Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بازدهی معقولی را پیش‌ بینی می کنم نگاه بازار سهام عملیاتی‌ تر نیز خواهد شد حمید میر معینی، استراتژیست مالی و تحلیلگر ارشد بورس و بازار سرمایه، در گفت‌ و گویی چشم‌ انداز اقتصاد ایران و تاثیر آن بر بازار سهام را در سال ٩٩ تشریح کرد. به گفته او...

یک استراتژیست مالی و تحلیلگر بازار سرمایه: روند مثبت در بورس ادامه دار است

بورس24 : حمید میرمعینی، استراتژیست مالی و تحلیلگر ارشد بورس و بازار سرمایه، در گفت‌ و گویی چشم‌ انداز اقتصاد ایران و تاثیر آن بر بازار سهام را در سال 99 تشریح کرد.

به گفته میرمعینی، 4 مولفه کلان اقتصادی کلیت بازار سرمایه را زیرتاثیر خود قرار می‌ دهند و روند مثبت در بازار سهام تداوم خواهد داشت اما تاثیر منفی کرونا ویروس را نباید نادیده گرفت. شرح کامل صحبت‌های دکتر میرمعینی را می‌ خوانید.

روند مثبت بازار سهام تداوم خواهد داشت/ انتظار نرخ دلار زیر 15 هزار تومان را نداشته باشید؛ حتی در صورت مذاکرات سیاسی!/ نقش تعیین‌کننده سازمان بورس و کارکردهای زیرساختاری در راستای جذب نقدینگی

با توجه به مسایل و رخدادهای اخیر جهانی، پیش‌بینی روند بازار سرمایه تا پایان سال کمی دشوار به‌نظر می‌رسد. چنانچه بسیاری از داده‌ها و شاخص‌های اقتصادی رشد چشم‌گیر بازار سرمایه را در سال 98 پیش‌بینی نمی‌کردند اما به دلایل رشد نرخ دلار و نرخ تورم، همچنین افزایش نقدینگی و برخی موارد دیگر، این اتفاق افتاد و بازار سرمایه یک سال طلایی را پشت سر گذاشت.

شاید بتوان با دسترسی به اکستر سیستم‌ها و یا سیستم‌های جامع این پیش‌بینی‌ها را برای سال 99 هم انجام داد اما 4 مولفه کلان اقتصادی بر کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار هستند و بازار را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند که انتظار تاثیر مثبت بر بازار متصور است به شرط این‌که تاثیر کرونا ویروس کاهش یابد.

1-ریسک سیاسی

نخستین مولفه تاثیرگذار بر اقتصاد و بازار سرمایه، ریسک سیاسی در سال 99 است. با مشخص شدن اعضای مجلس یازدهم، دو طیف مخالف، مجموعه قوه مقننه و مجریه را در اختیار دارند و این‌ موضوع که این دو قوه تا چه میزان هماهنگ هستند، تحلیل‌های اقتصادی و سیاسی را کمی سخت می‌کند. همچنین باید دید که خواست حاکمیت در راستای کاهش تنش‌های سیاسی در سطح منطقه و بین‌الملل چیست؟

با توجه به نشانه‌های موجود، به‌نظر می‌رسد اوضاع بهتری رقم خواهد خورد و احتمال تغییر اساسی در موضع‌گیری سیاسی بین‌المللی و زنده کردن برجام با پذیرش لایحه پالرمو و اف ای تی اف برای کاهش تحریم‌ها هم دور از انتظار نیست. اگر گشایش سیاسی در سطح بین‌الملل ایجاد نشود اوضاع اقتصادی کشور به سمت وخامت خواهد رفت که برای مردم قابل تحمل نخواهد بود و تهدیدی برای حاکمیت محسوب می‌شود.

بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که اواسط بهار مذاکراتی برای کاهش تنش‌ها انجام شود که اثر خوبی روی بازار سرمایه می‌گذارد و شرکت‌های صادرات‌محور با اقبال بیشتر بازار مواجه می‌شوند و صنایع پتروشیمی و معدنی هم اوج می‌گیرند.

2- نرخ دلار و تورم

در سال‌های اخیر نرخ دلار بر اقتصاد کشور و همچنین بازار سرمایه آثار تعیین‌کنندگی بالایی داشته است چنانچه این تاثیرها را بر بورس در سال‌های 97 و 98 شاهد بودیم و دیدیم که هرگونه تغییر اثر آنی و مهم بر نرخ دلار، بازار سرمایه را به‌شدت زیر تاثیر قرار داد.

