Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : بر اساس ابلاغیه جدید مدیریت نظارت بر کارگزاران حد اعتبار خرید سهام از ۵۰ به ۴۵ درصد ارزش پورتفوی کاهش یافت... محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران درباره جزئیات این ابلاغیه به خبرنگار بورس ۲۴ توضیح داد : در واقع این تصمیم در کمیته پایش گرفته شده و یک تصمیم جمعی است. کمیته پایش متشکل از ۵ نفر است که شامل دبیر کل کانون کارگزاران، مدیر نظارت بر بازار سازمان، مدیر نظارت بر کارگزاران، نماینده شرکت سپرده گذاری و نماینده شرکت مدیریت فناوری است...

جزئیات تغییرات در ضریب اعتبار سهام اعلام شد

بورس24 : بر اساس ابلاغیه جدید مدیریت نظارت بر کارگزاران حد اعتبار خرید سهام از ۵۰ به ۴۵ درصد ارزش پورتفوی کاهش یافت.

تصمیمات ضریب اعتبار را کمیته پایش می گیرد ، نه فقط سازمان

محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران درباره جزئیات این ابلاغیه به خبرنگار بورس24 توضیح داد : در واقع این تصمیم در کمیته پایش گرفته شده و یک تصمیم جمعی است. کمیته پایش متشکل از ۵ نفر است که شامل دبیر کل کانون کارگزاران، مدیر نظارت بر بازار سازمان، مدیر نظارت بر کارگزاران، نماینده شرکت سپرده گذاری و نماینده شرکت مدیریت فناوری است.

وی افزود: در دستورالعمل خریدهای اعتباری هیات مدیره سازمان اختیار این ضرایب را به کمیته پایش بازار داده که در مقاطع مختلف با توجه به شرایط در این خصوص تصمیم گیری کنند.

عطایی به تغییراتی که در ماه های اخیر در خصوص ضرایب اعتبار ایجاد شد ، اشاره کرد و اظهار داشت: به عنوان مثال در بهمن ماه موقعی که ضرایب روی ۵۰ درصد بود با توجه به شرایطی که در بازار ایجاد شده بود کمیته پایش تصمیم گرفت که آن را به ۶۰ درصد افزایش دهد اما بعدا در اسفند ماه مجددا به ۵۰ درصد کاهش یافت. در واقع تغییرات ایجاد شده در ضرایب با هدف مدیریت ریسک شرکت های کارگزاری صورت می گیرد. زمانی که ضرایب اعتبار خرید سهام تعدیل می شوند در حقیقت ریسکی که شرکت های کارگزاری قبول می کنند و اعتباری که به مشتریان می دهند ، مطرح است و بحث حاشیه امن کارگزاری ها افزایش می یابد.

او همچنین تاکید کرد: در نظر داشته باشیم که بحث اعتبار در اختیار شرکت های کارگزاری است و هیچگونه الزامی برای شرکت های کارگزاری در دادن اعتبار به مشتریان وجود ندارد.

چه بود و چه شد؟

وی اضافه کرد: در گذشته به این صورت اعتبار داده می شد که ۵۰ درصد سهم مشتری در حساب تضمین حساب می شد و مشتری می بایست ۵۰ درصد مابقی را خودش پرداخت می کرد ، اما براساس تغییرات جدید مشتری باید ۵۵ درصد پول بیاورد و ۴۵درصد مابقی می تواند توسط کارگزاری اعتبار داده شود.

مدیر نظارت بر کارگزاران تصریح کرد : یکی از اهدافی که ما در کمیته پایش دنبال می کنیم در راستای کاهش ریسک شرکت های کارگزاری است و باز هم تاکید می شود که بحث اعتبار یک بحث اختیاری است که در اختیار کارگزاران است. به این معنی که یک شرکت کارگزاری می تواند به هیچ یک از مشتریان خود اعتبار ندهد. البته در حال حاضر برخی از کارگزاران به مشتریان خود حتی از این ضرایب نیز پایین تر اعتبار می دهند و ضرایبی که توسط کمیته پایش اعلام شده صرفا به عنوان سقفی است که کارگزاران باید برای اعطای اعتبار به مشتریان در نظر بگیرند.

او در پاسخ به این پرسش که ضرایب اعتبار بر چه مبنایی در نظر گرفته می شوند، اعلام کرد: ما در کمیته پایش به عنوان نهاد نظارتی معیاری را در نظر می گیریم که از برآیند کل صنعت کارگزاری به دست می آید. باید در نظر داشت که کل مسئولیت اعطای اعتبار به مشتری با کارگزار است. یعنی زمانی که تغییر یا تعدیلی در قیمت سهام ایجاد شود تنها پاسخگوی این تغییرات و تعدیلات مدیران کارگزاری هستند.

او در ادامه بیان داشت: درست است که کارگزاران با مشتری های خود قراردادهایی را منعقد می کنند و به عنوان مثال اگر تعدیلی در قیمت سهام ایجاد شود طبق مفاد قرارداد باید خرید اعتباری انجام شود اما در نهایت مسئولیت کامل این موضوع با کارگزاران است.

اعتبار خرید بازار پایه هم تغییر کرد

عطایی در پایان به تازه ترین تغییرات ایجاد شده در خصوص ضرایب اعتبار به دارایی سهام در بازارهای بورس و فرابورس اشاره کرد و به بورس24 گفت: بر اساس تازه ترین تصمیمات کمیته پایش ضریب اعتبار در بورس و فرابورس از ۵۰ به ۴۵ درصد کاهش یافته است. در فرابورس در بازار پایه زرد از ۲۵ به ۲۲.۵ و در بازار پایه نارنجی از ۱۵ به ۱۳.۵ درصد کاهش یافته و در بازار پایه قرمز که صفر درصد بوده ، تغییری ایجاد نشده است. همچنین ضرایب اعتبار اوراق مشارکت، بدهی و صکوک همان ۸۰ درصد است که در گذشته بوده و بدون تغییر باقی مانده است.

او در عین حال شایعه برنامه صفر شدن ضریب اعتبار بازارپایه به نسبت پرتفولیو را در مقطع فعلی تائید نکرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24