اندازی شده، یعنی نزدیک به حدود 20 سال پیش تا ابتدای سال 98 به یک طرف و در طول سال 98 به یک طرف دیگر. یعنی از نظر تعداد سرمایه گذار، سفارش ها، معاملات و حجم معاملات در سال 98 بسیار قابل توجه بوده و همچنین از لحاظ فنی بر روی سیستم معاملاتی تاثیر داشته است.

وی اضافه کرد: طی روزهای پایانی سال 98 که سامانه معاملاتی دچار مشکل شده بود دلیل آن این بود که تعداد افراد سهامدار به حدی زیاد شده بود که سامانه معاملات نتوانسته بود استارت بزند اما پس از یک روز و نیم مشکلات سیستم کاملا شناسایی شد. در حال حاضر به بورس ها (بورس و فرابورس) اختیار داده شده و ضمنا از آن ها خواسته شده که در رابطه با به روز رسانی سامانه خودشان اقدام کنند. البته سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه هم پیگیر مساله هستند و هم حمایت می کنند تا بورس ها و مدیریت فناوری توامان به شناسایی و برطرف سازی مشکلات سامانه معاملاتی اقدام کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24