با توجه به فاکتور نخست _مسایل سیاسی- و در صورت کاهش محدودیت تحریم‌ها، نرخ دلار کاهشی نخواهد بود و انتظار کاهش نرخ زیر 14 و 15 هزار تومان را نداریم.

قیمت کالاها چسبندگی خاصی با دلار پیدا کرده است و با کاهش دلار هم قیمت محصولات کاهش نمی‌یابد و از بعد تنظیم قیمت کالاها به وسیله کاهش دلار، عایدی جز رانت، نصیب بازارها، اقتصاد و مردم نمی‌ شود.

در این میان با دولتی مواجه هستیم که با مشکل کسری بودجه دست‌به‌گریبان است و با افزایش نرخ دلار، کسری‌ها را جبران می‌ کند.

بنابراین، کاهش نرخ دلار اصلا به نفعش نیست حتی اگر محدودیت تحریم‌ها کاهش یابد باز هم نباید امیدوار به کاهش نرخ دلار از محدوده 14 و 15 هزار تومان باشیم. افزایش نرخ دلار برای رشد و تقویت صنایع داخلی هم بهترین راهکار است و می‌توانند در رقابت با بازارهای خارجی و اشتغالزایی داخلی و رونق اقتصادی تاثیرگذار باشند.

در چنین صورتی، بازار سرمایه هم رو به رشد خواهد بود و حتی شرکت‌هایی که محصولات‌شان مصرف داخلی دارند و قیمت‌های‌شان از نرخ دلار چندان متاثر نمی‌شود نیز سودآوری و اقبال بالایی در بازار خواهند داشت.

3- سیاست‌ گذاری‌ های پولی و مالی دولت

سیاست‌گذاری‌های پولی و مالی شفاهی، یکی از مهم‌ترین عوامل در سال 98 بود که جریان نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد و با حمایت مردم نیز همراه شد. اگر این جریان ادامه یابد و جذب نقدینگی بازار سرمایه حفظ شود و جذابیت‌هایی مانند کاهش سود بانکی و سایر مشوق‌ها تداوم یابد، همچنان شاهد ماندگاری و جریان ورود پول و نقدینگی به بازار سرمایه خواهیم بود.

در این میان، نقش سازمان بورس و نوع نظارت و کارکردهای زیرساختاری این سازمان، همچنین پذیرش‌های جدید در عرضه اولیه و خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی بر رونق بازار سرمایه بسیار تاثیرگذار است. البته این مولفه‌ها را باید ریزبینانه و در سایه کرونا ویروس تحلیل کرد.

4- بازارهای جهانی

در حال حاضر، مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای جهانی، کرونا ویروس است و اگر اوضاع بحرانی‌تر نشود، التهاب در بازارهای جهانی کاهش می‌یابد. در صورت خروج (کامل) اقتصاد چین از بحران کرونا، تقاضاهای جدیدی وارد بازار جهانی می‌شود و قیمت جهانی کالاها افزایش می‌یابد و بازار ما هم منتفع خواهد شد اما اگر دامنه شیوع کرونا گسترده‌تر شود ما هم دچار یک بحران اقتصادی دیگر می‌شویم و بحران جهانی روی درآمدهای نفتی و قیمت محصولات صادراتی شرکت‌ها اثر منفی می‌ گذارد.

هنوز نمی‌توان تعریف و تحلیلی از تداوم کرونا ارایه داد و با قطعیت از آن صحبت کرد. اگر این ویروس کنترل شود اثر مثبتی روی بازارهای مالی جهان می‌گذارد و تقاضای جهانی را برمی‌گرداند. باید منتظر ماند و دید که کشورهای پیشرفته در این زمینه چه اقداماتی می‌کنند.

به‌ هرروی و بدون در نظر گرفتن تاثیر و ابعاد کرونا ویروس، روند بازار سرمایه رو به رشد و با بازده معقول پیش‌بینی می‌شود با این تفاوت که پیشروهای بازار سرمایه در سال 99، جنس‌شان از پیشروهای سال 97 و 98 -که شرکت‌های شاخص‌محور بیشتر با تجدید ارزیابی از محل دارایی‌ها رشد کردند- متفاوت خواهد بود و نگاه بازار عملیاتی‌ تر خواهد شد.

منبع: با اقتصاد

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24